Twierdza Krzyżowiec: Edycja ostateczna będzie trochę droższa od poprzedniczki, ale zaoferuje bitwy na olbrzymią skalę. Twórcy złożyli graczom życzenia na walentynki
Firefly Studios ujawniło kolejne szczegóły dotyczące Twierdzy Krzyżowiec: Edycji Ostatecznej w specjalnym materiale Q&A. Poznaliśmy cenę gry. Nie obyło się też bez życzeń walentynkowych.

Studio Firefly podgrzewa atmosferę wokół premiery Stronghold Crusader: Definitive Edition i ujawnia kolejne szczegóły dotyczące zawartości gry. Podczas specjalnego Q&A twórcy odpowiedzieli na najważniejsze pytania graczy, przybliżając m.in. zmiany w balansie, wsparcie dla modów oraz tryb kooperacyjny. Deweloperzy zdradzili też cenę tytułu, a szef studia, Nick Tannahill, złożył fanom życzenia walentynkowe.
Twierdza Krzyżowiec: Edycji ostateczna – cena
Odświeżona edycja Twierdzy Krzyżowiec będzie dostępna na Steamie 15 lipca 2025 roku za 19,99 USD, co w przeliczeniu daje ok. 116,99 zł (polska cena może się oczywiście różnić od tej podanej przez deweloperów). Gra, jak podkreślili to w materiale twórcy, będzie dystrybuowana wyłącznie cyfrowo. Podobnie jak w przypadku poprzedniej „ostatecznej” edycji Twierdzy, raczej nie doczekamy się wersji pudełkowej (dla porównania można też dodać, że kosztuje ona na Steamie 67.99 zł / 14,99 USD).
Najważniejsze nowości w odświeżonej Twierdzy Krzyżowiec
Jakiś czas temu omawialiśmy wprawdzie najważniejsze nowości, które twórcy przygotowali dla nas w odświeżonej Twierdzy Krzyżowiec, ale nie zaszkodzi przypomnieć niektórych z nich w dużym skrócie i uzupełnić listę o informacje z Q&A deweloperów.
- Nowy maksymalny rozmiar map – gra obsłuży mapy do 800x800, co jest czterokrotnie większą przestrzenią niż dotychczasowy limit (400x400).
- Świeży tryb Co-op Trail – składający się z 10 misji tryb skirmish, zaprojektowany dla dwóch graczy.
- Nowe jednostki i przeciwnicy – w grze pojawi się 8 jednostek oraz 4 przeciwników AI nieobecnych w pierwowzorze.
- Firefly potwierdziło przeniesienie licznych poprawek i usprawnień z Twierdzy: Edycji Ostatecznej, w tym systemu auto-trading, możliwości wyboru kolorów drużyn oraz obsługi monitorów ultra-wide.
- Wsparcie dla Steam – podobnie jak odświeżona wersja poprzedniczki, gra pozwoli na bezpośrednie granie przez Steama, bez konieczności używania GameRangera (widoczne będą też nasze avatary z platformy Valve). Studio Firefly doda także oficjalne tablice wyników, chcąc zachęcić graczy do rywalizacji.
- Soundtrack został w pełni zremasterowany przez oryginalnego kompozytora – Roberta Lina (pojawi się też jeden nowy utwór).
- Nowa zawartość single player: gracze otrzymają 4 świeże kampanie oraz 2 historyczne scenariusze.
- W grze będzie też dostępny udoskonalony edytor AIV.
Co z trybem Extreme i limitem jednostek?
Firefly potwierdziło, że specjalne zdolności znane ze Stronghold: Crusader Extreme (takie jak np. leczenie jednostek i przywoływanie deszczu strzał) będą dostępne w osobnej 20-misyjnej, „ekstremalnej” kampanii (obecna w grze będzie też ta z S:CE). Co do maksymalnej liczby jednostek, twórcy nadal prowadzą testy, ale na ten moment obiecują zwiększenie limitu w stosunku do Twierdzy: Edycji Ostatecznej (3000 jednostek) aż trzykrotnie.
Wsparcie dla UCP
Choć Firefly podkreśla ogromne znaczenie Ultimate Crusader Patcha (UCP) dla społeczności zgromadzonej wokół Twierdzy, to nie planuje bezpośredniej współpracy z jego twórcami, głównie z powodów logistycznych i prawnych – Nick Tannahill podkreślił jednak, że byłoby to „cudowne”. Mimo wszystko studio zamieści zespół UCP w napisach końcowych gry i zapewnia, że będzie starać się maksymalnie ułatwić proces modowania nowej wersji. Tannahill zaznaczył też w materiale, że Twierdza ma naprawdę wspaniałą i zaangażowaną społeczność, bez której cały ten projekt w ogóle by nie powstał.
W ramach przypomnienia – Twierdza Krzyżowiec: Edycja ostateczna zmierza wyłącznie na PC. Deweloperzy otrzymali wprawdzie pytanie o wersje konsolowe podczas prezentowanego Q&A, ale odpowiedź była następująca:
Bardzo chętnie byśmy to zrobili, ale jesteśmy małym zespołem, skupionym na tym, by nasza wersja PC była tak dobra, jak to tylko możliwe.