Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Poza grami Testy wydajności gier 5 lutego 2010, 10:14 focus

Battlefield: Bad Company 2 (beta) - test wydajności

Wersja beta najnowszego Battlefielda stwarza pierwszą okazję do wypróbowania silnika Frostbite Engine na PC. Nie omieszkaliśmy zatem przeprowadzić w tej grze testu wydajności.

Jak testowaliśmy?

Gra sieciowa ma to do siebie, że nie da się przeprowadzić powtarzalnego testu z przeciwnikami – szczególnie gdy nie ma się nad nimi kontroli. Z tego też względu zdecydowaliśmy się na test na mapie bez przeciwników. Po prostu korzystaliśmy z pustych serwerów. Ma to oczywiście wpływ na końcowy wynik uzyskany w teście. W czasie normalnej gry będzie po prostu wolniej – szczególnie ze strony procesora. Również wszelkiego rodzaju wybuchy, a więc unoszące się tumany kurzu, będą dodatkowo obciążały kartę graficzną. Zaprezentowane na następnych stronach wyniki należy więc traktować jako zawyżone.

Test przeprowadziliśmy na prawie maksymalnych ustawieniach. Jedyną opcją wyłączoną było HBAO (Horizon-Based Ambient Occlusion), które w zależności od karty graficznej obniża wydajność od 5 do nawet 20%. Battlefield: Bad Company 2 (w wersji beta oczywiście) nie wykorzystuje procesorów w należyty sposób – obciążenie jest relatywnie niskie – około 30-35% na czterordzeniowym Core i5 750. Co ciekawe, zaobserwowaliśmy sporą różnicę względem Pentiuma Dual Core E5300, co pozwala sądzić, że jednak cztery rdzenie na coś się przydały. Sądzimy jednak, że w finalnej wersji może to zostać dopracowane. Inna sprawa, że powinno.

Gra może działać w trzech trybach DirectX: 9, 10 oraz 11. Wybór dokonywany jest automatycznie i nie ma możliwości zmiany ustawień inaczej jak przez ręczną edycję pliku konfiguracyjnego – podobnie jak w DiRT 2. W związku z tym nie ingerowaliśmy w „decyzje” gry i testowaliśmy w trybie przez nią wybranym. Jednak ręczne przełączenie trybu DirectX na 10 w przypadku kart ATI Radeon HD 5000 daje pewien wzrost wydajności – około 10-15%.

Do wyboru mamy szeroki asortyment broni.

Zasady

Naszą intencją było pokazanie płynności na określonych kartach graficznych ale w komputerach, które są dostępne dla większości z Was. Z tego też względu wszystkie karty graficzne testowaliśmy na dwóch platformach, których podstawą były komputery kosztujące około 2000 oraz 4000 złotych. Wybraliśmy komponenty, które są najbardziej odpowiednie do gier w tym przedziale cenowym! Oto podstawowe elementy wchodzące w ich skład:

Zestaw do 2000 złotych:

  • procesor Intel Pentium Dual Core E5300 LGA775;
  • płyta główna Gigabyte P43-ES3G;
  • pamięci RAM OCZ Platinum 2x 1GB DDR2-800.

Zestaw do 4000 złotych:

  • procesor Intel Core i5 750 LGA1156;
  • płyta główna Gigabyte P55-UD3;
  • pamięci RAM OCZ Platinum 2x 2GB DDR3-1333.

Powyższe zestawy zostały uzupełnione stosownym zasilaczem, obudową, dyskiem twardym, napędem optycznym itd. Na obydwu komputerach pracował system operacyjny Windows 7 w wersji 64-bitowej.

Wszystkie karty graficzne, których było w sumie 19, przetestowaliśmy w czterech rozdzielczościach (typowych dla popularnych monitorów) z włączonym i wyłączonym z poziomu gry filtrowaniem anizotropowym oraz wygładzaniem krawędzi (AA-OFF Anizo-OFF / AA x4 Anizo-x16):

  • 1024x768;
  • 1280x1024;
  • 1680x1050;
  • 1920x1200.

We wszystkich przypadkach testowaliśmy na maksymalnych ustawieniach graficznych dostępnych w menu dla danej karty.

Akcja!

Użyliśmy następujących wersji sterowników:

  • ATI Catalyst 10.1 hotfix (Mass Effect 2);
  • NVIDIA ForceWare 196.34.
1 2 3 4 5