Ważne elementy gry | Podstawy Painkiller Hell and Damnation poradnik Painkiller Hell & Damnation
Ostatnia aktualizacja: 23 września 2019
Ważne elementy gry
Painkiller Hell & Damnation jest grą dość specyficzną. Liczy się tu przede wszystkim celność i refleks, ale również pomysłowość. Jeśli uznasz wstępnie, że gra jest dla ciebie za trudna, nie przejmuj się - kiedy poznasz kilka dobrych tricków i taktyk, bez problemu dasz radę wskoczyć na wyższy poziom trudności. Gra posiada cztery poziomy trudności, z czego czwarty dostępny jest dopiero po ukończeniu gry na trzecim.
Każdy zabity przeciwnik chwilę po śmierci zostawia po sobie duszę w postaci zielonej kuli światła. Każda zebrana dusza regeneruje zdrowie o 1, a zgromadzenie ich 66 aktywuje specjalny tryb demona, w którym zbijasz przeciwników jednym ciosem, widzisz ich przez ściany, jesteś nieśmiertelny i poruszasz się szybciej. Jest to jednak tylko krótkotrwałe doświadczenie.
Ważne - można mieć więcej niż 100 punktów zdrowia, dzięki zbieraniu dusz. Nie spada ono samoczynnie, nie może jednak być regenerowane w inny sposób niż również za pomocą zielonych dusz. Warto też wspomnieć o zielonym promieniu, który stanowi atak specjalny twojej broni miotającej tarczami. Pozwala on wyssać z przeciwnika duszę na odległość oraz przyciągać dusze leżące w oddali (uwzględniono także skrót klawiszowy tej umiejętności).
Żółte kule są nieznacznie ukryte w różnych miejscach na mapie - da się je zebrać tylko raz. Regenerują większą ilość zdrowia (zależnie od ustalonego poziomu trudności). Nie możesz ich zabrać, gdy poziom twojego zdrowia jest wyższy bądź równy 100.
Pancerz widoczny jest pod ilością zdrowia i traktowany także jako sekret do zdobycia. Wystarczy zabrać lewitujący obiekt zbroi, by odnowić pancerz w pełni. Nie ma innych sposobów na jego przywrócenie.
Karty tarota możesz odnaleźć na niemal każdym poziomie. Pozwalają na aktywację specjalnych zdolności, które reprezentują (każda karta opisana została w rozdziale "Karty tarota"). Wyróżniamy karty złote (aktywne, wymagane jest ich aktywowanie w trakcie rozgrywki - możliwe tylko raz na poziom i kosztujące dodatkowe złoto) oraz srebrne (pasywne, po wybraniu działają cały czas).
Złoto pozwala na zakupienie kart tarota, które są unikatowymi sekretami do odnalezienia na większości poziomów i zapewniają dodatkowe bonusy twojej postaci. Monety znajdziesz w większości zniszczalnych obiektów, takich jak trumny czy sarkofagi, sporadycznie wypadają one także z pokonanych silniejszych przeciwników.
Relikwie są podstawowymi znajdźkami w grze. Często ich zebranie jest warunkiem odblokowania kart tarota. Najczęściej występują w postaci złotych krzyży, czasem złotych kielichów.
Amunicja jest inna w przypadku każdej broni. Występuje w postaci sześcianów i nie możesz zebrać jej więcej, niż maksymalnie liczy pojemność twojego magazynka (broni nie trzeba przeładowywać). Sporadycznie znajdziesz także skrzynki z amunicją specjalną - atak specjalny posiada każda broń, jednak nie każda potrzebuje amunicji. Rzadkością są również duże skrzynie z zapasem naboi do wszystkich posiadanych broni - warto się za nimi rozglądać.
Bunny Hopping - znana z wielu gier technika, polegająca na naciskaniu klawisza skoku w równych odstępach czasu tuż przy jego kończeniu. Dzięki temu poruszasz się szybciej i możesz dostawać w niedostępne miejsca. Pozwala także na szybsze oddalenie się od grupy wrogów.
Pierwsza broń, którą otrzymasz, to łowca dusz. Mowa o niej już teraz, ponieważ posiada dwie podstawowe funkcje wykorzystywane w grze. Po pierwsze, używając alternatywnego ataku, możesz pochłaniać dusze - zbierać na odległość te, które unoszą się nad ziemią, lub pozbawić ich przeciwników (jest to forma ataku; długość "wysysania" zależy od żywotności oponenta). Po drugie, gdy zbierzesz kilka dusz za pomocą tej broni, a wygrawerowana na niej czaszka będzie świecić, możesz wykonać specjalny atak, naciskając strzał alternatywny + podstawowy. Spowoduje to wyrzucenie specjalnego pocisku, dzięki któremu przeciwnik/przeciwnicy staną w walce po twojej stronie. Kiedy efekt ten przestanie działać, przechwycony umrze.
Tryb demona aktywowany zostaje, gdy zbierzesz 66 dusz z powalonych przeciwników. Widzisz wtedy wrogów przez ściany, zabijasz ich jednym ciosem, jesteś nieśmiertelny i poruszasz się szybciej.