Analiza problemów Wiedźmina 3 na PlayStation 4 z patchem 1.61
Serwis Digital Foundry udostępnił materiał wideo, który dokładnie pokazuje pogorszenie niektórych elementów oprawy graficznej w grze Wiedźmin 3: Dziki Gon odpalanej na PlayStation 4 Pro w rozdzielczości 4K i z efektem HDR.
Dwa tygodnie temu ukazał się nowy patch do gry Wiedźmin 3: Dziki Gon, w którym dodano obsługę technologii HDR na konsolach PlayStation 4 i PlayStation 4 Pro. Aktualizacja spowodowała spore problemy na drugiej z tych platform w przypadku zabawy w rozdzielczości 4K. Pisaliśmy już o tym, ale warto wrócić do tego tematu, gdyż serwis Digital Foundry opublikował świetny materiał wideo dokładnie pokazujący te niedogodności.
Posiadacze PlayStation 4 Pro, którzy chcą się bawić w rozdzielczości 4K i z włączonym efektem HDR, muszą być gotowi do sporych poświęceń. Gdy korzystamy z obu opcji, silnik mocno ogranicza dystans, na jakim roślinność wyświetlana jest w wysokich detalach. Blisko bohatera wszystko wygląda dobrze, ale wystarczy zerknąć trochę dalej, aby zobaczyć znacznie mniej szczegółowe drzewa, krzewy i trawę.
Do tego silnik przełącza się na wersje obiektów z większą ilością detali dopiero, gdy się do nich mocno zbliżymy, co powoduje paskudny efekt roślinności niemalże wyskakującej z ziemi. Podobne ograniczenia dotknęły systemu cieni. Gra zawsze na pewnym dystansie przestawała je wyświetlać, ale teraz ten dystans został wyraźnie skrócony.
HDR nie jest aż tak wymagającym efektem, aby tylko jego dodanie wymusiło takie zmiany w detalach. Bardziej prawdopodobne jest, że zrobiono to, aby przy okazji ulepszyć wydajność. Testy Digital Foundry wykazały bowiem, że z najnowszym patchem gra działa trochę płynniej i rzadziej schodzi poniżej poziomu 30 klatek na sekundę.
Co ciekawe, użytkownicy PlayStation 4 Pro, którzy już zainstalowali patch 1.61, mogą w ustawieniach systemowych konsoli ręcznie wybrać rozdzielczość 1080p. Wtedy gra powraca do starego sposobu wyświetlania roślinności i cieni, ale jednocześnie pogarsza to jakość efektu ambient occlusion, przez co niektóre elementy otoczenia (np. trawa) potrafią brzydko migać.