Skromne początki | Rozgrywka | Sid Meier's Civilization Beyond Earth poradnik Sid Meier's Civilization: Beyond Earth
Ostatnia aktualizacja: 26 września 2019
Skromne początki
Rozpoczynając grę warto się dobrze zastanowić wybierając na kolejnych ekranach poszczególne aspekty rozgrywki. Sponsor ma duży wpływ na całość, lecz załoganci też dają duży bonus. Rodzaj okrętu czy ładunek także kształtują rozgrywkę. Oczywiście wybór świata także jest istotny - różnica pomiędzy Archipelagiem a Pangeą jest raczej spora, nieprawdaż?
Wybory te są najważniejsze, jednak, jeśli chcesz, możesz dostosować wszystkie inne parametry rozgrywki, zmieniając opcje dostępne w menu Opcji zaawansowanych.
Legenda w poradniku
Oto zestaw kolorów użyty w poradniku:
- Brązowy - Budynki, Pola i ulepszenia pól
- Niebieski - Badania
- Zielony - Jednostki
- Pomarańczowy - Doktryny i Cnoty
- Czarny - Surowce
Dodatkowe info
Schemat kolorów legendy nie dotyczy opisów rysunków, na których jest numeracja. Wtedy kolor numerka jest zgodny z numerkiem na obrazku.
Kiedy już wystartujesz i dotrzesz do nowego świata wyląduj swoim statkiem gdzieś w czerwonym obszarze. Masz odsłonięty znaczny kawałek mapy świata wokół niego, wraz ze znanymi ci surowcami (takimi jak Szybujący kamień, Algi czy Pierścienice) oraz dochodem poszczególnych pól, więc dobrze się zastanów, by kierunki rozwoju miasta były optymalne. Posiadacze Rakiet Hamujących na statku mogą wybrać miejsce na znacznie większym obszarze.
Na pasku na górze pojawi się kilkanaście ikonek, które opisują ogół twojej kolonii. Od lewej są to:
- Punkty doktryny wraz z doświadczeniem - doświadczenie i punkty zdobywa się za zadania, z ekspedycji oraz z badań.
- Surowce strategiczne - w zależności od stopnia zaawansowania technologicznego widnieją tu symbole oraz posiadane ilości wszystkich sześciu surowców.
- Kultura - punkty kultury akumulują się w kilku miejscach - globalnie, gdzie umożliwiają wykupywanie nowych cnót oraz indywidualnie w miastach, gdzie poszerzają ich granice.
- Zdrowie - zdrowie działa jak Szczęście z poprzednich odsłon. Ujemne zdrowie daje kary do badań i rozwoju kolonii. Dodatnie zdrowie może dodawać bonusy, jeśli masz wykupione odpowiednie cnoty.
- Energia - waluta w grze, działa jak złoto w poprzednich odsłonach.
- Punkty Badań - przychód punktów badań na turę - od ich ilości zależy szybkość rozwoju technicznego twojej kolonii i pozyskiwanie nowych umiejętności i budynków.
Pierwsze miasto jest twoim bastionem w złowrogim świecie obcej planety. Zaraz po wejściu w ekran miasta zobaczysz jego planowane kierunki rozwoju. Mając odpowiednią ilość energii możesz też zakupić potrzebne ci pola. Miasta, tak jak w poprzednich odsłonach serii, warto umieszczać w odległości maksymalnie trzech pól od surowców, gdyż wraz z odległością zmniejsza się dążenie miasta do wykupu takiego pola. Poza tym zwiększa się prawdopodobieństwo, że pole zostanie zajęte przez inne miasto.
Zapewne już po kilku turach eksploracji zaczną się tobą interesować obcy, co może ale nie musi powodować konflikty. Nic nie powinno się stać, kiedy twoje miasto ostrzela dwie czy trzy jednostki. Miej się jednak na baczności, kiedy zaczniesz eksterminować obcych na poważnie - ich stosunek do twojej obecności może się drastycznie zmienić, chyba że masz odpowiednią technologię i zaczniesz ich... oswajać.
Od razu wybierz produkcję w mieście i jedną z 6-7 dostępnych technologii do zbadania. Przygotuj się na to, że twoje pierwsze miasto będzie jedynym, jakie będziesz posiadał przez najbliższe kilkadziesiąt tur - dobre jego rozwinięcie na polu kulturalnym, zdrowotnym, naukowym i produkcyjnym jest najlepszym wyjściem, gdyż planeta może w każdej chwili zwrócić się przeciwko tobie - dobrym wyjściem jest budowa Pamiątek, Klinik, Laboratoriów i Fabryk by wspomóc ekonomię.
Rozpocznij eksplorację okolicznego terenu Odkrywcą. Może on prowadzić Ekspedycje na odkrytych odpowiednich elementach otoczenia takich jak Ruiny czy Rozbite satelity. Ekspedycje te mogą przynieść różne korzyści takie jak kulturę, energię, punkty nauki lub punkty doktryny. Czasem może rozpocząć też jakieś zadanie.<br>
Zadania pojawiają się w trakcie gry i są formą opowiadania historii kolonistów. Czasem są to zadania rozbudowane i fabularne, wymagające spełnienia odpowiedniego warunku takiego jak zbadanie ruin albo zniszczenia określonej jednostki, by chwilę później zbudować w określonym mieście określony budynek. Wykonanie takiego zadania jest nagradzane. Zwykle bardzo hojnie, na przykład dużą ilością energii, nauki, punktami doktryny czy nową technologią.
Znacznie częściej są to jednak mikro-questy polegające na wyborze pewnej opcji z dwóch dostępnych, kiedy wybudujesz nowy budynek. Na przykład dla Pamiątki Starej Ziemi są dwie opcje - darmowe utrzymanie lub dodatkowy punkt kultury.
Kultura pełni istotną rolę - pozwala rozwijać się granicom miast oraz pozwala wykupywać Cnoty. Cnoty to specjalne bonusy, które mają wpływ na całe twoje społeczeństwo i działają podobnie jak w poprzednich odsłonach Ustroje społeczne.
Kiedy poznasz już okoliczne tereny możesz pomyśleć o nowym mieście. Spróbuj wybudować je w takim miejscu, by dało się poprowadzić do niego szlak handlowy, by wspomóc jego rozwój. Nowe miasto startuje jako Placówka - takim obiektom nie możesz nawet zmienić nazwy. Musi minąć kilka tur (minimum pięć) zanim Placówka przekształci się w nowe miasto.
W tym momencie warto spojrzeć na wskaźnik Zdrowia - pełni on rolę podobną do Szczęścia z poprzednich odsłon. Jeśli zbliża się niebezpiecznie do 0, lub je przekroczył (w dół) warto wybudować nową Klinikę lub Laboratorium farmaceutyczne oraz wspomóc się Cnotami.
Pomiędzy miastami swoimi a także miastami różnych nacji można prowadzić Szlaki handlowe. Na własnym terenie pomagają one w rozwoju - dodają punkty produkcji i żywności. Pomiędzy miastami różnych cywilizacji - dają energię oraz naukę.