Energia (Power) w Oxygen Not Included Jak produkować energię w Oxygen Not Included?
Ostatnia aktualizacja: 8 czerwca 2017
Energia elektryczna szybko staję się bardzo ważnym "surowcem" w grze, prawie na równi z tlenem i pożywieniem. Bez niego nie będziesz mógł korzystać z wielu niezbędnych obiektów w twojej bazie, jak na przykład odtleniacz glonów (Algae Deoxydizer) służący do produkcji tlenu. Wszystkie elementy potrzebują metali (Raw Metals) do budowy oraz mają negatywny wpływ na wystrój (Decor).
Pierwsza kategoria to obiekty służące do produkcji prądu. Manualny Generator (Manual Generator), używa mięśni nóg duplikantów do produkcji prądu. Tania i skuteczna metoda, zwłaszcza jeśli nie masz dostępu lub chwilowo nie możesz użyć innych form produkcji. Następnie jest generator węglowy (Coal Generator). Ten piec wykorzystuje duże ilości węgla (Coal). Zajmuje dużo miejsca, produkuje dużo ciepła oraz dwutlenek węgla podczas spalania. Wybuduj go daleko od swojej bazy, najlepiej w dolnych partiach, aby CO2 nie panoszyło się po twojej bazie.
Do dalszej i wydajniejszej produkcji energii masz jeszcze kilka. Generator wodoru (Hydrogen Generator), to produkcja czystej energii. Potrzebuje jedynie rury doprowadzającej tylko wodór. Zadbaj o odpowiednią dostawę z obszarów obfitych w ten gaz używając też filtrów w rurach, aby tylko wodór docierał do tego urządzenia. Choć nie produkuje żadnych ubocznych odpadków, to wydziela ogromne ilości ciepła. Buduj go po przeciwnej stronie bazy, z dala od twoich upraw czy kwater mieszkalnych. Generator Naturalnego Gazu (Natural Gas Generator) polega na złożach gazu, który jest emitowany z losowo generowanych gejzerów. Po wtłoczeniu gazu poprzez system rur, będziesz musiał stworzyć następną rurę odprowadzającą CO2. Musisz też zadbać o właściwie otoczenie, ponieważ maszyna będzie produkować zanieczyszczoną wodę (polluted water). Gejzery zazwyczaj produkują bardzo dużo gazu, więc będziesz mógł zasilić od 1-2 maszyn na jeden taki gejzer.
Do dostarczenia prądu, tak jak w rzeczywistości, użyjesz kabli elektrycznych (Electrical Wire) oraz grubo splecionych kabli elektrycznych (1)(Heavi-Watt Wire). Pierwsze kosztują mała ilość 25 kg metali , drugie zużywają aż 100 kg danego metalu. Za to są odporne na skrajne temperatury. Zwykłe kable możesz kłaść nie tylko na pustych polach, ale też pod drabiną i w płytkach/segmentach. Dzięki czemu baza wygląda schludniej i ma mniejszy wpływ na wystrój. Jednak grubo splecione kable możesz stawiać tylko na pustych polach i pod drabinami. Idealnie nadają się do połączeń między generatorami a bateriami (2). Następnie ustaw transformator energii (3)(Power Transformer), który przyjmie każdą ilość prądu i przepuści dalej o mniejszej sile (4) na zwykłych kablach, czym zapobiegniesz przeładowaniom. W ten sposób możesz dzielić swoją bazę na segmenty (5) i rozwiążesz problem psujących się urządzeń oraz infrastruktury elektrycznej.
Możesz też kontrolować sieć elektryczną popierz różne przełączniki, które stawiasz na polach z kablami. Pierwszy obiekt to zwykły przełącznik prądu (Power Switch). Możesz blokować dostęp do prądu na danej części sieci elektrycznej. Po jego przełączeniu, żarówka zmieni kolor na czerwony i po jej stronie nie będzie płynął przez przełącznik żaden wat prądu. Thermo, Atmo, Hydro Switch - ta grupa przycisków działa odpowiednio na stan temperatury, stężenia gazów oraz cieczy. Możesz ustawić kiedy przycisk ma odłączyć resztę sieci elektrycznej. Masz dwa trypy: powyżej lub poniżej wartości, którą wybierzesz.
Ostatnia grupa obiektów to baterie, mała bateria (Tiny Battery) i jej 4 razy większy odpowiednik (Battery). Służą do "składowania" prądu kiedy nie jest produkowany. Warto wybudować takich kilka, aby duplikanci byli odciążeni ciągłym dostarczeniem węgla lub bieganiem po manualnym generatorze oraz na czas nocy, kiedy wszyscy śpią. Duża ich ilość w jednym miejscu, może tworzyć ogromne temperatury. Warto budować z dala od bazy lub obudować izolowanymi płytkami (Insulated Tile).