Alan Wake 2 - obejrzyj zapis prototypu zawieszonej kontynuacji
Studio Remedy wypuściło kilkunastominutowy zapis rozgrywki z prototypu Alan Wake 2. Prace nad projektem zawieszono, ale twórcy mają nadzieję w przyszłości do niego wrócić.
W maju 2010 roku, po długim cyklu produkcyjnym, gra Alan Wake wreszcie trafiła do sprzedaży. Autorzy, czyli ludzie ze studia Remedy, jeszcze przed premierą rozpoczęli prace nad kontynuacją, ale projekt ten nigdy nie wyszedł poza fazę prototypu i ostatecznie zespół zajął się innymi grami. Teraz twórcy udostępnili obszerny zapis dema Alan Wake 2, który pokazuje, jaką wizję tego tytułu mieli deweloperzy. Filmik trwa kilkanaście minut i po jego obejrzeniu zapewne wielu graczy będzie żałowało, że prace nad tytułem zostały zastopowane.
Prototyp powstał w 2010 roku, wkrótce po premierze pierwszej części i jego głównym zadaniem było znalezienie wydawcy gotowego sfinansować produkcję Alan Wake 2. Ostatecznie nic z tego nie wyszło, ale zaprezentowane przez autorów pomysły sprawiły, że firma Microsoft zaakceptowała inny projekt zespołu, czyli Quantum Break.
Wiele z elementów widocznych w filmie wykorzystano potem przy innych projektach. Niektóre lokacje, elementy graficzne oraz nowe typu wrogów znalazły się w wydanym dwa lata później Alan Wake's American Nightmare. W tej grze pojawił się także czarny charakter znany jako Mr. Scratch, który początkowo miał być głównym antagonistą w kontynuacji. Natomiast ulepszenia technologiczne, w tym zwłaszcza nowy system animacji postaci, ostatecznie stały się fundamentem, na którym powstał silnik Quantum Break.
Fabuła Alan Wake 2 miała stanowić bezpośrednią kontynuację pierwszej części. Tytułowy bohater byłby bardziej doświadczonym wojownikiem w wojnie z siłami ciemności, potrafiącym wykorzystywać mroczną energię do własnych celów. Zaowocowało to pomysłem na nową mechaniką zagadek, w ramach której gracz mógłby zmieniać rzeczywistość za pomocą prozy. Po odnalezieniu strony z fikcyjnym opisem świata naszym zadaniem byłaby zmiana kilku elementów otoczenia, np. włączenie radia w samochodzie, lub wyłączenie światła, tak aby pasowały do tego, co przeczytaliśmy. W rezultacie także wszystkie pozostałe elementy z kartki stawałyby się prawdą.
Twórcy planowali również spore ulepszenia systemu walki. Przede wszystkim zwiększona miała być interakcja z otoczeniem i to nie tylko bohatera, ale również polujących na niego wrogów. Przykładowo, potrafiliby oni wyrwać drzwi z samochodu, aby wykorzystać je jako tarczę.
Obecnie studio Remedy jest zajęte tworzeniem Quantum Break, ale twórcy podkreślają, że projekt Alan Wake 2 został jedynie zawieszony, a nie skasowany. Niewykluczone więc, że w przyszłości deweloperzy powrócą do tej gry. Zwłaszcza, że fabuła pierwszej części urwała się w środku. Autorzy od początku zaplanowali bowiem historię na kilka gier i nie kryją, że chcą dokończyć całą opowieść. Dzisiaj może im być łatwiej znaleźć gotowego sfinansować projekt wydawcę. Alan Wake w pierwszych miesiącach od premiery nie sprzedawał się bowiem zgodnie z oczekiwaniami, ale w ciągu kilku następnych lat tytuł zakupiło ponad 4,5 mln osób. Zapotrzebowanie na kontynuację jest więc spore.