Eidos Montreal
Firma producent
Kanadyjskie studio deweloperskie z siedzibą w Montrealu, w latach 2009-2022 należące do firmy Square Enix, a obecnie znajdujące się pod skrzydłami szwedzkiego Embracer Group. Zespół jest znany z tworzenia gier przeznaczonych na komputery osobiste, konsole i urządzenia mobilne, a światową sławę zdobył dzięki takim produkcjom, jak trzecia i czwarta część serii Deus Ex, czwarta odsłona cyklu Thief oraz Shadow of the Tomb Raider.
Historia
Studio Eidos Montreal zostało założone przez firmę Eidos Interactive w 2007 roku; na jego czele stanął Stéphane D'Astous. Niedługo później zespół ogłosił, że pracuje nad trzecią odsłoną cyklu Deus Ex, o podtytule Human Revolution. Nim jednak produkcja trafiła do sprzedaży, w 2009 roku Eidos Interactive zostało wykupione przez firmę Square Enix – tym samym opisywana ekipa znalazła się pod skrzydłami japońskiego wydawcy.
Bunt ludzkości
Nie wpłynęło to na proces produkcji gry Deus Ex: Human Revolution, która w 2011 roku trafiła na komputery osobiste, PlayStation 3 oraz Xboksa 360; później pojawiła się również na konsoli Nintendo Wii U. Tytuł, znany w Polsce jako Deus Ex: Bunt ludzkości, odniósł sukces komercyjny i artystyczny, w związku z czym powstanie jego kontynuacji wydawało się jedynie kwestią czasu.
Legendarny złodziej
Nim jednak ta została oddana w ręce graczy, w 2013 roku na sklepowych półkach pojawił się reboot serii Tomb Raider, do którego Eidos Montreal opracowało tryb multiplayer. W tym samym roku z firmy odszedł D'Astous. Rok 2014 przyniósł natomiast premierę czwartej odsłony cyklu Thief, która trafiła tak na komputery osobiste, PlayStation 3 oraz Xboksa 360, jak i na PlayStation 4 oraz Xboksa One. W 2015 roku światło dzienne ujrzała z kolei kontynuacja przygód Lary Croft, czyli Rise of the Tomb Raider, w której tworzeniu pomagała montrealska ekipa.
Trzecia przygoda Lary Croft
Na nowego Deus Eksa fani serii musieli czekać przez pięć lat od premiery Buntu Ludzkości. Premiera gry Deus Ex: Mankind Divided (w Polsce – Deus Ex: Rozłam ludzkości) odbyła się w 2016 roku; tytuł zdobył niższe oceny od swojego poprzednika i sprzedał się gorzej, co sprawiło, że przyszłość marki stanęła pod znakiem zapytania.
Samo studio miało się jednak dobrze – w styczniu 2017 roku ogłosiło, że rozpoczyna pracę nad grami wideo opartymi na marvelowskiej licencji Avengers, z kolei w 2018 roku do sklepów trafiła stworzona przez nie następna część serii Tomb Raider, zatytułowana Shadow of the Tomb Raider. Zmiany wprowadzone przez deweloperów, którzy przejęli schedę po ekipie Crystal Dynamics, przypadły do gustu tak graczom, jak i recenzentom.
W czerwcu 2020 roku Square Enix i Eidos Montreal utworzyły nowe studio badawczo-rozwojowe, Eidos-Sherbrooke. Zespół z siedzibą w Quebecu miał zajmować się opracowywaniem i wdrażaniem nowych technologii. Targi E3 2021 przyniosły natomiast zapowiedź nowego dzieła opisywanej firmy. Mowa o Marvel's Guardians of the Galaxy, czyli przygodowej grze akcji TPP, opowiadającej o marvelowskich Strażnikach Galaktyki. Produkcja zmierzała na komputery osobiste i konsole, na które trafiła w październiku 2021 roku.
W międzyczasie zespół ogłosił, że przechodzi na czterodniowy tydzień pracy. Zmiana, podyktowana chęcią wzrostu kreatywności u deweloperów i zapobiegania ich wypaleniu, miała pozostać bez wpływu na pensje pracowników. Poza tym ekipa mogła liczyć na pozostanie przy ośmiogodzinnych dniach pracy. Na wieść o tym Jason Schreier, czyli słynny branżowy dziennikarz, który często dzieli się z graczami rozmaitymi informacjami zza kulis, donosił, że Eidos Montreal było pierwszym studiem tworzącym produkcje z segmentu AAA, które zdecydowało się na taki krok.
Przejście pod skrzydła Embracer Group
W maju 2022 roku poinformowano, że Eidos Montreal, wraz ze studiami Square Enix Montreal oraz Crystal Dynamics, zmienia właściciela ze Square Enix na Embracer Group. Transakcja opiewająca na kwotę 300 milionów dolarów zapewniła również szwedzkiemu gigantowi kontrolę nad szeregiem marek dotychczas znajdujących się w rękach Japończyków; w tym nad serią Deus Ex.
Co prawda w lipcu 2022 roku Mary DeMarle, czyli scenarzystka wyżej wspomnianej serii, postanowiła przejść do studia BioWare, jednak wiele wskazywało na to, że omawianą ekipę czeka świetlana przyszłość. Na horyzoncie zaczęły bowiem majaczyć zarówno odświeżenia jej starszych produkcji, jak i zupełnie nowe projekty. W listopadzie 2022 roku pojawiły się nieoficjalne doniesienia, zgodnie z którymi Eidos Montreal miało nie tylko pracować nad nowym Deus Eksem, lecz również pomagać przy kolejnej grze z cyklu Fable. Co więcej, we wrześniu 2022 roku Eidos Montreal przejęło kontrolę nad markami Deus Ex oraz Thief.
Niestety jakiś czas później przyszłość studia miała stanąć pod znakiem zapytania. Pod koniec stycznia 2024 roku ogłoszono, że pracę w Eidos Montreal straciło 97 deweloperów w wyniku szeroko zakrojonej restrukturyzacji w Embracer Group. Jako inne powody takiego stanu rzeczy wskazywano „globalny kontekst gospodarczy” oraz „wyzwania” stojące przed branżą gier wideo.
Co gorsza, jak donosił słynny branżowy dziennikarz Jason Schreier, powołując się na swoje anonimowe źródła, Eidos Montreal miało od ponad dwóch lat przygotowywać się do stworzenia kolejnej odsłony cyklu Deus Ex, ale projekt został anulowany, zanim wyszedł z fazy preprodukcji.