Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Ready At Dawn Studios

Firma producent wydawca

Amerykańskie studio deweloperskie, założone w 2003 roku przez byłych pracowników firm Naughty Dog oraz Blizzard Entertainment. Zespół tworzył produkcje przeznaczone na konsole, komputery osobiste i zestawy VR, a światową sławę przyniosły mu gry God of War: Chains of Olympus oraz God of War: Duch Sparty, opracowane z myślą o PlayStation Portable. W 2020 roku firma została przejęta przez Oculus Studios, natomiast w sierpniu 2024 roku podjęto decyzję o jej zamknięciu.

Historia

W 2003 roku byli pracownicy firmy Blizzard Entertainment (Ru Weerasuriya oraz Andrea Pessino) oraz Didier Malenfant (który wcześniej pracował w Naughty Dog) postanowili założyć własne studio deweloperskie. Za siedzibę Ready At Dawn Studios, bo takie miano nosiło, obrano Irvine w amerykańskim stanie Kalifornia.

Epoka PlayStation Portable

Studio zaistniało na branżowej mapie za sprawą gry Daxter, która w 2006 roku trafiła na PSP. Produkcja pozwalała graczom wcielić się w tytułowego bohatera serii Jak and Daxter, który do tej pory znajdował się w cieniu swojego kolegi. Twórcy postawili na konwencję trójwymiarowej platformówki, a oprócz wysokiej jakości grafiki tytuł mógł się pochwalić cross-platformową funkcjonalnością (połączenie handhelda Sony i PlayStation 2 z grą Jak X: Combat Racing odblokowywało szereg dodatków w obu grach).

Tytuł odniósł sukces, dzięki czemu twórcy mogli kontynuować współpracę z firmą Sony Computer Entertainment (obecnie Sony Interactive Entertainment) i stworzyć następną pozycję na PlayStation Portable. Gra God of War: Chains of Olympus była prequelem cyklu slasherów święcącego triumfy na PlayStation 2. Za sprawą oszałamiającej (jak na możliwości handhelda Sony) grafiki, a także dzięki wykorzystaniu popularnej marki, pozycja była skazana na sukces już w momencie premiery w 2008 roku. Niedługo później autorzy wykonali swoisty „skok w bok” – światło dzienne ujrzała bowiem konwersja gry Okami na Nintendo Wii.

Rok 2010 przyniósł premierę jeszcze jednego hitu autorstwa Ready At Dawn Studios. Wydana na PSP gra God of War: Duch Sparty była efektem współpracy tej ekipy z zespołem Sony Santa Monica Studio; na jej potrzeby autorzy opracowali nowy silnik graficzny, który wycisnął ostatnie soki z konsolki. W 2011 roku autorzy przenieśli opracowane przez siebie przygody Kratosa na PlayStation 3, tworząc God of War: Origins Collection i w ten sposób żegnając się z marką.

Epoka PlayStation 4

W październiku 2009 roku zespół ogłosił, że rozpoczął pracę nad nowym silnikiem graficznym, który pozwoliłby im wykorzystać potencjał mocniejszych platform. W czerwcu 2010 roku firma została zmuszona do zwolnienia trzynastu swoich pracowników; kryzys został zażegnany po dwóch latach, kiedy to Ready At Dawn Studios rozpoczęło rekrutację deweloperów. Zatrudnione wówczas osoby miały pracować nad „trzecioosobową strzelanką przeznaczoną na konsolę nowej generacji”. Owym enigmatycznym projektem było The Order: 1886, o którym świat usłyszał po raz pierwszy w trakcie targów E3 w 2013 roku. Tytuł zadebiutował na PlayStation 4 dwa lata później, wzbudzając zachwyt ze względu na grafikę; gracze i recenzenci narzekali jednak na mechanikę rozgrywki, porównując ją do interaktywnego filmu.

Kolejny projekt firmy, czyli multiplayerowe Deformers, w 2017 roku pojawił się nie tylko na PlayStation 4, lecz także na Xboksie One i komputerach osobistych.

Epoka rzeczywistości wirtualnej

W obliczu rosnącej popularności zestawów rzeczywistości wirtualnej twórcy postanowili wpasować się w nowy trend i z myślą o goglach Oculus Rift jeszcze w 2017 roku opracowali Lone Echo – pierwszoosobową grę przygodową, utrzymaną w klimatach science fiction. Podobnie jak miało to miejsce w przypadku większości poprzednich dzieł studia, mocną stronę Lone Echo stanowiła sfera wizualna.

W tym samym roku w ręce graczy oddano multiplayerowe Echo VR, które nieco ponad rok później doczekało się dodatku – Echo Combat. W listopadzie 2018 roku ogłoszono, że Ready at Dawn otworzyło drugi oddział w Portland (stan Oregon). Rok 2021 przyniósł natomiast kontynuację Lone Echo, czyli grę Lone Echo II, również opracowaną z myślą o goglach rzeczywistości wirtualnej.

Równia pochyła

W 2022 roku zamknięto biuro Ready at Dawn w Portland. W styczniu 2023 roku zdecydowano o wyłączeniu serwerów Echo VR; jak wówczas informowało opisywane studio, powodem takiego stanu rzeczy była chęć skoncentrowania się na przyszłych projektach. W kwietniu natomiast przez firmę przeszłą fala zwolnień, w wyniku której pracę straciła około jedna trzecia jego pracowników.

Wreszcie w sierpniu 2024 roku gruchnęła wiadomość o tym, że Oculus Studios podjęło decyzję o zamknięciu Ready at Dawn. Jednocześnie pojawiły się nieoficjalne doniesienia, zgodnie z którymi firma-matka obu podmiotów, czyli Meta, miała zachęcać pracowników zamkniętego studia do pozostania w jej szeregach i ubiegania się o pracę na innych stanowiskach w Oculus Studios.


Wydawcy gier Ready At Dawn Studios

Wydawcy gier wyprodukowanych przez Ready At Dawn Studios:


Sony Interactive Entertainment

GameTrust

Capcom

Wydane gry