Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Neversoft Entertainment

Firma producent

Amerykańskie studio deweloperskie, działające w latach 1994-2014. Zespół Neversoft, który od 1999 roku należał do firmy Activision, zdobył międzynarodową sławę za sprawą bestsellerowej serii Tony Hawk’s. Ekipa opracowała również kilka odsłon cyklu Guitar Hero, a także przygotowała grę Spider-Man na pierwsze PlayStation.

Historia

Skromne początki

Neversoft rozpoczął działalność w lipcu 1994 roku. Studio, którego siedziba mieściła się w kalifornijskim Woodland Hills, zostało założone przez Joela Jewetta, Micka Westa oraz Chrisa Warda.

Pierwszym projektem, którego opracowania podjęła się ekipa, była gra Skeleton Warriors, stworzona we współpracy z firmą Playmates Interactive i oparta na jej nowej linii zabawek od Playmates Toys. Tytuł powstawał w bólach, bowiem początkowo tworzono go z myślą o konsoli Sega Mega Drive, a po pięciu miesiącach pracy podjęto decyzję o rozpoczęciu pracy nad nim od nowa, tym razem biorąc na celownik platformę Sega Saturn. Ostatecznie udało się doprowadzić go do szczęśliwego końca, a pełna wersja gry zadebiutowała w 1996 roku i szybko trafiła również na pierwsze PlayStation.

Następnie zespół nawiązał współpracę z firmą Crystal Dynamics, której owocem miała być gra wideo oparta na marce Ghost Rider; niemniej, ze względu na problemy finansowe wydawcy, projekt został anulowany. Ekipa podjęła się więc pracy nad autorskim dziełem, którym miała być gra Big Guns; przygotowana z myślą o niej technologia posłużyła jej również do stworzenia konwersji gry MDK na PlayStation. Samo Big Guns wzbudziło natomiast zainteresowanie firmy Sony Computer Entertainment (obecnie Sony Interactive Entertainment), jednak ostatecznie zostało anulowane w listopadzie 1997 roku. Wyżej opisane perturbacje sprawiły, że Neversoft znalazł się na krawędzi bankructwa.

Droga na szczyt

W styczniu 1998 roku kontakt z Neversoftem nawiązała jednak firma Activision, która zaproponowała opisywanej ekipie stworzenie od nowa nieudanego projektu Apocalypse. Zespół szybko zabrał się do pracy, korzystając przy tym z autorskiej technologii opracowanej na potrzeby Big Guns. W maju 1998 roku Activision było na tyle zadowolone ze współpracy z omawianym studiem, że zaproponowało mu stworzenie gry wideo poświęconej jeździe na deskorolce. Prace nad nią ruszyły w pełni w październiku 1998 roku, a już w 1999 roku światło dzienne ujrzała gra Tony Hawk’s Pro Skater. Produkcja odniosła spektakularny sukces i nie tylko zapoczątkowała serię, która miała być rozwijana przez kolejne lata, lecz również wytyczyła ścieżkę, jaką w przyszłości miał podążyć Neversoft. Ponadto po jej premierze Activision zdecydowało się wziąć kalifornijski zespół pod swoje skrzydła.

W kolejnych latach studio skoncentrowało się niemal wyłącznie na tworzeniu kolejnych gier spod szyldu Tony Hawk’s. Do 2007 roku, kiedy to pieczę nad serią przekazano ekipie Robomodo, światło dzienne ujrzało dziewięć jej części autorstwa Neversoftu. W międzyczasie opisywanej ekipie zdarzyły się dwa „skoki w bok”; w 2000 roku do sprzedaży trafiła gra Spider-Man na konsolę PlayStation, z kolei w 2005 roku na sklepowych półkach pojawiło się Gun, przez niektórych określane mianem „GTA na Dzikim Zachodzie”.

W 2006 roku firma Activision przekazała Neversoftowi pieczę nad serią Guitar Hero, zapoczątkowaną przez studio Harmonix. Począwszy od gry Guitar Hero III: Legends of Rock (2007), omawiana ekipa przygotowała 6 produkcji spod tego szyldu, a także spin-off cyklu, zatytułowany Band Hero.

Gorący finał

Ostatnie w pełni autorskie dzieło Neversoftu, czyli Guitar Hero: Warriors of Rock z 2010 roku, nie odniosło sukcesu artystycznego ani komercyjnego. Activision zdecydowało się więc zredukować pozycję studia do roli zespołu pomocniczego, wspierającego twórców serii Call of Duty. Począwszy od 2011 roku, Neversoft brał udział w powstawaniu takich gier, jak Call of Duty: Modern Warfare 3 (2011), Call of Duty: Ghosts (2013) oraz Call of Duty: Advanced Warfare (2014).

W 2014 roku ogłoszono, że ekipa zostanie wchłonięta przez studio Infinity Ward. W lipcu 2014 roku, po 20 latach od momentu, w którym Neversoft pojawił się na branżowej mapie, zespół oficjalnie przestał istnieć. Jego członkowie „uczcili” tę chwilę w nietypowy sposób, paląc znany z logotypu studia symbol oka nabitego na włócznię.