Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp
Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks

Pro Evolution Soccer 5 - poradnik do gry

Pro Evolution Soccer 5 - poradnik do gry

Pobierz Poradnik do Gry PDF, ePUB lub iBooks
SPIS TREŚCI

Niuanse sterowania | Podstawy Pro Evolution Soccer 5 poradnik Pro Evolution Soccer 5

Ostatnia aktualizacja: 26 września 2019

Każde z przedstawionych poniżej założeń nie musi być spełnione w danym momencie akcji gry. Nie ma określonych w pełni wytycznych, są tylko prawdopodobne. Zależność wynika od:

  • atrybutów - nie ma zawodników bez atrybutów, są tylko zawodnicy pozbawieni wysokich wartości,
  • formy piłkarzy - zawodnik z wysoką formą potrafi wygrać mecz, koniecznością (!) jest granie na tego zawodnika, szczególnie jeśli jest szybki (Pace), a także dobrze drybluje (Dribble Speed),
  • aktualnego wyniku meczu - zostało to przetestowane. Zawodnikom drużyny wygrywającej spotkanie w danej chwili wzrastają atrybuty, przegrywającej opadają. Dlatego tak trudno jest czasami "wrócić do gry". Wartości atrybutów także wzrastają (wyłącznie) przy końcach części gry - tylko, gdy drużyna przegrywa. Uwaga: jeśli atrybut Mentality jest wysoki (powyżej 90), to może stać się wręcz odwrotnie.

Istnieją cztery podstawowe ruchy piłkarzy: podanie, przyjęcie, strzał, odbiór piłki. Opanowanie każdego z elementów w stopniu podstawowym nie gwarantuje wysokich wygranych - pomaga tylko przy rozgrywaniu piłki. Reszta leży już w kompetencjach gracza, szczególnie wykorzystywanie atrybutu Teamwork oraz znajomość formacji swojej jak i przeciwnika.

Podania

Możemy podać w każdy z ośmiu dostępnych kierunków - Niuanse sterowania | Podstawy Pro Evolution Soccer 5 - Pro Evolution Soccer 5 - poradnik do gry

Możemy podać w każdy z ośmiu dostępnych kierunków. Oczywiście nie każde będzie tak celne, jak na to wskazują atrybuty. Istnieje zasada, że pięć kierunków jest najbardziej celnych. Reszta będzie zależeć już od wysokiego atrybutu Passing acc. Podania z pierwszej piłki (jak i w biegu bądź sprincie) są przeważnie mniej celne o 1/4 wartości atrybutu. Nie zapominajmy o długim podaniu - jest bardzo łatwe do przechwycenia, ale jednak niezwykle skuteczne.

Dośrodkowania

Można podać w dowolne miejsce w pole karne, o ile w danej strefie znajduje się zawodnik - zawsze w jego stronę zostanie skierowana piłka - Niuanse sterowania | Podstawy Pro Evolution Soccer 5 - Pro Evolution Soccer 5 - poradnik do gry

Można podać w dowolne miejsce w pole karne, o ile w danej strefie znajduje się zawodnik - zawsze w jego stronę zostanie skierowana piłka. Jeżeli nikogo w niej nie ma, to komputer sam za nas dobierze najbliższego zawodnika w innej, sąsiedniej strefie. Jeśli nikogo nie będzie w polu karnym, to piłka zostanie zagrana przeważnie w środek boiska.

Strzały

Trzy pozycje piłkarza są najbardziej celne - Niuanse sterowania | Podstawy Pro Evolution Soccer 5 - Pro Evolution Soccer 5 - poradnik do gry

Trzy pozycje piłkarza są najbardziej celne. Reszta zależy od atrybutu Shot technique. Każdy strzał wykonany przy postawie piłkarza zmienionej o 90 stopni w stosunku do bramki, będzie się charakteryzował słabym kopnięciem piłki (mała prędkość). Będzie także zwykle niecelny, jak i nierzadko wysoki. Z takiej pozycji dobrze oddanym strzałem może być tylko [] ~ R2.

Technika strzału określa moment kopnięcia jak i wysokość nadanej piłki. Wiedzieć należy, iż moment także zależy od samego gracza, który wciskając klawisz strzału sam nadaje pośrednio wysokość - szczególnie przy strzałach z pierwszej piłki. Przykładowo, gdy dośrodkowana piłka na napastnika wskazuje na możliwość kopnięcia (nie główkowania!) z pierwszej piłki, zauważymy wtedy, że zawodnik będzie starał się wykonać strzał w zależności od wysokości piłki znajdującej się w określonym czasie. Niemalże identycznie jest przy główkowaniu.

Istnieją dwie prędkości paska strzału. Pierwsza jest podstawowa i występuje przy wszystkich sytuacjach oprócz tych wymienionych w drugiej. Ta natomiast pojawia się przy: strzałach z pierwszej, a także kiedy zawodnik nie jest w stanie wykonać żadnego ruchu, bowiem jest w pierwszej fazie przyjęcia. Trwa to ok. 1/5 sekundy.

Trzeba wspomnieć o tzw. strzale "Driven Shot". Jest to specyficzny rodzaj, możliwy tylko do wykonania przy oddawaniu strzału z pierwszej piłki. Aby go wykonać należy wcisnąć [] w momencie opadania piłki. Dobrze zrealizowane zamierzenie, będzie skutkować bardzo mocnym strzałem, niby lobem.

Jeśli zatrzymamy piłkę za pomocą R1 bądź R2 i z tej pozycji oddamy strzał, to będzie on miał cechy, takie jak wykonując [] ~ R2 - tzw. controlled shot.

1-2

Bardzo skuteczne zagranie, choć początkowo ciężkie w nauce - Niuanse sterowania | Podstawy Pro Evolution Soccer 5 - Pro Evolution Soccer 5 - poradnik do gry

Bardzo skuteczne zagranie, choć początkowo ciężkie w nauce. Istnieją dwa warianty tej kombinacji, Jedna z nich polega na podaniu i odbiegnięciu, druga na podaniu, odbiegnięciu i oddaniu piłki na jeden ze sposobów. Najprostszym jest X ~ R2. Może służyć nie tylko do wymiany podania, ale także do tworzenia "chaosu" i momentalnego przejścia drużyny do ataku - kilka wykonanych w ten sposób podań będzie wystarczające do stworzenia ataku kombinacyjnego. X ~ R2 oraz L1 + X to identyczne zagrania.