SCS Software
Facebook: https://www.facebook.com/scssoft
Adres: Jihlavská 1558/21, 140 00, Prague 4
SCS Software to istniejące od 1997 roku czeskie studio deweloperskie, specjalizujące się w produkcji gier symulacyjnych na komputery osobiste. Siedziba firmy mieści się w Pradze i zatrudnia ok. 80 pracowników. Szefem SCS Software jest Pavel Šebor.
Na przestrzeni lat SCS Software wyspecjalizowało się w dwóch rodzajach gier. Gatunkiem, od którego studio rozpoczynało swoją działalność i do którego na przestrzeni lat wielokrotnie powracało, były gry łowieckie, reprezentowane przez takie serie, jak Rocky Mountain Hunter’s Trophy (współtwórca) oraz Hunting Unlimited. Ze względu na niszowość gier łowieckich, czeski deweloper kojarzony jest jednak głównie za sprawą niezliczonej ilości samochodowych gier symulacyjnych wzbogaconych lekkim aspektem ekonomicznym, koncentrujących się na kierowaniu potężnymi, osiemnastokołowymi ciężarówkami. Stworzone przez studio gry skupiają się wokół dwóch głównych marek, tzn. 18 Wheels of Steel oraz Truck Simulator.
Historia
Studio SCS Software zostało utworzone w 1997 roku w stolicy Czech, Pradze. W początkowym okresie działalności, jego głównym celem było stworzenie silnika 3D, który następnie mógłby być licencjonowany innym producentom gier. W 1999 roku studio zajęło się jednak również tworzeniem gier, a pierwszymi efektami tej działalności były przygotowane we współpracy z amerykańskim Sunstorm Interactive gry łowieckie z serii Rocky Mountain Trophy Hunter (1999-2000), a także Hunting Unlimited oraz Shark! Hunting the Great White (2001). Produkcje te bazowały na autorskim silniku graficznym SCS Software o nazwie TERRENG, który następnie posłużył też do stworzenia takich gier, jak Duke Nukem: Manhattan Project oraz kilku odsłon cyklu Deer Hunter.
Pierwszą samodzielną produkcją Czechów był wydany w roku 2002 symulator potężnej, osiemnastokołowej ciężarówki Hard Truck: 18 Wheels of Steel, który dał początek rozwijanej przez następne kilka lat serii. Na potrzeby gry stworzono też całkiem nowy silnik o nazwie Prism3D, który, sukcesywnie rozwijany, stał się podstawą praktycznie wszystkich przyszłych produkcji SCS Software. Ciepłe przyjęcie gry przyczyniło się do powstania całej masy kontynuacji: w latach 2004-2007 ukazało się w sumie pięć kolejnych odsłon cyklu 18 Wheels of Steel, w których stopniowo ulepszane były poszczególne aspekty rozgrywki, takie jak oprawa graficzna, mapa, system ruchu ulicznego, model jazdy czy liczba ciężarówek i firm transportowych. W międzyczasie SCS Software powróciło niejako do swoich korzeni, współpracując przy kolejnych odsłonach serii Hunting Unlimited i tworząc własne gry: łowiecki Deer Drive oraz symulator nurkowania Ocean Dive. W roku 2007 ukazała się też niepowiązana z serią 18 Wheels of Steel gra symulacyjna Bus Driver.
W roku 2008 SCS Software zadebiutowało z zupełnie nową marką, wydając Euro Truck Simulator, który choć utrzymany w podobnym stylu, co gry z serii 18 Wheels of Steel – oferował znacznie lepszą jakość wykonania i przeniósł graczy z amerykańskich szos na nieco bardziej znane drogi Starego Kontynentu i skoncentrował się na europejskich modelach ciężarówek. Odświeżając nieco skostniałe już pomysły swoich poprzedniczek, Euro Truck Simulator okazał się sporym sukcesem komercyjnym i pozwolił czeskim deweloperom złapać przysłowiowy „drugi oddech”. Wpłynęło to pozytywnie również na wydane w latach 2009-2011 kolejne odsłony serii 18 Wheels of Steel, oferujące mocno zmodyfikowaną koncepcję rozgrywki. Jednocześnie twórcy nie zapomnieli o swojej nowej marce, wydając w roku 2010 gry German Truck Simulator oraz UK Truck Simulator – bazujące na koncepcji Euro Truck Simulatora, lecz oferujące bardziej szczegółowe mapy Niemiec oraz Wielkiej Brytanii.
W międzyczasie SCS Software przygotowało kilka kolejnych odsłon serii Hunting Unlimited (2008-2011), a także dwie związane pośrednio ze swymi kluczowymi markami gry Trucks and Trailers (2011) oraz Scania Truck Driving Simulator (2012). Prawdziwym sukcesem czeskiego dewelopera okazała się jednak wydana w roku 2012 druga odsłona Euro Truck Simulatora. Dopracowując poszczególne aspekty pierwowzoru i pozostawiając grę otwartą na fanowskie modyfikacje, czescy deweloperzy stworzyli prawdziwy fenomen, który, choć pod względem oprawy odstawał nieco od innych gier samochodowych segmentu AAA, stworzył wokół siebie wierną społeczność graczy, niezwykle aktywną przez kilka kolejnych lat.
W październiku 2013 roku SCS Software uruchomiło serwis internetowy o nazwie World of Trucks, będący swego rodzaju centrum społecznościowym przeznaczonym dla fanów gier studia. Lata 2013-2017 upłynęły twórcom na rozwijaniu swej najbardziej kasowej produkcji, skutkiem czego były trzy duże dodatki, wprowadzające do gry macierzystej znacznie bardziej szczegółowe mapy Wschodniej Europy, Skandynawii oraz Francji, a także całą masę ulepszeń. W roku 2014 na urządzeniach przenośnych z systemem iOS ukazała się gra Bus Driver: Pocket Edition, będąca pierwszą – i jak dotąd jedyną – produkcją mobilną SCS Software. W roku 2016 na rynku ukazało się American Truck Simulator, stanowiące powrót na znane z 18 Wheels of Steel szosy amerykańskie, a jednocześnie wykorzystujące szereg nowych rozwiązań, sprawdzonych w serii Euro Truck Simulator.
W kolejnych latach SCS Software skoncentrowało się wyłącznie na rozwoju swoich dwóch flagowych projektów, czyli gier Euro Truck Simulator 2 i American Truck Simulator 2. Ta pierwsza jeszcze w w 2013 roku doczekała się dużego rozszerzenia pod tytułem Going East! Ekspansja Polska. Następnie jego śladem poszły takie dodatki, jak Skandynawia (2015), Vive la France (2016), Italia (2017), Bałtycki szlak (2018), Droga do Morza Czarnego (2019) oraz Iberia (2021). American Truck Simulator dostał natomiast takie DLC, jak New Mexico (2017), Oregon (2018), Washington (2019), Utah (2019), Idaho (2020) oraz Colorado (2020).
W międzyczasie autorzy udostępniali rozmaite aktualizacje do tych produkcji, wprowadzające rozmaite poprawki i ulepszenia, na czele z graficznymi. Twórcy oddawali również w ręce graczy mniejsze i tańsze (a w niektórych przypadkach – darmowe) dodatki.
Technologia
Jedną z cech charakterystycznych gier SCS Software jest fakt, że bazują one na autorskich technologiach. Pierwszą z nich stanowił opracowany na początku działalności silnik TERRENG, którego kolejne wersje wykorzystywane były w grach łowieckich studia, a także w produkcjach deweloperów zewnętrznych (np. Duke Nukem: Manhattan Project). Zdecydowanie bardziej znaną technologią autorstwa SCS Software jest jednak silnik Prism3D, stworzony na potrzeby serii 18 Wheels of Steel. Na przestrzeni lat silnik ów był systematycznie ulepszany we wszystkich kluczowych aspektach (np. fizyki) i wzbogacany o obsługę najnowszych technologii, stając się podstawowym narzędziem deweloperów, wykorzystywanym we wszystkich ich grach symulacyjnych.