autor: Grzegorz Ferenc
XCOM: Enemy Unknown – garść nowych informacji o systemie taktycznym
Serwis Game Informer opublikował pierwszą część prezentacji systemu taktyki zastosowanego w nowej odsłonie serii XCOM.
XCOM: Enemy Unknown taktyką stoi. Prezentacja serwisu Game Informer powstała we współpracy z Garthem DeAngelisem, producentem gry w firmie Firaxis, jest dobrym dowodem na to, że choć nowa odsłona serii XCOM zyskała szatę graficzną i rozwiązania godne XXI wieku, to podstawowe założenia rozgrywki pozostały (na szczęście) niezmienione.
Z pierwszej części prezentacji, którą niedawno opublikowano – ukazującej atak grupy żołnierzy na znajdującego się w budynku stacji benzynowej obcego – jasno wynika, że dużą rolę w trakcie gry będzie miało odpowiednie wykorzystanie ukształtowania terenu i wykorzystanie indywidualnych zdolności członków drużyny. Dzięki trójwymiarowej grafice, fani wydanej w 1994 roku starej dobrej UFO: Enemy Unknown oraz gracze, którzy po raz pierwszy zetkną się z serią, będą mogli zastosować podczas rozgrywki o całą gamę rozwiązań taktycznych. I tak na przykład, snajper za pomocą specjalnej linki z kotwiczką uzyska dostęp do pozornie nieosiągalnych miejsc na mapie, z których będzie mógł rozeznać się w terenie i zapewnić innym członkom drużyny odpowiednie wsparcie ogniowe.

Równie kluczowe znaczenie będzie miało pole widzenia, co w połączeniu z mgłą wojny i trudną, „hardkorową” rozgrywką sprawi, że przed wkroczeniem do otwartego starcia z rasami obcych (jak na razie znane są cztery – potężni Mutoni, telepatyczni Sectoidzi, podobni do pająków Cyberdiscowie oraz mogąca zmieniać postać istota zwana Thin Man), gracze będą się starać wykorzystać różnego rodzaju budynki i przedmioty, aby zaskoczyć wroga. Jeżeli obcy zorientują się co do naszej obecności, mogą przygwoździć naszych żołnierzy i uniemożliwić im jakiekolwiek działanie, skutecznie paraliżując działania drużyny.


Na screenach widać jak znajdująca się na tyłach budynku jednostka wsparcia zachodzi Mutona od tyłu i odwraca jego uwagę, dzięki czemu przygwożdżony ciężki żołnierz ma możliwość oddania strzału z wyrzutni rakiet.


Ważne z taktycznego punktu widzenia będą zniszczenia elementów terenu. Zburzenie wejścia do budynku stacji benzynowej sprawiło, że snajper ma dogodne pole widzenia do oddania zabójczego strzału.


Na stronie serwisu Game Informer dostępnych jest więcej screenów z prezentacji. Trzeba przyznać, że gra prezentuje się na nich ciekawie i oddaje mający dominować w grze klimat taktycznej akcji. Wydanie XCOM: Enemy Unknown planowane jest na jesień tego roku w wersjach na PC, X360, PS3.