Umiejętności duplikantów i przydzielanie prac w Oxygen Not Included Umiejętności i podział obowiązków duplikantów w Oxygen Not Included
Ostatnia aktualizacja: 16 sierpnia 2019
Każdy Duplikant ma zestaw umiejętności, który decyduje o szybkości pracy w danej dziedzinie. Niektóre umiejętności mają wpływ na więcej niż jedno zadanie. Inne są pasywne, a niektóre mają wpływ nie tylko na pracę. Zwracaj uwagę na to jakich duplikantów wybierasz i staraj się dopasować ich do konkretnych zadań, dzięki czemu wykonają dane zajęcie najszybciej jak to możliwe.
Duplikanci mogą posiadać następujące umiejętności , które mają również wpływ na zadania w zakładce praca (Jobs).
- Athletics (atletyka). Wpływa na szybkość poruszania się, każdy punkt w tej dziedzinie to o 10% szybszy ruch postaci. Przydaje się przy generowaniu energii. Ważna przy tworzeniu energii (Generate Power), dostarczaniu surowców (Deliver) oraz na sprzątaniu (Sweep).
- Cuisine (Gotowanie). Im wyższa, tym szybciej duplikant tworzy żywność. Każdy punkt to o 10% szybsza praca. Wpływa na gotowanie (Cook) przy pomocy maszyn.
- Excavation (Kopanie). Tworzenie tuneli, wykopywanie surowców itp. Tutaj jeden punkt to aż o 25% szybsza praca. Dodatkowo z uwagi na to, że przez większość czasu będziesz kopał, jest to bardzo ważna umiejętności. Wpływa na walkę (Combat), zbieranie plonów (Harvest), czyszczeniu podłogi (Mop) oraz kopanie (Dig).
- Kindness Umiejętności medyczne duplikanta, na każdy poziom zwiększa szybkość samo uzdrowienia o 10% i o 20% prędkość opieki medycznej nad innymi duplikantami.
- Thinkering (Majsterkowanie). Kiedy duplikant operuje jakimiś maszynami lub ma coś naprawić, korzysta z tej umiejętności. Każdy punkt to o 10% szybsza praca. Najważniejsza dziedzina w której ci się przyda to umiejętność to naprawa obiektów (repair). Dzięki temu jesteś w stanie o wiele szybciej przywrócić ważne maszyny do pracy. Przydaje się w późniejszej fazie rozgrywki, gdzie mniej budujesz a więcej operujesz maszynami. Wpływa na pracę przy kompostowniku (Compost), korzystaniu z masażu (massage) oraz przy używaniu Hydrofanu.
- Construction (budowanie). Tworzenie nowych płytek, dekonstrukcja czy budowanie maszyn i struktur. Tutaj, podobnie jak przy kopaniu, każdy punkt to aż 25% szybsza praca. Budować będziesz dużo, więc warto mieć dobrego budowniczego w zespole. Jest oczywiste, że wpływa na to samo zadanie: budowanie (Build).
- Creativity (kreatywność). Wszystko co związane ze sztuką czy wystrojem wiąże się z tym współczynnikiem. Nie tylko wpływa na szybkość pracy (każdy punkt to 10% więcej), ale również na to czy otrzymasz wspaniały obraz lub rzeźbę). Jest brana pod uwagę przy zdaniach z dziedziny sztuka (Art).
- Science (nauka). Wpływa znacznie na prędkość uczenia się nowych umiejętności. Każdy poziom to dodatkowe 10% szybkości nauki. Dzięki nauce szybciej odblokujemy kolejne drzewka technologii, za każdy poziom skracamy czas badań o dodatkowe 40%.
- Strenght (siła) każdy punkt to dodatkowe 40kg maksymalnego obciążenia duplikanta i 25% prędkości ataku.
- Husbandry. Wpływa na szybkość i jakość produktów zwierzęcych, duplikant lepiej sprawuje się w opiece nad zwierzętami i lepiej wykonuje prace Ranching.
- Agriculture. Wpływa na jakość i prędkość rośnięcia naszych plonów, na każdy poziom wzrasta, szybkość wykonywania prac przy roślinach, wzrost roślin skrócony o ~2.6% i wzrost szansy na wydropienie nasiona o ~3.3%.
Każda postać ma własne zainteresowania, których jest zazwyczaj od 1 do 3 na duplikanta. Zainteresowania redukują stres o 1 punkt,w związku z wykonywaniem niektórych zadań i uczeniem się nowych umiejętności, skracają czas nauki nowych zdolności. Zainteresowania dostępne w grze:
- Art - redukuje stres podczas uczenia się tej umiejętności, malowania obrazów i budowania rzeźb, duplikant z chęcią wykonuje prace z zakresu sztuki (art).
- Build - redukcja stresu przy budowaniu obiektów, duplikant szybciej uczy się budownictwa i chętnie wykonuje tego typu prace.
- Cousine - zmniejsza poziom stresu gdy duplikant gotuje, skraca czas wytwarzania potraw i naukę tej umiejętności. +5% szybkości gotowania dla każdego poziomu
- Farm - zmniejsza stres związany z uprawą roślin, duplikant może pracować dłużej i efektywniej.
- Dig - kopanie znacznie mniej obciąża naszych duplikantów, wykonują tę prace wydajniej oraz szybciej się jej uczą.
- Operate - redukuje stres gdy duplikant używa nowych technologii, chętnie obsługuje narzędzia takie jak Hydrofan, czy Microchip.
- Ranch - zmniejsza poziom stresu podczas obcowania ze zwierzętami i produktami pochodnymi. Umiejętności ranchingu znacznie szybciej rosną, co pozwala na wytwarzanie produktów lepszej jakości.
- Research - obniża stres podczas opracowywania nowych technologii, duplikant szybciej zdobywa umiejętności uczenia się (learnign), oraz skraca czas pozyskiwania nowych technologii.
- Supply - zmniejszony stres podczas przenoszenia surowców.
- Tidy - duplikant chętnie sprząta naszą baze. Zmniejsza stres podczas odkażania obiektów, czy zmywania zakażonej wody.
Przydzielanie pracy
Z racji tego, że postać która ma lepszy atrybut np. w atletyce, szybciej wytworzy prąd niż postać z przeciętną cechą, warto wybrać duplikantów do danych zadań. W zakładce priorytetów (Priorities) w prawym-górnym rogu, możesz wybrać kto ma, a kto nie ma wykonywać zadania z danej dziedziny. Gra automatycznie dobiera do pracy najlepszych do niej duplikantów - o ile nie są zajęci innymi pracami, zwłaszcza tymi podstawowymi jak sprzątanie, które na początku gry są wyżej priorytetowane, niż np. budowanie. Warto więc dobrać duplikantów do poszczególnych prac, w innym wypadku może zdarzyć się, że osobnik z największym poziomem Learning będzie zmywał podłogę, kiedy nasz górnik zacznie opracowywać nowe technologie.
Niech tylko najlepsi duplikanci w swojej dziedzinie wykonują następujące zadania: Sztuka (Art), badania (Research), generowanie prądu (Generate Power). Dodatkowo, aby nie odrywać ich od ważnej pracy wyłącz ich z wykonywania innych zadań, jak nie wszystkich. Zwłaszcza na czas badań. Naukowiec najlepiej przysłuży się kolonii, kiedy opracuje niezbędne technologię, które ułatwią wszystkim życie.
Rozkład dnia
Po kliknięciu Schedule wyświetli nam się okno, w którym możemy ustalić ogólny plan dnia, lub ustalić oddzielny dla każdego duplikanta. Za pomocą przycisku ADD NEW SCHEDULE ustalamy nowy plan, do którego możemy przydzielić wybranych duplikantów. W planie ustalamy im czas na pracę, odpoczynek, toaletę i sen. Domyślnie ustawiony jest czas pokazany na zdjęciu, jednak możemy go modyfikować dowoli. Podczas gry, gdy poznamy już naszych kosmonautów, będziemy mogli dla każdego przydzielić odpowiedni plan dnia, tak aby wykorzystać w pełni jego potencjał, oraz zapewnić ciągłą pracę w naszej bazie.
Rozwój umiejętności
Po odblokowaniu Employment i Advanced Research w drzewku technologii, do menu budowy w oknie Stations znajdziemy dwa nowe budynki - będą to Skill Board i Skill Scrubber, możemy umieścić je w dowolnym miejscu, Skill Board nie zużywa żadnych zasobów, a Skill Scrubber potrzebuje tylko prądu. Nasi duplikanci zdobywają doświadczenie, oraz punkty, które możemy wymienić na umiejętności podczas wykonywania rozmaitych czynności i uczestniczeniu w życiu kolonii.
Aby dodać punkty umiejętności wystarczy kliknąć na Skill Board, a następnie w oknie, które pojawi się obok danych obiektu kliknąć przycisk Skills. Na ekranie pojawi nam się okno, z drzewkami umiejętności, które możemy rozwinąć - każdy duplikant oferuje to samo i możemy rozwijać ich w dowolnym kierunku, jeżeli jego cechy nam na to pozwalają.
Każdy duplikant wedle zainteresowań będzie miał własne preferencje co do dystrybucji punktów umiejętności. Preferencje są przyznawane losowo, czasem znacznie różnią się od umiejętności danej postaci. Umiejętności oznaczone sercem zwiększają jego morale, natomiast te z kciukiem skierowanym w dół, są zablokowane, przez jedną z cech duplikanta, w tym wypadku jest to squeamish. Małe koronki z liczbą oznaczają liczbę duplikantów posiadających tę umiejętność. W tym samym oknie możemy również założyć na głowę naszego duplikanta czapkę, którą dostajemy razem z odblokowaniem umiejętności, czapki nie mają żadnej funkcji poza estetyczną. Pierwsze punkty warto inwestować w zdolności oznaczone sercem, jeżeli kilku duplikantów ma te same preferencje, warto zachować różnorodność i odblokować coś innego. Na pewno najbardziej pożądanym drzewkiem, zwłaszcza na początku, będzie Digging. W większości każdy poziom profesji zwiększa powiązaną z nim umiejętność o dwa punkty. Możliwe ścieżki rozwoju postaci:
- Hard Digging - +2 do Digging, możliwość kopania cięższych materiałów, takich jak granit, obsydian.
- Superhard Digging - +2 digging, przekopiemy cięższe materiały jak abyssalite, odblokowywując tym samym wejście do każdego z biomów.
- Improved Digging - +2 digging
- Improved Construction I, II, III - Każdy poziom zwiększa poziom budowania (construction) o +2, za całą gałąź umiejętności dostaniemy +6 do konstrukcji.
- Improved Farming I i II - Każdy poziom zwiększa umiejętność farmingu o 2 punkty.
- Crop Tending - Umożliwia budowanie zaawansowanych konstrukcji do farmingu z drzewka technologii jak Micronuntrient Fertilizer, dodaje +2 farmingu.
- Critter Ranching - Pozwala duplikantowi oswajać zwierzęta, budować i obsługiwać bardziej zaawansowane budowle przeznaczone do hodowli zwierząt, dodaje +2 do ranchingu.
- Improved Ranching - +2 do ranchingu.
- Grilling - Umożliwia użycie grilla elektrycznego (electric grill), dodaje +2 do gotowania (cooking)
- Improved Cooking - +2 do cooking.
- Art Fundaments - Pozwala tworzyć dekoracje w stanie surowym (crude) ((obrazy i rzeźby)). Dodaje +2 do kreatywności. (Creativity)
- Aesthethic Design - +2 do kreatywności, zwiększa jakość wytwarzanych ozdób do przeciętnej (mediocore).
- Masterworks - +2 do kreatywności, mistrzowska jakość wytwarzanych dzieł sztuki, znacznie wpływa na zadowolenie z otoczenia.
- Advanced Research - Pozwala duplikantowi na używanie superkomputera ( Super Computer), dzięki czemu będziemy mogli odblokowywać bardziej zaawansowane technologie. +2 learning
- Field Research - + 2 do learning, zwiększa widoczność oddalonych od nas miejsc.
- Astronomy - +2 do learning, pozwala odblokować Virtual Planetarium, dzięki któremu będziemy mogli odblokować całą mapę.
- Improved Carrying I i II - każdy poziom zwiększa siłę duplikanta o 2 punkty, zwiększa ilość surowców jakie może unieść, dla poziomu I +400kg, dla II +800kg.
- Exosuit - +2 do Athletic, zwiększa odporność na zakażenia, pozwala zakładać exosuit, oraz zwiększa jego wydajność.
- Rocket Pilot - umożliwia duplikantowi sterowanie Command Capsule, w przyszłych wersjach będzie można kolonizować kolejne atomy.
- Improved thinkering I - +2 do thinkering
- Electrical Engineering - +2 thinkering, możliwość tworzenia mikroczipów (microchip) i używanie specjalnych generatorów.
- Mechatronic Engineering - +2 thinkering, +2 construction, możliwość budowy i obsługi systemów do transportu.
- Medicine Compounding - +2 kindness, umożliwia duplikantowi obsługę apteki (apothecary)
- Duplicant Care - +2 kindness, obsługa izby zachorowań (sick bay)
- Improved Kindness - +2kindness, obsługa kliniki (Disease Clinic)
- Improved Strenght I - +2 do siły
- Plumbing - +2 do siły, duplikant może opróżniać rury z płynów.