Baldur's Gate 3 dla początkujących - o tym warto wiedzieć
Jeśli dopiero rozpoczynacie swoją przygodę z Baldur’s Gate 3, to mam dla Was parę podstawowych wskazówek i informacji. Ułatwią Wam one start w tej bardzo rozbudowanej grze RPG.
Nawet fani RPG mogą poczuć lekką dezorientację, uruchamiając Baldur’s Gate 3 po raz pierwszy. Produkcja studia Larian potrafi przytłoczyć wielością opcji i bogactwem różnych mechanik. Dla początkujących graczy mam zatem kilka informacji, które mogą okazać się przydatne – prędzej czy później można oczywiście dotrzeć do nich samemu, ale po co utrudniać sobie życie? Nie są to żadne spoilery, więc spokojnie możecie czytać dalej.
1. Postać fabularna czy stworzona od nowa – kim grać?
W Baldur’s Gate 3 można grać postacią fabularną albo taką stworzoną od zera. Siła pierwszej opcji polega na tym, że ten typ bohatera ma już określoną przeszłość i charakterystykę. Żyje w tym świecie nie od momentu, w którym przejmujemy nad nim kontrolę, i może tym samym zapewnić lepsze wczucie się w opowieść.
Trzeba jednak mieć na uwadze, że heros wybrany z puli przygotowanej przez twórców nie pojawi się później jako nasz towarzysz. Co więcej – nie da się zmienić jego klasy, rasy ani płci. Jedyny wyjątek od tej reguły stanowi Mroczna Żądza. Ta postać wystąpi w grze tylko wtedy, gdy postanowimy nią grać. Można zadecydować o jej profesji, rasie, płci i wyglądzie. Wydaje się więc najbardziej interesującym wariantem, ale jednocześnie ze względu na swoją biografię sprawia wrażenie kogoś idealnego do pojawienia się w tej produkcji jako persona zła i skora do przemocy. Doskwierają jej bowiem natrętne myśli, kierujące ją na drogę pełną okrucieństwa.
Kim więc grać – musicie zdecydować sami. Nie ma jednej poprawnej odpowiedzi. Sam postawiłem na bohatera stworzonego od zera, ale już czuję, że przy ponownym podejściu będzie mnie kusiła Mroczna Żądza.
2. Informacje drobnym druczkiem
Gra oczywiście wyjaśnia podstawowe kwestie, ale czyni to w sposób na początku nie do końca klarowny. Warto zatem wiedzieć, iż opisy umiejętności można rozwinąć klawiszem „T”. We wspomnianych opisach występują jeszcze słowa kluczowe, których znaczenie poznacie po najechaniu na nie kursorem myszki.
Niby proste, jednak na początku można poczuć się przytłoczonym i nie dostrzec od razu tej opcji. A jest ona tym ważniejsza, iż rozjaśnia, na czym polegają poszczególne zdolności, które wybieracie podczas rozwijania postaci.
3. Do trybu obozu można przejść niemal w każdej chwili
Tryb obozu nie jest obwarowany żadnymi sztywnymi zasadami. Można do niego przejść na każdym etapie podróży, jeśli tylko nie jesteście w trakcie walki czy rozmowy. Ta wygoda ma duże znaczenie, bo pozwala bardzo szybko dokonywać przetasowań w drużynie. Zbliżacie się punktu istotnego dla misji jakiegoś towarzysza, a na co dzień nie korzystacie z jego usług? Wchodzicie w tryb obozu, informujecie dotychczasowego kompana, że na razie odłączacie go od ekipy, i zagadujecie do tej postaci, która Wam się zaraz przyda, by znalazła się w głównym, maksymalnie czteroosobowym, teamie.
Po wykonaniu zadania w ten sam sposób wspomnianego towarzysza zamieniacie na starego i gotowe. Oczywiście w obozie warto też spędzić więcej czasu – to najlepsze miejsce do budowania relacji z resztą drużyny.
4. Jedzenie jest niezbędne do odpoczynku, ale swoje waży
Gromadźcie każde zdatne do spożycia jedzenie, na jakie się natkniecie. To ono składa się na Wasze zapasy potrzebne do tego, by udać się na odpoczynek. Brak zapasów oznacza brak odpoczynku, a co za tym idzie, brak możliwości regeneracji oraz zresetowania specjalnych umiejętności.
Odpoczynek bywa też okazją do istotnych interakcji w drużynie, np. jakiejś konfrontacji. Tym bardziej więc bez niego się nie obejdzie. Trzeba jednak pamiętać, że jedzenie swoje waży, z czym wiąże się kolejny punkt.
5. Postać dźwigająca ciężar ponad swoje siły porusza się jak mucha w smole
Każda postać ma określony limit ciężaru, jaki może przenosić. Pilnujcie, by go nie przekroczyć, w przeciwnym razie będzie ona poruszała się w wolnym tempie, co odbije się zarówno na przemieszczaniu się po świecie, jak i da się we znaki podczas walki. Rzeczy cechują się różną wagą i nawet jedzenie może zanadto obciążyć naszego bohatera.
W takiej sytuacji najlepiej rozkładać ciężar między poszczególnych członków drużyny. Każdy z nich może przecież coś dźwigać – przedmioty da się dowolnie przenosić z jednej postaci na drugą. Wystarczy tylko przeciągnąć daną rzecz z plecaka na portret bohatera, który ma wejść w rolę tragarza. Bibeloty, niepotrzebną broń zbieraną z placów boju itp. najlepiej jak najszybciej sprzedawać, by nie zagracały ekwipunku i nie zajmowały miejsca czemuś potencjalnie bardziej wartościowemu.
6. Walka jest turowa, więc take your time
Nie musicie się nigdzie spieszyć podczas konfrontacji z przeciwnikami. Walka w Baldur’s Gate 3 jest turowa, więc można spokojnie zastanowić się nad swoim ruchem bez patrzenia na czas. Warto swoją turę spożytkować jak najefektywniej, wykorzystując zarówno tradycyjną akcję, jak i akcję dodatkową. Opłacalne może być również wykonanie samego ruchu, jeśli nie dysponujecie punktami akcji potrzebnymi do takiego działania jak atak. Niewykluczone bowiem, że w ten sposób skrócicie dystans do uciekającego Wam wroga lub odwrotnie – sami wyjdziecie poza jego zasięg.
7. Postać może atakować wręcz i na dystans
Nie trzeba ograniczać bohatera do jednego typu oręża. Wiadomo, nie każdy będzie wykwalifikowany w posługiwaniu się zarówno bronią dystansową, jak i tą do walki wręcz, jednak oba te rodzaje śmiercionośnych narzędzi warto mieć na podorędziu (czytaj: przydzielone do postaci).
Dzięki temu, gdy oponent znajdzie się poza zasięgiem, np. wojownika wyszkolonego w ciachaniu mieczem, z atakiem nie trzeba będzie czekać do kolejnej tury. Wystarczy wystrzelić z kuszy czy łuku (w zależności od tego, co posiada dana postać). Jasne, ofensywa może się nie powieść albo obrażenia okażą się nieznaczne, ale coś tam zdziałacie! Wykorzystacie turę w najbardziej efektywny sposób i zaczniecie zbijanie paska życia wroga do zera.
8. Ataki z ukrycia są mocarne
Szczerze powiedziawszy, nie będę zdziwiony, jeśli ataki z ukrycia zostaną w którejś aktualizacji osłabione, ale nie chcę prognozować. Na pewno w obecnej wersji gry są wręcz kozackie. Odkryłem je zupełnie przypadkowo, stwierdzając, że jednego z towarzyszy wolę uczynić skrytobójcą.
Okazało się to przepisem na sukces. Moja taktyka przyjęła następującą formę – wysyłam postacie walczące wręcz do bezpośredniej konfrontacji, a skrytobójcę trzymam na tyłach. Mój urodzony morderca przeprowadza atak z ukrycia – co może robić także na bezpieczny dystans, strzelając z łuku czy kuszy! Wiadomo, ofensywa przyciąga uwagę, ale przecież można znowu się ukryć i dopiero wtedy zakończyć swoją turę. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, przeciwnicy nadal będą zaabsorbowani członkami drużyny, którzy znajdują się na widoku i ścierają z nimi w bliskim kontakcie.
9. Gra rzuca kostką nawet wtedy, gdy tego nie widzicie
Powodzenie różnych działań zależy od rzutu kostką – to standardowa mechanika w klasycznych RPG. Losowość może sprawić, że nie wyjdzie Wam nawet czynność, w której jesteście wyszkoleni, choć ryzyko porażki jest wtedy mniejsze.
W przypadku działań podejmowanych podczas konwersacji rzut kostką jest widoczny, np. gdy próbujecie użyć na kimś perswazji. Można przy tym zwiększyć szansę na sukces różnymi dodatkowymi premiami. Rzut kostką następuje jednak także w innych momentach, kiedy nie macie możliwości tego zobaczyć. Są to tzw. pasywne rzuty wykonywane podczas testów, np. na percepcję, jeśli Wasza drużyna natknie się na pułapkę.
Szanse na wykrycie pułapki są tym większe, im wyżej rozwiniętą percepcję ma jedna z Waszych postaci. Pamiętajcie o posiadaniu kogoś takiego w swojej drużynie.
10. Wykorzystujcie inspiracje – w danym momencie można mieć tylko cztery
Na podstawie tła fabularnego (pochodzenia), jakie ma dana postać, można realizować pewne właściwe dla niej cele. Przykładowo takim celem może okazać przekonanie kogoś do oszczędzenia swojej ofiary czy skuteczne oszustwo. W ramach nagrody dostajecie zaś tzw. „inspiracje”, które przydają się podczas rzutów kostką.
Jeśli widoczny na ekranie rzut kostką zakończył się niepowodzeniem, nic straconego. Pod warunkiem, że dysponujecie inspiracjami pozwalającymi powtórzyć wspomnianą czynność – z nadzieją, że tym razem uda się osiągnąć sukces. Korzystajcie z tej opcji. Inspiracje się zużywają, ale i tak w danym momencie można mieć ich maksymalnie cztery, więc nie należy się tym przejmować.