autor: Wojciech Antonowicz
Massively Multiplayer Online - Świt nowej ery w grach komputerowych
Artykuł ten przeznaczony jest zarówno dla ludzi zupełnie świeżych w „tych klimatach” jak i dla starych wyjadaczy, którzy chcieliby zobaczyć jak na dzień dzisiejszy kształtuje się rynek gier MMO.
Pewnej bezsennej i gorącej sierpniowej nocy, gdy siedziałem sam w redakcji GRY-OnLine, gdy wszyscy czmychnęli na weekend za miasto, trochę z nudów, trochę z obowiązku napisałem serię newsów do działu „Wiadomości” poświęconych grom Massively Multiplayer Online. I choć ta forma rozrywki nie jest bardzo popularna w naszym kraju, spodobało Wam się to. Idąc więc za ciosem zebrałem moje doświadczenia w tym zakresie w formie niniejszego artykułu, rozbudowując wiadomości o dodatkowe komentarze. Aby Was nie zanudzić nie opisałem dokładnie całości zagadnienia, pomijając w szczególności: dosyć ciekawą stronę technologiczną tych gier, część niezbyt dobrze rokujących tytułów planowanych na przyszłość, sporą dawkę prostych darmowych gier tekstowych jak również niezłe produkcje z dalekiego wschodu, które choć stojące na wysokim poziomie odbiegają jednak od europejskich gustów. Być może tematy te znajdą się w kolejnym artykule, ale na razie spróbowałem skupić się na rzeczach podstawowych i największych komercyjnych hitach rynku amerykańskiego i europejskiego. Oczywiście nie wymienię tutaj wszystkich tytułów, gdyż jest ich około kilkudziesięciu, dlatego też zainteresowanych odsyłam do Encyklopedii GRY-OnLine.
Artykuł ten przeznaczony jest zarówno dla ludzi zupełnie świeżych w „tych klimatach” jak i dla starych wyjadaczy, którzy chcieliby zobaczyć jak na dzień dzisiejszy kształtuje się rynek. Skupiam się wyłącznie na grach przeznaczonych na domowe komputery klasy PC, gdyż obecnie praktycznie tylko na taką platformę gry MMO są tworzone, aczkolwiek są już pierwsze „jaskółki” na rynku konsol.
Co do podtytułu „świt nowej ery”, pragnę Was tym tekstem przekonać, iż oto stoi przed Wami przyszłość rynku gier.
Całość Ilustracji zamieszczonych w tym tekście to arty i screeny z gier MMO.
Na wstępie wypadało by rozszyfrować skrót MMO i angielską nazwę Massively Multiplayer Online.
Określenie to nie doczekało się jeszcze zgrabnego tłumaczenia na język polski, więc przyjęło się przynajmniej na razie używanie nazwy angielskiej. Jednak gdyby ktoś przyparł mnie do muru to rozszyfrował bym skrót MMO jako Rozbudowane (Masywne) Wieloosobowe Gry przez Internet. Poprawna jest również, oznaczająca to samo, nazwa Massively Multiplayer Online, oraz skrót MMOG (Massively Multiplayer Online Game).
Najczęściej spotykaną odmianą MMO są MMOcRPG czyli Massively Multiplayer Online Computer Role Playing Games co w dowolnym tłumaczeniu oznacza Rozbudowane (Masywne) Komputerowe Wieloosobowe Gry przez Internet w których gracze wcielają się w Postacie występujące w grze. Fajna nazwa no nie ? Pozwolicie że zostanę przy swoim MMO :).
Powszechnie przyjęte jest również używanie słowa Massive zamiast Massively.