Polecamy Recenzje Przed premierą Publicystyka Warto zagrać Artykuły PREMIUM
Hyde Park 6 sierpnia 2004, 09:55

autor: Techland Press Release

Model fizyczny zachowania się samochodu w Xpand Rally

Kolejna, bardzo obszerna garść wiadomości poświęcona najnowszej produkcji firmy Techland – Xpand Rally. Tym razem szczegółowo opisany został model fizyczny zachowania się samochodu, z jakim spotkamy się w tej grze.
Poniższy tekst został nadesłany przez naszego czytelnika i został opublikowany w oryginalnej formie.

Zawieszenie

Praca zawieszenia jest odpowiedzialna za poprawne zachowanie całej bryły samochodu. Samochód w Xpand Rally posiada wszystkie elementy zawieszenia, jakie posiada samochód rajdowy. Wszystkie te elementy są symulowane niezależnie, i działają pośrednio lub bezpośrednio w zależności od ukształtowania nawierzchni. Kola są połączone z bryłą samochodu poprzez sprężyny i amortyzatory, których parametrami gracz może sterować, zmieniając sposób zachowania samochodu.

Wpływ na pracę zawieszenia ma również w Xpand Rally symulacja elastyczności opon, które jako pierwsze amortyzują nierówności drogi.

Tarcie na styku opona nawierzchnia

Każda nawierzchnia charakteryzuje się innymi parametrami tarcia, co w połączeniu z różnymi oponami powoduje bardzo różne zachowania samochodu. Dodatkowo na przyczepność wpływa pogoda, która radykalnie może zmienić przydatność opony na daną nawierzchnię. Aby poprawnie zasymulować różnorodność warunków występujących podczas rajdów w grze występuje niemalże 50 typów nawierzchni oraz 20 typów opon, co w kombinacji daje bardzo dokładne odwzorowanie rzeczywistości. Dodatkowo w grze pogoda może zmienić się podczas jazdy, modyfikując parametry tarcia nawierzchni. Zwiększa to realizm gry jak i pozwala stwierdzić, jak ważne na przejazd jest podejmowanie odpowiednich decyzji przed rajdem.

Aby dokładniej uwzględnić rodzaj nawierzchni w grze symulowane jest osobno tarcie boczne i wzdłużne opony. Pozwala to zróżnicować zachowanie opony przy poślizgu bocznym np. na asfalcie i na szutrze (na szutrze opona "wrzyna" się w ziemię) a także uwzględnić wpływ bieżnika opony.

W grze zastosowano wielopunktowy model tarcia, co oznacza, że każde koło niezależnie styka się z ziemią i dla każdego koła niezależnie obliczane są siły wpływające na pojazd. Dodatkowo, gdy karoseria koliduje z elementami środowiska na styku kolizji działają siły tarcia podobnie jak w przypadku opon i nawierzchni. Dzięki temu zachowanie pojazdu jest idealnym odwzorowaniem rzeczywistości.