autor: Kamil Ostrowski
Afery związane z GTA były "wyreżyserowane" - kulisy sukcesu Grand Theft Auto
Max Clifford, główny specjalista od public relations i marketingu w firmie DMA Design, która swojego czasu stworzyła pierwsze Grand Theft Auto, wywołał szum medialny wokół tego tytułu. Okazuje się, że skandal związany z brutalnością gry, działający na korzyść producenta, był celowym, od początku przemyślanym zabiegiem.
Brytyjska gazeta The Sunday Times zamieściła na swojej stronie internetowej artykuł dotyczący Maxa Clifforda, specjalisty od marketingu, który pracował przy promocji pierwszego Grand Theft Auto. Jak się okazuje, każda afera związana z grą została przez niego spreparowana bądź sprowokowana.
Mike Daily, jeden z producentów pierwszego Grand Then Auto stwierdził, że to „Max Clifford sprawił, że stało się, co się stało”. Kontrowersyjny, nawet w swoim środowisku, specjalista od public relations i marketingu podobno zaprojektował całą wrzawę i skandal, jakim stało się GTA.
”Powiedział nam jak to rozegra, kogo będzie miał na celowniku i co ci ludzie powiedzą. Każde jego słowo okazało się być prawdą” – David Jones, współtwórca Grand Theft Auto.
Jones zanacza jednak, że żaden z aspektów gry nie został zaprojektowany po to, aby wzbudzić kontrowersję. Max Clifford nie wywierał też na twórcach żadnych nacisków. Wszystko robili po to, aby gra była zabawniejsza. Prace nad Grand Theft Auto w naturalny sposób skręcały w „ciemnym” kierunku.
Z perspektywy czasu można chyba powiedzieć, że, niezależnie od moralnej oceny takiego postępowania, działania Clifforda przyniosły oczekiwany skutek. Może nawet zaskoczyły samych zainteresowanych.