Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 9 lutego 2018, 11:10

Activision Blizzard - ogromne przychody z mikropłatności

Firma Activision Blizzard udostępniła podsumowanie finansowe za 2017 rok oraz jego ostatni kwartał. Firma odnotowała ponad 7 miliardów dolarów przychodu, z czego 4 miliardy przypadły na sprzedaż cyfrową z poziomu gry (głównie mikropłatności).

Sukces nowego Call of Duty to stały punkt corocznych podsumowań Activision. - Raport finansowy Activision Blizzard - ogromne przychody z mikropłatności  - wiadomość - 2018-02-09
Sukces nowego Call of Duty to stały punkt corocznych podsumowań Activision.

Firma Activision Blizzard opublikowała raport finansowy za 2017 rok oraz jego ostatni kwartał. Kalifornijski koncern ma za sobą kolejny udany okres, z ponad 7 miliardami dolarów przychodu (czyli o ponad 400 milionów więcej niż w poprzednim roku), z czego ponad 2 miliardy przypadły na okres październik-grudzień. Lwią część tej sumy stanowiły przychody ze sprzedaży cyfrowej, przede wszystkim zakupów z poziomu gry, które same w sobie przyniosły rekordowe dla firmy 4 miliardy dolarów z zaksięgowanych 5,48 miliarda dolarów (rok wcześniej liczba ta nie przekroczyła 5 miliardów). Sam czwarty kwartał również okazał się rekordowy dla koncernu, z 1,62 miliarda przychodu (o 100 milionów więcej niż pod koniec zeszłego roku).

Autorzy raportu zaznaczyli, że ze wspomnianych 4 miliardów połowę przyniosły mikropłatności z produkcji studia King Digital Entertainment, twórców marki Candy Crush Saga, wykupionych przez Activision w 2015 roku. Produkcje mobilnego dewelopera wciąż cieszą się ogromną popularnością, co zresztą potwierdza omawiane podsumowanie. Dzieła szwedzkiego zespołu przyciągnęły nieco mniej graczy w ostatnim kwartale 2017 roku, niemniej ze średnią 290 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie (Monthly Active Users, w skrócie MAU) wciąż wyprzedzały łączny wynik Activision (55 milionów MAU) oraz Blizzarda (40 milionów MAU).

Szum wokół lootboksów narasta, ale dane nie pozostawiają wątpliwości co do lukratywności mikrotransakcji. - Raport finansowy Activision Blizzard - ogromne przychody z mikropłatności  - wiadomość - 2018-02-09
Szum wokół lootboksów narasta, ale dane nie pozostawiają wątpliwości co do lukratywności mikrotransakcji.

Nie oznacza to, że obie firmy mają powody do wstydu. Activision zdołało wyrównać swój poprzedni rekord, co przypisano głównie sukcesom Call of Duty: WWII oraz Destiny 2, wktóre w Ameryce zajęły dwa pierwsze miejsca w zestawieniu najlepiej zarabiających tytułów. Nowe Call of Duty dominowało także na świecie, będąc bezsprzecznie największą cyfrową premierą w historii PlayStation 4. Natomiast Destiny 2 mogło się pochwalić najlepszym pecetowym debiutem w historii firmy, choć ostatnio pojawiają się wątpliwości co do przyszłości gry. Wspomniano też o Crash Bandicoot: N. Sane Trillogy, czyli odświeżonej wersji pierwszych odsłon kultowej serii platformówek, którą w raporcie nazwano „najlepiej sprzedającym się remasterem na PlayStation 4”. Co się tyczy Blizzarda, raport ogranicza się do wzmianki o Hearthstone oraz Overwatch, które cieszyły się największym powodzeniem ze wszystkich produkcji firmy.

Sukces byłej maskotki Sony na PS4 dobrze wróży wydaniom gry na pozostałe platformy. - Raport finansowy Activision Blizzard - ogromne przychody z mikropłatności  - wiadomość - 2018-02-09
Sukces byłej maskotki Sony na PS4 dobrze wróży wydaniom gry na pozostałe platformy.

Ostatnie statystyki dotyczą zaangażowania użytkowników. W okresie październik-grudzień gracze mieli spędzać średnio 50 minut dziennie z grami Activision Blizzard, czyli tyle samo, co w poprzednim kwartale. Sukces odnotowały też oficjalne turnieje sztandarowych produkcji. Tylko w pierwszym tygodniu transmisje z Overwatch League miały 10 milionów unikalnych wyświetleń, ze średnio 280 tysiącami widzów w każdej minucie. Natomiast grudniowe wydarzenie otwierające tegoroczne rozgrywki The Call of Duty World League przyciągnęło ponad dwukrotnie większą publiczność niż poprzednia edycja.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej