Shiny Entertainment
Shiny Entertainment to nieistniejące już studio deweloperskie z siedzibą w Laguna Beach w Południowej Kalifornii. Firma tworzyła gry na komputery osobiste i konsole, a stała się znana dzięki takim produkcjom, jak bestsellerowe Earthworm Jim oraz MDK. Tworzone przez nią gry cechowały się przede wszystkim nowatorskimi rozwiązaniami, a w przypadku niektórych – również absurdalnym humorem.
Historia
W obcym kraju
Korzenie studia Shiny Entertainment sięgają 1991 roku, kiedy David Perry, pracujący wówczas nad grą na podstawie filmu Terminator, przeprowadził się z Wielkiej Brytanii do Stanów Zjednoczonych. Perry dołączył do zespołu Virgin Games USA, pod którego skrzydłami miał dokończyć pracę nad swoim dziełem. Po przeprowadzce deweloper współtworzył kilka innych tytułów, na czele z Global Gladiators stworzonym dla firmy McDonald's oraz Disney's The Jungle Book i Disney's Alladin. W 1993 roku, po otrzymaniu zielonej karty, postanowił założyć własną firmę – jej pierwszym zadaniem było stworzenie trzech gier dla Playmates Interactive Entertainment. To właśnie w tym momencie zaczyna się właściwa historia studia Shiny Entertainment.
Od przygód dżdżownicy…
Pierwszym dziełem nowo powstałego zespołu była tryskająca absurdalnym humorem platformówka Earthworm Jim, która zadebiutowała na konsoli Sega Mega Drive, a z czasem doczekała się premiery również na innych platformach. Gracze wcielali się w niej w tytułową dżdżownicę odzianą w kosmiczny kombinezon, której zadaniem było uratowanie księżniczki „Jak-jej-tam”. Produkcja odniosła spektakularny sukces, który został przekuty na serial telewizyjny, cykl komiksów, a nawet zabawki i gadżety. Po roku od premiery tytuł doczekał się ciepło przyjętej kontynuacji, co potwierdziło mocną pozycję studia.
Shiny Entertainment niezbyt długo cieszyło się niezależnością – w 1995 roku, a więc tuż po premierze Earthworm Jim 2, firma została wykupiona przez Interplay Entertainment, co doprowadziło do odejścia czterech z jej ośmiu pracowników, w tym Douga TenNapela będącego prawą ręką Davida Perry'ego. Jako ciekawostkę należy dodać, że kupnem Shiny Entertainment były zainteresowane również Sega i Nintendo. Perry nie chciał jednak oddać firmy pod ich skrzydła ze względu na fakt, że jego ekipa musiałaby się wówczas skoncentrować na tworzeniu gier na wybrane platformy, co nie zgadzało się z filozofią wyznawaną przez niego i jego kolegów. Na osobną wzmiankę zasługuje fakt, że Earthworm Jim 2 był pierwszym i jednocześnie ostatnim sequelem opracowanym przez Shiny Entertainment. Ambitne plany studia zakładały bowiem, że każda tworzona przez nie produkcja będzie popisem kreatywności, co pozwoli kojarzyć ją nie z konkretną marką, a z jej twórcami.
…po Morderstwo, Śmierć i Zabójstwo
Na kolejne dzieło utalentowanego zespołu gracze musieli czekać do 1997 roku. Wówczas na sklepowych półkach pojawiło się MDK, czyli trzecioosobowa gra akcji wyróżniająca się oryginalną stylistyką i kilkoma nowatorskimi rozwiązaniami. Wśród tych ostatnich prym wiódł karabin snajperski, który nie tylko wyposażono w stukrotny zoom, lecz także w wizjery prezentujące z różnych perspektyw moment trafienia pocisku w cel. Podobnie jak w Earthworm Jim, cechą charakterystyczną MDK był specyficzny humor.
Co ciekawe, nawet całe lata po premierze gry autorzy MDK nie chcieli podzielić się z graczami rozwinięciem tytułowego akronimu. Fani doszukiwali się rozmaitych znaczeń ukrytych pod trzema literami, z których najpopularniejsze to Murder, Death, Kill; Mission: Deliver Kindness czy Max, Dr. Hawkins, Kurt (od imion głównych bohaterów). W 2000 roku MDK doczekało się kontynuacji opracowanej przez studio BioWare na zlecenie firmy Interplay Entertainment.
Oryginalne gry, słaba sprzedaż
Nim jednak do sprzedaży trafiło stworzone przez BioWare MDK 2, studio Shiny Entertainment zdążyło dostarczyć jeszcze trzy tytuły. Pierwszym z nich był VR Baseball 2000 przygotowany w oparciu o licencję MLB; drugi to R/C Stunt Copter, czyli symulator zdalnie sterowanych modeli śmigłowców; listę zamyka Wild 9 – oryginalna platformówka 2,5D, której mechanikę zbudowano wokół broni głównego bohatera, pozwalającej mu chwytać przy pomocy wiązki energii nie tylko rozmaite przedmioty, ale i przeciwników.
Nowe millenium autorzy rozpoczęli z przytupem, wypuszczając dwie produkcje. Zarówno Sacrifice, jak i Messiah wyraźnie różniły się od typowych przedstawicieli reprezentowanych przez siebie gatunków. Pierwsza z nich była trójwymiarową strategią czasu rzeczywistego, w której gracze trafiali w sam środek wojny toczonej przez bóstwa po śmierci samego stwórcy. Druga była grą akcji, której bohater, cherubin Bob, został zesłany na Ziemię w celu oczyszczenia jej z grzeszników.
Niestety, nie odniosły one takiego sukcesu, jak wcześniejsze dzieła Shiny Entertainment, nawet pomimo tego, że obie spodobały się krytykom (aczkolwiek do Messiah przypięto łatkę wydanej nieco zbyt wcześnie). Dlatego też w 2002 roku drogi Interplay i Shiny Entertainment ostatecznie się rozeszły – studio zostało sprzedane firmie Infogrames za 47 milionów dolarów, wraz z jego najnowszym i jeszcze nieukończonym projektem, czyli Enter the Matrix, którego premierę w 2003 roku poprzedził debiut Terminator 3: Rise of the Machines – owocu współpracy Shiny Entertainment i studia Black Ops.
Ostatnia prosta przed metą
Choć Enter the Matrix nie zachwyciła recenzentów, produkcja ostatecznie sprzedała się na tyle dobrze, że została największym sukcesem komercyjnym w historii zespołu. Z tego względu ekipa została oddelegowana do stworzenia jeszcze jednej gry osadzonej w uniwersum wykreowanym przez siostry Wachowskie, czyli The Matrix: Path of Neo. Tytuł wydany w 2005 roku także nie przypadł do gustu mediom, co tym razem przełożyło się również na kiepską sprzedaż.
Próbując ratować sytuację, Perry zapowiedział, że Shiny Entertainment złamie swoją żelazną zasadę i opracuje kolejną odsłonę cyklu Earthworm Jim, która trafi na PlayStation Portable – konsola miała otrzymać też bijatykę nazwaną Age of Elements. Niestety rzeczywistość okazała się brutalna, bowiem właściciele studia podjęli decyzję o jego sprzedaży. Perry opuścił więc jego szeregi, a samo Shiny Entertainment trafiło w ręce firmy Foundation 9 Entertainment w październiku 2006 roku. Rok później, niedługo po premierze gry The Golden Compass (opartej na filmie o tym samym tytule) ekipa została połączona z The Collective, tworząc Double Helix Games. W ten sposób zakończyła się ponad dwudziestoletnia historia Shiny Entertainment.