Menu formacji i strategii (1) | Pro Evolution Soccer 2008 poradnik Pro Evolution Soccer 2008
Ostatnia aktualizacja: 18 października 2019
Wszystkie poniższe opcje są opisane w instrukcji, jak i w samej grze, jednakże niezbyt trafnie i dokładnie (z różnych powodów).
Simple settings
Jeśli ktoś ma problemy ze zrozumieniem zaawansowanych ustawień strategii i formacji albo nie ma ochoty komplikować sobie życia, to dzięki temu menu ma możliwość skorzystania z wyboru komputera. Najłatwiej wybrać Suitable , ale warto czasem skorzystać z poniższych wariantów.
Change Game plan | Sposób zmiany zaawansowanych stylów gry. . Szczegółowe informacje w Set Tactics -> Controller Suport . |
Auto Subs | Automatyczne zmiany wykonywane przez komputer w czasie meczu. |
Attack | Zwiększa ofensywność zespołu zmieniając formację - przesuwa piłkarzy ze środka formacji w przód. |
Defensive | Zwiększa defensywę zespołu zmieniając formację - przesuwa piłkarzy ze środka formacji w w tył. |
Centre Attack | Przesuwa piłkarzy na środek formacji. |
Side Attack | Przesuwa na flankach - zwiększa możliwości ofensywne na skrzydłach |
Plyr Use:Ability | Dobiera do składu piłkarzy (korzystając także z rezerwowych) według posiadanych przez nich atrybutów. |
Plyr Use:Condition | Dobiera do składu piłkarzy (korzystając także z rezerwowych) według aktualnej formy meczowej. |
Change match A/D levels | Sposób zmiany zaawansowanych poziomów ofensywnych/defensywnych zespołu. Szczegółowe informacje w Set Tactics -> Controller Suport . |
Auto form change | Automatyczne zmiany w formacji wykonywane przez komputer w czasie meczu. |
Behind backline | Wysoko ustawia napastników w formacji. |
Centre Fwd play | Ustawia jednego wysuniętego napastnika. |
Play Sweeper | Ustawia jednego cofniętego obrońcę, który będzie asekurował pozostałych piłkarzy. |
Mark key-player | Ustawia zadanie krycia piłkarza rywali (przeważnie napastnika) przez jednego z obrońców. |
Def. player to go up | Ustawia jednego z obrońców do wyjść w pole karne przeciwnikach przy rzutach rożnych albo wolnych. |
Change Player
Dzięki temu podmenu możemy dokonać zmian zawodników w formacji. By ułatwić sobie porównywanie piłkarzy wystarczy skorzystać z sześciokąta, który pokazuje sześć podstawowych cech: ATT , TEC , STA , DEF , POW , SPD . Oczywiście można wykorzystać dokładne porównania, wykorzystując wszystkie atrybuty piłkarzy. Jeśli dokonaliśmy już zmiany, ale jej jeszcze nie wykonano, to mamy okazję jeszcze ją odwołać wykonując zmianę na tych samych piłkarzach. Czasem, gdy nie znamy bliżej możliwości zespołu i nie mamy ochoty na ręczne dobieranie zawodników, za pomocą X możemy automatycznie dobrać zespół wg atrybutów i aktualnej formy meczowej.
W menu tym jest także możliwość obejrzenia, jak wygląda współpraca zawodników z atrybutem Teamwork . Naciskając Y zobaczymy wartości atrybutu piłkarza odnoszące się do zawodników ze składu. Naciskając drugi raz zobaczymy linie z kolorami odpowiadające wartości współpracy pomiędzy zawodnikiem, a resztą pierwszego składu. Sam Teamwork nie ma aż takiego znaczenia, jak w przypadku Playmaking (zresztą opiera na podobnych założeniach). Owszem, może ułatwić nam grę, ale nie jest to czynnik, który zdecyduje o wyniku spotkania. Do przetestowania Teamwork można wykorzystać dwóch zawodników ze środka pola.
Przesuwając się po nazwiskach zawodników kierunkami dostrzeżemy na piktogramie boiska, że na pojawia się ciemne pole - wskazuje ono najlepsze pozycje (atrybut Position ) dla piłkarzy.
Set Formation
Change
Wybieramy tutaj formację. Wciskając LB/RB możemy ustawić sweepera (cofniętego obrońcę). Dodatkowe warianty ustawienia piłkarzy uzyskamy dokonując wyboru.
Edit
Edit position | Ustawianie dokładnego położenia zawodnika w formacji. |
Attack | Ustawianie przesuwania się zawodnika w formacji w czasie ataku (posiadania piłki przez zespół) - czy zawodnik ma wychodzić daleko i w którą stronę, czy raczej cofać się. |
Defence | Angażowanie się zawodnika w akcje defensywne (Low/Normal/High). |
Marking settings
Manual settings | Ręczne wybieranie krycia przez zawodników. |
Mark key-player | Automatyczne wybieranie przez komputer krycia przez zawodników. |
Disengage marking | Usuwanie wszelkich ustawień krycia. |