Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 7 listopada 2023, 16:08

Czym różni się Twierdza: Edycja ostateczna od oryginału z 2001 roku? Oto nowości i porównania graficzne

W niniejszej wiadomości poznacie nowości i zmiany, jakie trafiły do kultowej Twierdzy dzięki debiutującemu dzisiaj remasterowi.

Źródło fot. Firefly Studios
i

Aktualizacja: Gra jest już dostępna. Po więcej informacji na temat planów jej popremierowego rozwoju odsyłam do naszej wcześniejszej wiadomości:

  1. Dziś premiera gry Twierdza: Edycja ostateczna, klasyka strategii powraca w odświeżonej formie

Na dzisiaj przypadła premiera gry Twierdza: Edycja ostateczna (ang. Stronghold: Definitive Edition), czyli kolejnego remastera (po drodze było jeszcze wydanie HD) kultowego tytułu z 2001 roku stworzonego przez Firefly Studios.

Jest to więc doskonała okazja, aby przyjrzeć się, jakie zmiany względem oryginału wprowadziła odświeżona wersja tego średniowiecznego RTS-a, a także jakie nowości zawitały do gry wraz z nią.

Remaster a oryginał – porównanie graficzne

Ponieważ najnowsze dzieło Firefly Studios traktowane jest jako remaster, w pierwszej kolejności warto pochylić się nad zmianami, jakie zaszły w warstwie wizualnej – co jest solą wszelkich odświeżonych wydań.

Jak czytamy w opisie produkcji na Steamie, wszystkie elementy graficzne w nowej edycji Twierdzy stworzone zostały od podstaw przez artystów, którzy odpowiadali za pierwowzór.

  1. Twierdza: Edycja ostateczna na Steamie

Tym samym nie mamy do czynienia z remasterem zrobionym „na skróty”, w którym podbito jedynie rozdzielczość tekstur. Zresztą spójrzcie sami na detale.

Czym różni się Twierdza: Edycja ostateczna od oryginału z 2001 roku? Oto nowości i porównania graficzne - ilustracja #1
Źródło: Firefly Studios.
Czym różni się Twierdza: Edycja ostateczna od oryginału z 2001 roku? Oto nowości i porównania graficzne - ilustracja #2
Źródło: Firefly Studios.
Czym różni się Twierdza: Edycja ostateczna od oryginału z 2001 roku? Oto nowości i porównania graficzne - ilustracja #3
Źródło: Firefly Studios.
Czym różni się Twierdza: Edycja ostateczna od oryginału z 2001 roku? Oto nowości i porównania graficzne - ilustracja #4

Twierdza: Edycja ostatecznaFirefly Studios.

Czym różni się Twierdza: Edycja ostateczna od oryginału z 2001 roku? Oto nowości i porównania graficzne - ilustracja #5

Twierdza: Edycja ostatecznaFirefly Studios.

Co zwraca uwagę, to lepszej jakości tekstury, ale również elementy cząsteczkowe (wreszcie ogień przypomina ogień), a także oświetlenie. Oprócz wymienionych elementów, w odrestaurowanej wersji Twierdza oferuje również dostosowane do dzisiejszych standardów animacje.

Nie tylko lepsza grafika

Warto podkreślić, że Twierdza: Edycja ostateczna to nie tylko ulepszona grafika względem pierwowzoru, ale też zremasterowana ścieżka dźwiękowa z nowymi kwestiami nagranymi przez część oryginalnej obsady. Ponadto omawiana wersja Strongholda dzięki obecności na Steamie zapewnia pełne wsparcie trybu wieloosobowego, jak również Warsztatu platformy – co umożliwia rywalizację na planszach wykreowanych przez społeczność.

To jednak nie wszystko, bo do gry Firefly Studios trafiła także zupełnie nowa zawartość.

  • Odświeżona Twierdza oferuje dodatkową, liczącą 14 misji kampanię, w ramach której gracze udadzą się w głąb Anglii w poszukiwaniu porwanej bratanicy Sir Długorękiego. Na drodze staną nam kultowi lordowie, jak Wieprz czy Szczur.
  • Produkcja otrzymała też nowy tryb nazwany Zamkowym szlakiem. Jest to 10 wymagających scenariuszy oblężniczych, które wzorowane są na historycznych starciach.

Twierdza: Edycja ostateczna otrzyma popremierowe wsparcie, przy czym nie chodzi tylko o aktualizacje naprawiające błędy. Wraz ze standardowymi patchami do gry trafią darmowe DLC m.in. z bonusowymi misjami. Twórcy zapowiedzieli również dwa płatne rozszerzenia, które orientacyjnie ukażą się w trakcie nadchodzącej zimy oraz na wiosnę.

Marcin Przała

Marcin Przała

Absolwent dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie. Grami interesuje się od najmłodszych lat, a szczególne miejsce w jego sercu zajmują Call of Duty 4: Modern Warfare i Dragon Age: Początek. Zamiłowanie do elektronicznej rozrywki sprawiło, że tematem jego pracy licencjackiej stało się zjawisko immersji. Dzisiaj przede wszystkim miłośnik soulslike'ów oraz klasycznych RPG-ów. Poza grami lubi literaturę z gatunku dark fantasy, a ponadto od wielu lat z zapartym tchem śledzi rozgrywki angielskiej Premier League, gdzie gra jego ukochany klub – Chelsea.

więcej