Formacja cz.1 | Formacje | Pro Evolution Soccer 5 poradnik Pro Evolution Soccer 5
Ostatnia aktualizacja: 26 września 2019
Formacja nie jest najważniejszą rzeczą potrzebną do szczęścia (czyli do odnoszenia sukcesów). Owszem może rozstrzygnąć powodzenie rozgrywki, ale może być uporczywa, nie przez złe ustawienia, ale przez upierdliwego przeciwnika, który lubuje się w rozgryzaniu twojej formacji i non-stop zatrzymuje grę w celu ustawienia kolejnej, kosmicznej strategii. Dlatego apeluję: jeśli sądzicie, że będziecie w rozgrywce faworytami ustawcie jakąś ofensywną strategię i starajcie się grać nią przez cały mecz. Trochę wymaga od nas tego kultura grania. Przetestowałem wszystkie formacje oraz strategie - naprawdę, każdą można sobie bez problemu poradzić z przeciwnikiem. Kluczem tu jest doświadczenie oraz przegląd pola. Ciekawe efekty uzyskamy nawet grając systemem 3-2-5.
Team Work
Wracamy do atrybutu Team work. Jest on na tyle ważny, że nie można go opuścić i aby zrozumieć wszelkie aspekty formacji należy go umiejętnie wykorzystywać. Przykład oprę na formacji 4-4-2. Jeśli inną będzie to zaznaczone. Team work jest często mylone z Positioning oraz Playmaking, choć opierają się na podobnych zasadach.
- Gramy atakiem pozycyjnym. Rozgrywamy piłkę pomiędzy: CMF, CF, RB (w 4-4-2 boczni obrońcy często wychodzą do pomocy), RMF. Jeśli RMF ma piłkę i nie może dośrodkować ze skrzydła, bo blokuje go przeciwnik to RB/CMF/CF jeśli ma wysoki Team work to wybiegnie na pozycję za RMF'a, dobrą do dośrodkowania. Wtedy RMF podaje do najbliższego zawodnika, ten do tego co wyszedł na pozycję.
- Kontratak: OMF/CMF biegnie na bramkę, jest w okolicy 40 metra przed bramką, napastnicy starają się wybiec na pozycję do oddania strzału. Napastnik z wysokim atrybutem będzie szukał miejsca tam, gdzie nie ma obrońców, albo poleci na skrzydło w celu dośrodkowania piłki.
- Zawodnicy z wysokim atrybutem dobrze uzupełniają pozycje: jeśli atakują twoją bramkę a jeden obrońca został gdzieś w przedzie to CMF uzupełni linię obrony.
- Pozycyjny: piłkę rozgrywają między sobą środkowi pomocy; jeśli napastnicy oraz skrzydłowy mają wysoki atrybut to mogą się zamienić pozycjami.
- Zawodnicy z wysokim atrybutem znacznie więcej biegają na boisku, można to sprawdzić na końcu meczu w właściwościach oceny piłkarza.
Team work powoduje nieco zamieszania na boisku, ale w przypadku dobrego opanowania sytuacji przez gracza przynosi wymierne wyniki. I jeszcze jedno: zauważcie, że nie musi być to wcale potrzebne do osiągnięcia sukcesu. Warto się przypatrzyć jaką średnią wartość atrybutu mają zespoły, a jak dobrze grają.
Strefy
Pod nazwiskiem piłkarza jest pięć pól. Jedno jest zawsze zaznaczone. Oznacza ono strefę przesunięcia formacji. Im bardziej czerwone tym formacja jest więcej przesunięta do przodu. Jeśli gramy na prawą bramkę to strefa najbardziej czerwona będzie znaczyła: zawodnicy przesunięci są do ofensywy. Obsługuje się to za pomocą: L1 + R1 (ofensywnie) / R2 (defensywnie). Można to sobie sprawdzić w czasie wykonywania autu. Więcej o tej opcji w dalszej części.
Zachowywanie się formacji
Rozpoczynając mecz pewnie zauważyliście na radarze, że zawodnicy nie posiadający piłki w danej chwili bardziej są skupieni (odwrotnie niż z piłką) na szerokości boiska do środka albo przesunięci w stronę piłki. Jest to oczywista rzecz. Policzmy: boisko ma średnio 70 metrów szerokości, przy czterech obrońcach daje nam to 18 metrów strefy dla każdego defendera. Jeśli obrona będzie znajdowała się na szerokości pola karnego to wychodzi 10 metrów na zawodnika. Nie ma się co bać wtedy o dośrodkowania, ponieważ są jeszcze skrzydłowi pomocnicy. Przecież bronimy bramki a nie skrzydeł, zagęszczenie pola nam tylko pomoże.
Jeżeli nasz zawodnik dostanie czerwoną kartkę, to nie zostanie jego miejsce w formacji zastąpione kimś innym. Musimy to zrobić ręcznie.