„Assassin's Creed to fikcja inspirowana prawdziwymi wydarzeniami i postaciami historycznymi”. Ubisoft wyjaśnia, na czym polega wizja serii w kontekście AC: Shadows
Ubisoft wystosował ogłoszenie skierowane do japońskiej społeczności w odpowiedzi na kontrowersje wokół AC: Shadows. Studio zaznacza, że gry z serii Assassin’s Creed to przede wszystkim rozrywka, a nie źródło faktycznej wiedzy.
Wraz z ogłoszeniem Assassin’s Creed: Shadows, wokół gry Ubisoftu zaczęto toczyć niekończące się dyskusje. Tytułowi towarzyszą rozmaite kontrowersje, czy to związane z czarnoskórym samurajem, czy z nieścisłościami historycznymi. Przez swoje decyzje studio zraziło do siebie część japońskich odbiorców, więc żeby załagodzić sytuację, wystosowano do nich oficjalną wiadomość.
Assassin’s Creed to tylko fikcja
W swoim ogłoszeniu Ubisoft przede wszystkim zaznacza, że gry z serii Assassin’s Creed nigdy nie miały być rzeczywistym przedstawieniem historii czy postaci historycznych, i tak samo jest w przypadku AC: Shadows. Gra ma być projektowana przede wszystkim jako źródło rozrywki, a nie faktycznej wiedzy.
Mimo to twórcy zapewniają, że włożyli duży wysiłek w stworzenie „pełnej szacunku reprezentacji feudalnej Japonii”. Studio bije się jednak w pierś i przyznaje do błędów, oraz zapowiada poprawę w oparciu o konstruktywną krytykę.
Pomimo tych nieustających wysiłków przyznajemy, że niektóre elementy naszych materiałów promocyjnych wzbudziły zaniepokojenie wśród japońskiej społeczności. Za to serdecznie przepraszamy.
Kwestia Yasuke
Samuraj Yasuke od początku przedstawiany był jako pierwsza w historii serii grywalna postać historyczna. Wywołało to jednak niemałe dyskusje, gdyż wiele osób uważa, iż w rzeczywistości nie był on jednym z japońskich wojowników. Choć ostatnio historyk Yu Hirayama stwierdził, iż „nie ma wątpliwości, że był on samurajem”, to jednak niektórzy Japończycy stanowczo temu zaprzeczyli, a na światło dzienne wyszła również sprawa z edytowaniem tekstu w Wikipedii.
Ubisoft odniósł się do kwestii Yasuke, stwierdzając, że jest on jedynie inspirowany prawdziwą postacią historyczną wykreowaną w celu stworzenia wciągającego doświadczenia. Postawiono na pochodzącego z Afryki bohatera właśnie z powodu wielu tajemnic, którymi jest owiany. Studio przyznaje, że rozumie, dlaczego przedstawienie Yasuke jako samuraja wzbudza kontrowersje, ale zapewnia, że fakt ten został starannie wpleciony w narrację gry.
Ogłoszenie, choć długie, zdaje się zawierać niewiele faktycznej treści, co zresztą wskazano w komentarzach. Trudno też oczekiwać, że w ten sposób studio przekona do siebie graczy, szczególnie wśród, zdaje się, stale rosnącej niechęci do ideologii DEI („Różnorodność, Równość, Inkluzywność”). Z drugiej strony wiele osób zaznacza, że oczekiwanie od fikcyjnej gry idealnej dokładności historycznej to lekka przesada i uważa, iż traktowanie tego z taką powagą jest niepoważne.
Assassin’s Creed: Shadows zadebiutuje 15 listopada na PC oraz konsolach PlayStation 5 i Xbox Series X/S.