Firefly Studios
Firefly Studios to istniejące od 1999 roku niewielkie studio deweloperskie z Wielkiej Brytanii. Siedziba główna firmy mieści się w Londynie, gdzie pracuje ok. 20 etatowych pracowników, choć od 2004 roku Firefly posiada też oddział w Canton, w stanie Connecticut (USA) oraz biuro operacyjne w szkockim Aberdeen (Wlk. Brytania). Od roku 2012, kiedy to nastąpił znaczący wzrost znaczenia cyfrowych kanałów dystrybucji, jako twórca niezależny studio jest również wydawcą większości swoich gier. Od czerwca 2021 roku Firefly Studios należy do firmy Devolver Digital.
Od początku istnienia Firefly Studios specjalizuje się w grach strategiczno-symulacyjnych. Jeśli nie liczyć takich gier, jak Space Colony i CivCity: Rome, kluczową markę w portfolio studia stanowi niemal nieprzerwanie seria Stronghold (w tłum. Twierdza), określana mianem symulatora średniowiecznego zamku i w umiejętny sposób łącząca elementy tzw. city buildera oraz strategii czasu rzeczywistego. Oprócz odsłon głównych, cykl doczekał się kilku samodzielnych dodatków, pobocznej odsłony w formule MMO oraz licznych remasterów, Mimo rozbudowanej mechaniki i wciągającego gameplayu, gry z serii Stronghold często krytykowane były jednak za błędy techniczne oraz przestarzałą oprawę graficzną.
Historia
Firefly Studios zostało utworzone w sierpniu 1999 roku z inicjatywy Simona Bradbury’ego, Erica Ouellette’a oraz Davida Lestera, czyli deweloperów mających na koncie pracę w firmie Impressions Games przy tak uznanych seriach gier strategicznych, jak Caesar oraz Lords of the Realm. Tuż po uformowaniu, twórcy opublikowali na stronie studia swoje motto, zgodnie z którym dzięki swemu doświadczeniu w tworzeniu gier strategiczno-symulacyjnych miało ono skoncentrować się na stworzeniu atrakcyjnego dla graczy i ustawicznie ulepszanego świata, łączącego szczegółową oprawę wizualną z głębokim gameplayem, ciekawymi postaciami i łatwymi do opanowania zasadami rozgrywki. W duchu tych deklaracji utrzymana została wydana w roku 2001 nakładem Take 2 Interactive gra Twierdza, która okazała się sporym sukcesem komercyjnym, dając początek kluczowej dla studia i rozwijanej przez kolejne lata serii gier. Rok później na rynku ukazała się osadzona w nieco innych realiach kontynuacja (a raczej samodzielny dodatek) o nazwie Twierdza: Krzyżowiec, która powtórzyła sukces pierwowzoru, gwarantując studiu mocną pozycję wśród twórców indie.
W roku 2003 Firefly Studios zaprezentowało jednak graczom coś zupełnie innego, czyli osadzoną w realiach science fiction strategię ekonomiczną Space Colony (promowaną przez prostą minigrę Alien Horde). Choć gra nie odniosła już tak oszałamiającego sukcesu, zyskała całkiem niezłe recenzje, a przede wszystkim spore grono fanów, zaś po wielu latach od premiery była jeszcze dwukrotnie odświeżana. Tymczasem deweloperzy z Firefly postanowili powrócić do swej słynnej marki i w latach 2005-2006 wydali nakładem firmy 2K Games (należącej do koncernu Take 2 Interactive) jej pełnoprawną kontynuację o nazwie Twierdza 2 oraz samodzielne rozszerzenie zatytułowane Twierdza Legendy. Żadnej z nich nie udało się jednak przebić popularnością swej poprzedniczki, a w serwisie metacritic uzyskały one wyjątkowo niskie noty (odpowiednio 63 i 57 procent). W roku 2006 ukazała się także przygotowana we współpracy z Firaxis Games gra CivCity: Rome, która, choć czerpała z mechaniki słynnej serii Caesar, spotkała się z mało entuzjastycznym przyjęciem krytyków oraz graczy.
W związku ze słabszymi wynikami wspomnianych gier, Firefly Studios rozstało się z dotychczasowym wydawcą Take 2 Interactive i we współpracy z Gamecock Media Group (a następnie SouthPeak Interactive) rozpoczęło pracę nad grą RPG o nazwie Dungeon Hero. Niedługo później tytuł ten został jednak zawieszony, a finalnie skasowany. Wobec tego w roku 2008 deweloperzy z Firefly postanowili odświeżyć jedną ze swoich starszych produkcji, wydając grę Twierdza: Krzyżowiec Extreme. Mimo podrasowanego silnika graficznego, gra straszyła jednak przestarzałą oprawą graficzną i spotkała się z niezwykle krytycznym przyjęciem (zaledwie 40 procent w serwisie metacritic). Próbę poprawy sytuacji stanowiła wydana w roku 2011 trzecia pełnoprawna odsłona cyklu Twierdza. Na drodze do sukcesu także tym razem stanęły jednak liczne problemy techniczne gry, które przełożyły się na kolejną porażkę studia Firefly.
W międzyczasie Firefly Studios zajęło się także rozwijaniem pobocznej odsłony swego flagowego cyklu, czyli wydanej w modelu free-to-play strategii MMO Stronghold Kingdoms. Wersja beta gry zadebiutowała w sieci w listopadzie 2010 roku, zaś premiera wersji finalnej miała miejsce w październiku roku 2012. Mimo nienajlepszych doświadczeń z remasterami własnych produkcji, w latach 2012-2015 Firefly zaprezentowało odświeżone wersje swoich starszych gier, tzn. Twierdza HD, Twierdza: Krzyżowiec HD oraz Space Colony HD. W roku 2014 premierę miała zaś Twierdza: Krzyżowiec II, która spotkała się z pochlebnymi opiniami krytyków oraz graczy i przełamała trwającą od wielu lat słabszą passę studia. Rok później deweloperzy z Firefly Studios ogłosili rozpoczęcie prac nad kolejną, pełnoprawną odsłoną swej flagowej serii, zatytułowaną Stronghold Warlords. Jeszcze przed jej premierą, na popularne urządzenia mobilne trafiła zaś gra Stronghold Kingdoms, będąca pierwszą produkcją studia wydaną na platformie innej niż PC. W tym samym roku na platformie Steam pojawiła się specjalna wersja drugiej Twierdzy, czyli Stronghold 2: Steam Edition. Ponadto we Wczesnym dostępie zadebiutowała oryginalna hybryda dungeon crawlera, gry akcji oraz RTS-a zatytułowana MetaMorph: Dungeon Creatures; po kilku miesiącach rozwój tego projektu został jednak zatrzymany, a twórcy postanowili w pełni skupić się na grze Stronghold: Warlords. Od 2019 roku deweloperzy coraz śmielej dzielili się konkretami na temat produkcji, która w odróżnieniu od poprzedniczek miała nas zabrać w podróż na Daleki Wschód. Premiera tego projektu była dwukrotnie opóźniana, przez co ostatecznie zadebiutował on na komputerach osobistych w marcu 2021 roku.
Tytuł, znany w Polsce jako Twierdza: Władcy wojny, doczekał się całkiem ciepłego przyjęcia ze strony graczy i recenzentów; w serwisie Metacritic średnia wystawionych mu not po ponad dwóch tygodniach od premiery wynosiła 69%. Jak można wyczytać między innymi w naszej recenzji, gracze otrzymali solidną pozycję, która jednak nie wprowadzała większych innowacji, a jej grafika, choć barwna i przejrzysta, potrafiła trącić myszką. Mimo wszystko wyglądało na to, że po porażkach, jakimi okazały się poprzednie odsłony cyklu, zarówno sama marka, jak i odpowiedzialna za nią ekipa zaczynały nabierać wiatru w żagle. Kolejnym dziełem studia była strategia MMO pod tytułem Romans: Age of Caesar. We wrześniu 2021 roku rozpoczęły się otwarte beta-testy produkcji będącej duchowym następcą leciwego już wówczas Stronghold Kingdoms.
W czerwcu 2021 roku Firefly Studios trafiło pod skrzydła Devolver Digital. Co ciekawe, choć obie firmy dotychczas nie miał okazji bezpośrednio współpracować, przed laty Firefly Studios działało w kooperacji z Gathering of Developers i Gamecock Media Group, których założycielami byli późniejsi twórcy Devolvera. Pod parasolem nowego właściciela zespół FireFly Studios postanowił powrócić do swoich korzeni. W lipcu 2023 roku studio zapowiedziało nową, zremasterowaną wersję pierwszej Twierdzy. Twórcy nie kazali długo czekać na swoje debiutanckie dzieło, bowiem Twierdza: Edycja ostateczna zadebiutowała na komputerach osobistych już w listopadzie.
Tytuł doczekał się bardzo ciepłego przyjęcia ze strony graczy i recenzentów, o czym świadczyły „bardzo pozytywne” recenzje na platformie Steam oraz średnia ocen od branżowych mediów, która według serwisu Metacritic wynosiła 80/100. Jako że gra cieszyła się przy tym dużą popularnością, autorom nie pozostało nic innego, jak przystąpić do pracy nad jej rozwojem i przygotować darmowe aktualizacje oraz płatne DLC.