Cnoty | Podstawy rozgrywki | Sid Meier's Civilization Beyond Earth poradnik Sid Meier's Civilization: Beyond Earth
Ostatnia aktualizacja: 26 września 2019
Cnoty zastąpiły drzewka ustrojów społecznych występujące w poprzednich odsłonach serii. Tak jak i one dają one bonusy wpływające na całą kolonię, co przekłada się na ogólne zawansowanie w pewnym kierunku, jednym z czterech.
Cnoty, tak jak i wcześniej ustroje, nabywa się za zgromadzone punkty kultury, a każda następna kosztuje więcej. Dodatkowo na koszt cnót ma również wpływ ilość miast, bo każde następne zbudowane miasto zwiększa koszt o 7%.
Do wyboru są cztery ścieżki rozwoju: Potęga, Dobrobyt, Wiedza i Przemysł, wpływające odpowiednio na: Wojsko, Rozwój społeczny, Rozwój kulturalno-naukowy i Rozwój przemysłowo-energetyczny. To, którą gałęzią podążysz zależy tylko i wyłącznie od twojego stylu rozgrywki. Choć czasem warto połączyć kilka drzewek, gdyż niektóre bonusy są naprawdę potężne.
Niezależnie w którym kierunku podążysz zawsze natrafisz na cnoty, które wpływają na większość aspektów państwa. Jednak w jaki sposób wpływają zależy od drzewka i głównego aspektu na który wpływa.
Dodatkową premią za użycie punktów cnót są premie synergii, które zależą zarówno od aktywności w danej gałęzi jak i aktywności na danym poziomie cnót.
Premie za synergię z każdej gałęzi są opisane w kategoriach. Natomiast premie z wierszy są przydzielane, jeśli w danym wierszu jest przydzielona odpowiednia ilość cnót i są następujące:
W pierwszym wierszu są trzy: 6 cnót - wybierz dodatkową cnotę, 10 cnót - 10% więcej energii i produkcji w stolicy, 15 cnót - wybierz darmową technologię.
W drugim wierszu są dwie: 8 cnót - wybierz jedną darmową cnotę i zrekrutuj jednego nowego agenta wywiadu, 12 cnót - wybierz jeden darmowy poziom doktryny.
W trzecim wierszu jest tylko jeden bonus za 10 cnót: + 10% żywności i +10 energii, produkcji kultury i nauki w każdym mieście.
Cnoty
Potęga
Najlepszy wybór jeśli grasz agresywnie i chętnie używasz argumentu siły we wszystkich konfliktach. Dzięki temu drzewu twoje wojska zyskają mnóstwo ciekawych umiejętności a ich akcje będą wspomagać wysiłki twojej kolonii w różnych dziedzinach życia.
Dzięki temu drzewku twoje wojsko zyska na sile i na skuteczności, spadną także koszty jego utrzymania. Wojsko wpłynie również na inne aspekty państwa, takie jak operacje szpiegowskie, ilość zasobów strategicznych zdrowie publiczne czy szybkość badań naukowych. Szybciej także będziesz zdobywał kolejne poziomy doktryny.
Premie za synergię:
- I - +5% sił jednostek,
- II - +5% siły jednostek,
- III - dodatkowy poziom dowolnej doktryny.
Dobrobyt
Drzewko dające duże bonusy do rozwoju miejskiego, polecane graczom stawiającym na rozwój dolnego i lewego krańca sieci technologicznej. Dzięki cnotom w tej gałęzi zyskasz szybkość prac prowadzonych przez Robotników, a twoje miasta będą się szybciej rozwijać dzięki dodatkowej żywności i obywatelom.
Dodatkowymi atutami są darmowe jednostki Robotników i Osadników, ulepszenie szlaków handlowych, zmniejszenie kosztu cnót, oraz zwiększenie dochodu z surowców podstawowych (czyli nie-strategicznych takich jak Chityna, Owoce czy Złoto). Dodatkowe gratisowe zdrowie kolonii też jest bardzo cenne.
Premie za synergię:
- I - +10% żywności w miastach,
- II - +1 zdrowia za każde miasto,
- III - o 50% większy zasięg orbitalny.
Wiedza
Rozwój kulturalny i naukowy gwarantowany przez tą gałąź w dużym stopniu przyspieszą zaawansowanie twojej małej cywilizacji. Przydzielanie cnót w tej gałęzi jest polecany tym, którzy chcą postawić na szybki rozwój technologiczny. Dzięki tym cnotom wydatnie zwiększysz przychód nauki i kultury a także kilka innych mniejszych perków.
Wśród nich znajdziesz takie zalety jak dodatkowa nauka z ekspedycji, zmniejszenie kosztu technologii-liści (czyli tych "podczepionych" pod duże wynalazki) zwiększenie zdrowia za ilość obywateli czy zrekrutowanie dodatkowego agenta.
Premie za synergię:
- I - +10 kultury w każdym mieście,
- II - +10 nauki w każdym mieście,
- III - jedna gratisowa technologia.
Przemysł
Zwiększona produkcja, która pomoże ci w zbudowaniu wielkiego imperium, jest zawsze potrzebna. Drzewko to zapewni ci wiele różnorodnych bonusów skupionych głównie na zwiększeniu produkcji (zarówno przy wznoszeniu budynków, cudów oraz przy budowaniu jednostek orbitalnych) oraz na zwiększeniu dochodu energii.
Dodatkowymi bonusami jest zwiększenie zysków ze szlaków handlowych, zwiększenie zdrowia kolonii, wydłużenie czasu działania satelitów oraz zmniejszenie kosztu zakupu jednostek. Najpotężniejszą cnotą jest jednak dokładanie 1% energii w każdej turze co powoduje szybkie zwiększanie się budżetu.
Premie za synergię:
- I - + 10 energii w każdym mieście,
- II - +10 produkcji w każdym mieście,
- III - dodatkowy 1% energii co turę.