Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 13 grudnia 2017, 12:40

Premiera Okami HD na PC, PlayStation 4 oraz Xboksie One

Wczoraj zadebiutowały nowe wydania Okami HD, odświeżonej wersji klasyka studia Clover z 2006 roku. Od teraz z tytułem można zapoznać się na PC oraz konsolach Xbox One i PlayStation 4. Przy okazji przeglądamy też dotychczasowe recenzje gry.

Pecetowi fani klasycznych produkcji mieli we wrześniu małe święto, kiedy firma Capcom potwierdziła debiut Okami HD nie tylko na obecnej generacji konsol (tj. PlayStation 4 oraz Xboksie One), lecz także na komputerach osobistych. Odświeżone wydanie ostatniej produkcji studia Clover jest już dostępne w sklepach, w tym na platformach dystrybucji cyfrowej w cenie 84 złotych na Steamie, 79 zł w PlayStation Store oraz 78,99 zł w sklepie Microsoftu. W przypadku edycji konsolowych wymagane jest prawie 17 GB miejsca na dysku, natomiast odsłona pecetowa zajmuje aż 34 GB miejsca. Według doniesień wynika to z dużej liczby prerenderowanych scen na PC. Każda z nich jest dostępna w trzech rozdzielczościach (720p, 1080p i 4K) i czterech wariantach (prawdopodobnie chodzi o cztery dostępne wersje językowe gry), co daje łącznie dwanaście plików na każdy filmik.

Po ponad dziesięciu latach Okami debiutuje na PC oraz Xboksie. - Premiera Okami HD na PC, PlayStation 4 oraz Xboksie One - wiadomość - 2017-12-14
Po ponad dziesięciu latach Okami debiutuje na PC oraz Xboksie.
Okami HD w skrócie:
  • nowe wydanie odświeżonej wersji produkcji studia Clover z 2006 roku, oryginalnie przeznaczone na konsolę PlayStation 3;
  • przygodowa gra akcji w klimatach mitycznej Japonii;
  • unikatowa oprawa wizualna wzorowana na tradycyjnym japońskim malarstwie;
  • możliwość wykorzystania Niebiańskiego Pędzla w walce oraz przy rozwiązywaniu zagadek.

Jeśli tytuł Okami nic Wam nie mówi, śpieszymy z wyjaśnieniem. Jest to przygodowa gra akcji nieco przypominająca klasyczne odsłony The Legend of Zelda. W grze kierujemy boginią Amaterasu, która w postaci białego wilka przemierza świat inspirowany japońskimi mitami i musi zmierzyć się z uwolnionym demonem wysysającym życie z całej krainy. Rozgrywka to klasyczne połączenie platformowej eksploracji, prostych zagadek oraz walki z przeciwnikami, do których motywuje liniowa fabuła. Jednak dwie cechy decydują o wyjątkowości Okami. Pierwszą z nich jest unikatowa oprawa wizualna, łącząca technologię cel-shading ze stylem wzorowanym na tradycyjnym malarstwie japońskim, z którą powiązany jest drugi unikatowy element produkcji – Niebiański Pędzel. W trakcie gry gracze mogą zatrzymać rozgrywkę w celu skorzystania z tego narzędzia, przydatnego nie tylko przy rozwiązywaniu zagadek i eksploracji, lecz także w walce.

Wybrane recenzje gry:

Kolejne już wydanie Okami ponownie spotkało się z ciepłym przyjęciem, jednak wypada wspomnieć o kilku zarzutach przewijających się w recenzjach. Nowe Okami HD to dość minimalistyczny port, nie oferujący nic nowego poza odświeżoną warstwą techniczną, a i w tym aspekcie mamy znacznie mniej opcji graficznych niż w ostatnich konwersjach Capcomu (w przypadku wersji PC). Wypada też dodać, że gra działa w 30 klatkach na sekundę, co może stanowić zawód dla części graczy. Zespół odpowiedzialny za reedycję rozważał zniesienie limitu prędkości wyświetlania animacji, okazało się jednak, że skutkuje to popsuciem innych elementów gry (wykrywania kolizji, systemu fizyki, a nawet samych animacji). Ponieważ operowano na oryginalnym kodzie wersji na PlayStation 3, a jego zmiana metodą prób i błędów pochłonęłaby mnóstwo czasu i funduszy, zdecydowano się na pozostanie przy oryginalnym ustawieniu.

Okami potrzebowało jedynie drobnego odświeżenia, by ponownie zachwycać wizualnie (źródło: Destructoid). - Premiera Okami HD na PC, PlayStation 4 oraz Xboksie One - wiadomość - 2017-12-14
Okami potrzebowało jedynie drobnego odświeżenia, by ponownie zachwycać wizualnie (źródło: Destructoid).

Pomijając wspomniane wyżej zarzuty oraz dyskusyjne kwestie (na przykład walkę, zdaniem niektórych zbyt uproszczoną jak na dzisiejsze standardy), recenzenci nie mogą się nachwalić produkcji. Okami to wciąż wybitna produkcja, z wciągającą rozgrywką i interesującą fabułą, a brak zmian dla wielu może nie mieć żadnego znaczenia w kontekście mocno ograniczonej dostępności poprzednich wydań gry. Wykorzystanie Niebiańskiego Pędzla wciąż daje ogromną satysfakcję, tak samo jak przemierzanie niezwykłego świata mitycznej Japonii oraz poznawanie ciekawych i zabawnych postaci (choć w kwestii tych drugich część krytyków wykazuje nieco mniej entuzjazmu). Również pod względem wizualnym gra wciąż zachwyca, co jest zasługą unikatowego stylu (bo same zmiany nie są jakieś drastyczne). Generalnie warstwę techniczną oceniono pozytywnie, także w przypadku wersji PC. Dobrze wypada sterowanie, zwłaszcza przy wykorzystaniu myszki komputerowej – wielu recenzentów uznało to rozwiązanie za wygodniejsze niż granie na padzie (gra miejscami wymaga względnie sporej precyzji). Większość nie odnotowała też żadnych istotnych błędów technicznych, niemniej da się znaleźć teksty wspominające o problemach z korzystaniem z kontrolerów konsol na PC czy archaiczną pracą kamery.

Minimalne wymagania sprzętowe na PC:

  • System operacyjny: Windows 7 SP1 / 8.1 / 10 (64-bitowy)
  • Procesor: Intel Core i5-2500 3.3GHz lub lepszy
  • Pamięć RAM: 2 GB
  • Karta grafiki:: NVIDIA GeForce GTX 470 lub lepsza
  • Miejsce na dysku: 34 GB dostępnej przestrzeni
  • Inne: karta dźwiękowa kompatybilna z DirectSound (wsparcie DirectX 9.0c), DirectX 11

Zalecane wymagania sprzętowe na PC:

  • System operacyjny: Windows 7 SP1 / 8.1 / 10 (64-bitowy)
  • Procesor: Intel Core i7 3770 3.4GHz lub lepszy
  • Pamięć RAM: 8 GB
  • Karta grafiki: NVIDIA GeForce GTX 950 lub lepsza
  • Miejsce na dysku: 34 GB dostępnej przestrzeni
  • Inne: karta dźwiękowa kompatybilna z DirectSound (wsparcie DirectX 9.0c), DirectX 11
Mimo miejscami archaicznych rozwiązań Okami dobrze zniosło próbę czasu. - Premiera Okami HD na PC, PlayStation 4 oraz Xboksie One - wiadomość - 2017-12-14
Mimo miejscami archaicznych rozwiązań Okami dobrze zniosło próbę czasu.

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej