Najciekawsze materiały do: UFO: Enemy Unknown (1994)
UFO: Enemy Unknown (1994) - OpenXcom v.25062024
modrozmiar pliku: 6,1 MB
OpenXcom to modyfikacja do gry UFO: Enemy Unknown / X-COM: UFO Defense, opracowana przez OpenXcom Team.
Oryginalny X-COM został anulowany i powstawał w tajemnicy
wiadomość27 kwietnia 2017
Julian Gollop podzielił się z graczami informacjami na temat dość pokrętnych ścieżek, jakimi pierwszy X-COM podążał na sklepowe półki. Projekt został anulowany przez inwestora i przez bardzo długi czas powstawał w tajemnicy… o czym nie wiedział nawet Gollop.
UFO: Enemy Unknown do jutra za darmo w serwisie Humble Store
wiadomość31 stycznia 2017
Serwis Humble Store oferuje za darmo grę UFO: Enemy Unknown - absolutnego klasyka wśród turowych strategii, wydanego w 1994 roku przez firmę MicroProse. Promocja zakończy się jutro o godzinie 19:00.
Seria X-COM, czyli czar wspomnień i gorycz rozczarowań
wiadomość1 października 2012
W niniejszym artykule, z okazji zbliżającej się premiery XCOM poznacie pokrótce historię serii. Będzie bardzo wspominkowo.
- XCOM: Enemy Unknown – garść nowych informacji o systemie taktycznym 2012.01.27
- Twórca X-Com pracuje nad nową turówką 2010.08.17
- Niezależne studio pracuje nad duchowym następcą kultowego X-COM 2010.04.17
- Powrót legendy - nowy X-COM już oficjalnie 2010.04.14
- Plotki o X-COM i nowa gra twórców BioShock 2010.01.18
- Nowe gry z serii X-Com? 2009.10.28
- Czy trwają prace nad nową grą z serii X-Com? 2008.05.07
UFO na Arenie zalicza Szok w Systemie - 10 najlepszych gier 1994 roku
artykuł31 maja 2024
Kiedyś to gry robili… Zapraszamy Was na kolejną nostalgiczną podróż, tym razem do roku 1994 i najlepszych produkcji z tego okresu. Opisujemy m.in. zapomnianą dziś, rewolucyjną przygodówkę i początki Bethesdy tworzącej przodka Skyrima.
Xin, ja 87' :) Nawet zaczynam cię lubić.Też uwielbiam "Futuramę" i obie części ufo. nawet na allegro dopadłem oryginałki, na dysk 3'5 w wersji pl :)
Ktos mi powie jaka taktyka jest najlepsza w UFO:Enemy Unknown??Bo probuje przejsc ta gre i mi ciagle nie wychodz .Prosze podajcie kilka rad.
Razem z Civilization II i Total War: Rome, najlepsza strategia jaka kiedykolwiek ukazała się na PC-tach. Genialna gra, grafika to powiedzmy szczerze: Kupa, ale wcale to nie przeszkadza, przecież mamy doczynienia z 19 letnią produkcją! Ocena:9.5/10.
Chyba coś jest ze mną nie tak, bo gra pokonuje mnie na najniższym poziomie trudności. Cholernie ciężko cokolwiek tu ogarnąć. To, że nic nie jest wytłumaczone, i że odrazu jest się rzucanym na głęboką wodę można jeszcze przeboleć. Ale niesprawiedliwa przewaga po stronie sztucznej inteligencji to zbyt wiele. Nie raz zdażyła mi się taka sytuacja, że odrazu po wyjściu z transportera moi żołnierze dostawali kulkę w łeb. Zero możliwości na reakcję. No i jeszcze celność też jest oczywiście po stronie przeciwnika, więc nawet gdy dochodziłem do okazji, aby się odwdzięczyć to też pojawiały się problemy. Może i nie dzieje się tak za każdym razem, bo misje jak i ustawienie przeciwników są generowane losowo, ale po pierwszych dziesięciu podejściach sobie odpuściłem. Chciałem nadrobić tego "klasyka" przed zagraniem w XCOM'a z 2012r. Jednak mimo szczerych chęci wyrzucam UFO z mojego dysku.
PS. Kilka misji przeszedłem. Nie twierdzę również, że nie można przy tej produkcji się dobrze bawić, ale ja żyjąc w obecnych czasach przyzwyczaiłem się do innych rozwiązań stosowanych w grach i czasami ciężko jest mi przekroczyć pewne bariery.
Gra po prostu nie wybacza głupich błędów, ale nie jest trudna. W początkowej fazie warto pamiętać o granatach, które trafiają praktycznie zawsze, a także o tym by nie wystawiać żołnierzy na ostrzał, albo nie trzymać ich w grupie, bo oberwiemy granatem.
W każdym razie powolutku gram w TFTD i gra jest prawie pod każdym względem lepsza od zeszłorocznego remake'u. Część taktyczna jest co prawda mozolna, ale ma bardziej naturalną i jednocześnie ma bardziej złożoną mechanikę. Cześć ekonomiczna to już ideał. Remake jest zarówno płytszy i co gorsza udziwniony. W pierwowzorze zarządzanie bazą było takie życiowe, a w remake'u są jakieś dziwne zależności co powoduje, że jest trudniejsza w odbiorze niż oryginał.
Spróbowałem po raz kolejny i ku mojemu zaskoczeniu jakoś mi idzie. Wcześniej mi nie wychodziło przez brak jakiegokolwiek wprowadzenia do mechaniki rozgrywki. Musiałem poklikać wszędzie gdzie się dało, żeby obeznać się z interfejsem. Rozegrać parę potyczek, żeby zrozumieć zasady. Na początku byłem sfrustrowany, ale odpocząłem kilka dni i zabrałem się do tego na nowo. Cóż, nie można chyba wymagać zbyt wiele od gry z przed prawie 20 lat. Zwłaszcza, że na dysku zajmuje mi ok. 15 MB.
Pora skopać parę kosmicznych tyłków!
PS. Kluczem do "sukcesu" było wczesne opracowanie strzelby laserowej, bo wcześniejsza wersja do niczego się nie nadaje, oraz inwestucja w badania.
Granie w ufo 1/2 sprowadza się do przebadania plasma rifle, heavy plasma, plasma beam (zwykłym interceptorem strącisz wszystko oprócz battleshipa), po tym gra już idzie z górki, po przebadaniu PSI, gra przechodzi się sama...
Dobre pokrycie radarami (tak żeby pokrywało możliwie 100% wszystkich lądów, ale nie buduj więcej niż 1 small radar i 1 large radar na bazę, jeśli grasz bez modów i paczów (phantom radar bug)
Po przebadaniu Hyper wave decoder zbuduj po 1 w każdej bazie i sprzedaj wszystkie inne radary (100% detekcji)
Zwiad prowadź czołgiem, nie strzelaj z broni 2 ręcznych trzymając coś w drugiej ręce (kara do celności)
Badania prowadź w jednej bazie 2-3 x lab i 100-150 naukowców.
Nie walcz w nocy, kosmici widzą jak za dnia-ty nie.
Polecam granie z UFO Extenderem (do wersji CE) Naprawia bardzo, bardzo dużo bugów w grze, dodaje nowe funkcje, bardzo przyjemna dla ucha jest możliwość użycia jako muzyki mp3 z wersji PSX (lepsza jakość)
http://www.youtube.com/watch?v=m5TfPAe2Z78
http://www.ufopaedia.org/index.php?title=UFOextender
Zrób sobie kopie zapasową gry i na niej próbuj, albo chociaż save zbackupuj
Pan Slavo616 powiedział chyba już wszystko w temacie. Od siebie dodam tyle że: 1 gra daje możliwość budowy do 8 baz. ale można spokojnie ukończyć grę z 4 ( w tym 2 bazy z oddziałem desantowym). 2 na początku kupić ok 30 szt elektroflary na nocne misje,(mod Extender sam wyposaża w nie żołnierzy gdy walczymy w nocy...) A czasami walczyć musimy w nocy w czasie terroru lub na lądowisku ufo, żeby się obłowić. 3 w ufo 1 dodastkowo warto powalczyć pistoletami (w TfTD straciły na mocy). Na początku obowiązkowo magazyny i izolatki dla obcych kupujemy, a w pierwszej misjii terror w ufo 2 za wszelką cenę łapiemy żywego głębinowca (Deep one). Gdyby ktoś miał pytania co do starych X-Comów to służę poradą. Pozdrawiam Tych co dalej młócą w oryginalne UFO
ja tak jak matchaus zacząłem grać w ufo bez sejwowania na najwyższym poziomie trudności i odkryłem tą grę na nowo, jazda jak w alienien vs predator ;-], często traciłem całe załogi, bazy i fundusze i wtedy zaczynała sie prawdziwa zabawa bo komputer atakował z podwójną wsciekłością :), niesamowita gra, nadal uważam ją za najlepszą grę strategiczną w jaką grałem.
Najlepsza gra, jaka kiedykolwiek powstała.
Od 20 lat niedościgniony wzór.
To jest najlepsza gra w jaką kiedykolwiek grałam. Z mężem od kilku lat gramy na laptopie,(w przerwach na Bollywood:) : on zarządza bazą i zestrzeliwuje UFO,robi badania,handluje bronią, a ja prowadzę desant:-) Nazywamy żołnierzy imionami naszych znajomych,prowadzimy badania, przeprowadzamy sekcje zwłok, eksperymentujemy tez z bronią:) Wcześniej graliśmy w heroes 3:) Ale ufo lepsze 100X,takie bardziej poważne.. wkręcamy właśnie synów w to. Wiem,jesteśmy chyba nienormalni,ale kto grał ten wie o co chodzi:> Pozdrawiam
bajf - mogę ci podesłać mailem zmodowane UFO EU (projekt open XCOM) - jeśli jeszcze nie poznałeś, będziesz w siódmym niebie:) masa, masa nowości.
Szczegółowy poradnik gry w UFO: Enemy Unknown i XCom: Terror from the Deep – [link]
Definitywnie najlepsza gra w jaka kiedykolwiek gralem (ex-aequo z TFTD).
Na końcu jak jusz masz technologie Hiper napędu budujesz statek i lecisz na marsa ,pzeszedłem z wszystkimi dostępnymi technologiami ale dopiero na PSX. Gra Wybyitna tle że niemożna było nigdy sobie dobrej załogi stworzyć doświadczonej Wszyscy zawsze na Rookie jak się pojawił sierżant to zaraz go zabili,zrzołnierze padali jak kawki
Po prostu świetna gra. Prawie 60 godzin wspaniałej rozrywki w pierwszym X-Com. 9.0
Gra dostępna na GOG (w tę grałem bezproblemowo na Win 10) i Steam.
Najlepsza gra w historii razem z Terror from the Deep, kolejne części to kiepski żart. Przydałby się remaster z lekko poprawioną grafiką i opcjami dostepnymi w modach.
Oczywiście że najlepsza ale teraz grać się nie da bo piksele oczy wypalaja
Jedna z gier mojego życia. Kiedy pożyczyłem od kumpla i odpaliłem pierwszy raz nie wiedziałem jak dużo czasu spędzę przy tej grze, jak bardzo będę cierpiał kiedy już ją przejdę i odkryję wszystko co odkryć można było. :-P
Na dzień dzisiejszy graficznie odstaje potężnie więc podejrzewam że młodzi gracze nawet nie mają czego próbować. Choć nawet wśród młodych znajdzie się promil specyficzny.
Bardzo ale to bardzo zawsze żałowałem iż pomimo prób różnych twórców nigdy nie powstało nic co byłoby godnym następcą tego mistrzostwa wszechświata.
Ponownie wróciłem do X-Com: UFO Defense po dwóch latach. Tym razem zagrałem w wersję OpenXCom, która daje wiele udogodnień. Dla zainteresowanych zrobiłem krótki poradnik na Steam: https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=2635114274
Świetna klasyczna gra turowo-ekonomiczna. Zaznaczę że w grę zagrałem dopiero w 2020 kupując całą oryginalną trylogię na GOGu. I jako trochę młodszy gracz muszę powiedzieć że pomimo paru archaizmów grało się w to świetnie. Ale przyznam że grałem na fanowskiej modyfikacji OpenXcom która poprawia parę rzeczy ale wciąż pozostawia rdzeń rozgrywki w stanie nienaruszonym. W każdym razie grę polecam każdemu retrograczowi lub młodym których nie odtrąca jeszcze pikselowa grafika.
Jak kogoś interesuje powrót do gry, ale bardzo mocno rozbudowanej, jednocześnie zachowującej swój wciągający klimat polecam mod x-piratez. Mod darmowy, ma 500MB, a więc dużo dodano, spolszczony. Instalacja prosta, ściągnij, rozpakuj, wrzuć katalogi oryginalnej gry do katalogu UFO moda, odpalaj przez openxcomex.exe, chwilkę to zajmie. Pamiętaj aby ustawić w menu modów x-piratez jako aktywny, koniecznie. Zwiększ sobie rozdzielczość w ustawieniach dla trybu bitwy. Polecam ! tony dobrej zabawy. Aha, znajdziesz moda prosto, wpisz w wujku gugle: x-piratez, pierwszy wynik.
I bym zapomniał, znajdziesz na alledrogo pakiet gier ufo klasyki za chyba 5 zł, w pakiecie. Myślę, że grzech nie wydać tych kilku złotych na taką legendę.
Klasyka... Wersją Open Xcom bawię sie do dziś. Btw, łatwo sie moduje, każdy może sobie zrobić ruleset swój i Xcoma przerobić jak ma ochotę. Trochę tych modów jest... Co do taktyki- bardzo pomaga używanie granatów dymnych, szczególnie przy wysiadaniu ze Skyrangera. Gra jest wciagająca i ma taką specyficzną bezwględność jakiej chyba w żadnym innym 'squad-level tactic' nie spotkałem - na początku Twoi żołnierze giną po kilku na misję, od pierwszego trafienia - i to jest najzupełniej normalne. Mając 4-5 misji na miesiac straty bywają na poziomie nawet 20-25 ludzi w ciagu miesiaca...Wolniej zaczynają ginąć po wyprodukowaniu lepszych pancerzy, a niemal przestają ginąć jak się wyszkoli psioników- wtedy giną już głównie pechowcy którzy wysiadają pierwsi i dostana mocnego strzała z Heavy Plasma, albo pechowcy co zrobią jakiś głupi błąd (na przykład spudłują w odwróconego Sectopoda/Mutona i dostaną reaction fire). W czasie ostatniego przechodzenia w trybie "tylko geo-save" - (to nie jest zaden oficjalny tryb, po prostu założyłem sobie że gram bez zapisywania w czasie misji taktycznych, tylko na Geoscape) miałem stracone ponad 100 żołnierzy w około 30 misjach, zanim nie doszedłem do psi ;) Misje w których niby dobrze szło, a nagle sie coś odwróciło i finalnie wrociła do bazy 1/4 składu sie długo pamięta :D Miałem jedną piękną misję 'terror' w której Chrysalidy zeżarły chyba wszystkich cywili na mapie (każdy wie co to oznacza) i część moich żolnierzy, a reszte uratowały tylko latające pancerze i fakt że bron laserowa nie wymaga amunicji :D W efekcie w briefingu po misji było ponad 30 ubitych ufoków, stracona chyba 1/3 żołnierzy i zero uratowanych cywili...Niezapomniane XD
[edit]: Jeszcze jedno w temacie taktyki- praktycznie nigdy nie ruszać żołnierzy dalej niż na połowę ich punktów akcji- tak żeby im zawsze starczyło na 'reaction fire'. No i zawsze warto kończyć ruch przykleknięciem. No i oczywiscie taktyka 'scout+snajperzy' działa perfekcyjnie, a jeszcze lepiej jak ktoś scouta może przykryć granatem dymnym w razie jak snajperzy nie zdejma wszystkich namierzonych celów...
UFO: Enemy Unknown (oryginalny tytuł europejski) znana również jako X-COM: UFO Defense w Ameryce Północnej to turowa gra taktyczna wyprodukowana przez studio Mythos Games, którzy wcześniej byli znani z tak wyśmienitych produkcji jak Laser Squad (1988) i Lords of Chaos (1990). Pierwotnie planowana jako kontynuacja Laser Squad. Gra była w produkcji 3 lata i została wydana przez MicroProse w 1994 roku na komputery Amiga i Pc oraz przeportowana również na konsole Psx w 1995 roku. Gra posiada dwie wersje na komputery Amiga. Wersja Amigi OCS/ECS wyświetla grafikę niższej jakości niż wersja na PC i brakuje jej cieniowania źródła światła podczas misji bojowych, ale jakość dźwięku jest dużo lepsza niż 8-bitowa muzyka MIDI Pc. Wersja Amiga AGA w wariancie CD-ROM dla Amigi CD32 posiada porównywalną grafikę jak na Pc i zawiera nową muzykę skomponowaną przez Matthew Simmondsa. Port PlayStation z 1995 roku zachował większość oryginalnej grafiki PC i również posiada lepszą jakość muzyki od wersji PC. Muzykę do wersji Psx skomponował Allister Brimble.
Fabuła. Ziemia jest w tarapatach. Obca cywilizacja najwyraźniej ją rozpoznała i planuje inwazję. Początkowa fabuła koncentruje się na zwiększonych doniesieniach o obserwacjach UFO, gdy opowieści o porwaniach i pogłoski o atakach tajemniczych kosmitów stają się powszechne. Narody świata zaczynają postrzegać to jako zagrożenie i próbują utworzyć własne siły. Przedstawiciele niektórych z najpotężniejszych narodów świata potajemnie spotykają się w Genewie, aby omówić tę kwestię. Z tego spotkania narodziła się tajna organizacja obronno-badawcza Extraterrestrial Combat (X-COM). Wcielamy się w rolę dowódcy X-COM międzynarodowej organizacji paramilitarnej i naukowej, która potajemnie broni Ziemi przed inwazją obcych. Gracz ma za zadanie wydawać rozkazy poszczególnym oddziałom X-COM w serii taktycznych misji turowych. Na skalę strategiczną gracz kieruje badaniami i rozwojem nowych technologii, buduje i rozszerza bazy X-COM, zarządza finansami i personelem organizacji oraz monitoruje i reaguje na aktywność UFO. Od nas zależy czy ocalimy naszą piękną planetę.
Gameplay. Gra łączy symulację zarządzania w czasie rzeczywistym z taktyką turową. Rozgrywka przełącza się na fazę walki taktycznej, gdy siły lądowe X-COM wchodzą w kontakt z kosmitami. Każda misja naziemna odbywa się na proceduralnie generowanej, opartej na wokselach mapie 3D, równomiernie podzielonej na kwadratowe kostki i pionowe warstwy dla celów rozgrywki. Jednak rzeczywisty świat gry jest używany przez silnik gry tylko do obliczeń linii wzroku i strzałów i jest ukryty przed nami. Zamiast tego jest prezentowany w symbolicznej formie przy użyciu izometrycznej grafiki 2D bitmapowej. Posiada również wysoce zniszczalne środowisko w którym prawie wszystkie obiekty gry mogą zostać uszkodzone lub zniszczone przez ostrzał, a zwłaszcza przez eksplozje. Na początku mamy skromne siły militarne. To tylko kwestia czasu, kiedy UFO zaczyna eksplorować obszar w pobliżu naszej bazy. Czas zestrzelić go z nieba lub poczekać aż wyląduje. Tutaj zaczyna się prawdziwa zabawa. W misji naziemnej musimy szukać miejsca katastrofy lub lądowania UFO. Szukamy kosmitów i po prostu zabijamy ich wszystkich. Po tej bitwie możemy zabrać ciało kosmity, broń i część jego statku z powrotem do swojej bazy i pozwolić naukowcom przyjrzeć się technologiom kosmitów. Poprzez inżynierię wsteczną odzyskanych artefaktów obcych X-COM jest w stanie opracować lepszą technologię zwalczania zagrożenia ze strony obcych i ostatecznie odkryć jak ich pokonać. Każdy nowy przełom przybliża nas trochę do zrozumienia technologii i kultury ras obcych. Kiedy inżynierowie zgromadzą wystarczającą ilość danych badawczych na temat lepszej broni i statków stają sie one dostępne dla naszych żołnierzy. To prowadzi nas do drugiego typu rozgrywki. Dbanie o bazę, powiększanie jej, tworzenie dobrego systemu obronnego, kupowanie żołnierzy, naukowców, inżynierów, upewnianie się, że baza jest dochodowa. Jednocześnie obcy mogą prowadzić różne działania od misji badawczych mających na celu zbieranie danych o Ziemi i jej mieszkańcach po wyszukiwanie i atakowanie baz X-COM, zakładanie własnych baz po ataki terrorystyczne na miasta w celu przekonania rządów do zmniejszenia finansowania X-COM. Należy wykrywać i przeciwdziałać nasilonej aktywności obcych. Głównie poprzez wykrywanie i zestrzeliwanie statków kosmicznych oraz wysyłanie wojsk lądowych w celu zbadania miejsc lądowania i katastrof UFO. Rozgrywka jest niezwykle przyjemna. Misje są naprawdę fajne. Po wylądowaniu na przykład w mieście wysiadamy ze swojego sterowca i zaczynamy walczyć z obcymi. Te obce szumowiny zabijają nasz gatunek i czas na mały odwet. System tur jest świetnie zrobiony. Ludzie mają punkty energii i im więcej broni mają na sobie tym więcej energii zużywają, gdy chodzą. Strzelanie również kosztuje punkty energii więc zawsze trzeba uważać, aby nie wykorzystać wszystkich swoich punktów na chodzenie i eksplorowanie miasta w poszukiwaniu kosmitów, bo może nam braknąć energii, aby rozwalić kosmitom brzydką głowę. Trzeba podejmować kluczowe decyzję podczas walki z potężnymi siłami obcych. Musimy również obserwować sytuację polityczną na świecie. Rządy mogą zostać zmuszone do zawarcia tajnych paktów z obcymi co może skutkować ograniczeniem finansowania X-Comu. Finansowanie zapewnia 16 krajów założycielskich X-COM. Pod koniec każdego miesiąca sporządzany jest raport finansowy w którym kraje mogą zdecydować o zwiększeniu lub zmniejszeniu poziomu finansowania w oparciu o postrzegane postępy lub niepowodzenia projektu X-COM. W szczególności na podstawie danych o aktywności UFO na ich obszarach. Każdy z tych krajów może zrezygnować, jeśli rząd kraju został zinfiltrowany przez najeźdźców.
Podsumowanie. UFO: Enemy Unknown to jedna z najbardziej ambitnych gier strategicznych jakie kiedykolwiek powstały. Produkcja wybitna. Spędziłem przy niej mnóstwo czasu na Amidze 500, a później korzystając z emulatora Amiga WinUAE przy wersji AGA. W ostatnich latach przy wersji Pc z modyfikacją OpenXcom. Gra zapewnia godziny przyjemnej i intensywnej rozgrywki. Toczymy epickie bitwy broniąc swojej bazy lub miasta. Budowanie i tworzenie bazy jest również bardzo fajne. Jest to pierwsza i najlepiej przyjęta odsłona serii X-COM i bezpośrednio zainspirowała twórców kilku podobnych gier. Oficjalny reboot gry XCOM: Enemy Unknown został wydany w 2012 roku.
https://www.youtube.com/watch?v=4l8alzCLh_E
Do UFO: Enemy Unknown powstała modyfikacja OpenXcom, która odtwarza grę na nowym, ulepszonym silniku. Zapewnia pełną kompatybilność ze współczesnymi pecetami i systemami operacyjnymi. Poprawia niedoróbki techniczne. Ulepsza także interfejs oraz sztuczną inteligencję. Pozwala także na zabawę w wyższych rozdzielczościach.
https://www.youtube.com/watch?v=7OdbkcR1ByE&list=PLDw7KqxIov9HsidhHxQxHHKEb0svkYrvN
Jak powstała gra:
https://www.youtube.com/watch?v=jOkUaiqjoxQ