Rolnictwo | Początek rozgrywki w Oxygen Not Included Wszystko o rolnictwie w Oxygen Not Included
Na tej stronie dowiesz się, jak zdobywać żywność na początku rozgrywki w Oxygen Not Included, jak zbierać plony oraz jak zapewnić twoim mieszkańcom pożywienie na długi czas.
Ostatnia aktualizacja: 6 sierpnia 2019
Uprawa roślin i zapewnie żywności dla twoich duplikantów, to chyba najważniejsza rzecz, zaraz po zapewnieniu im tlenu. Jest wiele metod oraz sposobów na zaspokojenie tej potrzeby. Możesz znaleźć dojrzewające uprawy w rozrzuconych jaskiniach, zasiać znalezione nasiona i zadbać o własne uprawy albo zabić niektóre zwierzęta. Uprawy mają swój wskaźnik przewidywanych zbiorów (Predicted Harevest Rating). Im lepszy, tym większe będą zbiory oraz szansa na większą ilość nasion. Na ten wskaźnik ma wpływ temperatura, stężenie gazu itp.
Każdy duplikant potrzebuje około 1000 kalorii na dzień/cykl. Brak żywności może spowodować utratę zdrowia a zagłodzony duplikant poniesie śmierć. Każdy ma swoje oczekiwania względem jakości jedzenia, i choć nadal może jeść pokarmy gorszej jakości, będzie to źle wpływało na jego zadowolenie i spotęguje poziom stresu. Oczekiwania wzrastają wraz z poziomem doświadczenia. Żywność o lepszej jakości, wymaga więcej pracy i przygotowań do wyprodukowania. Żywność, która nie zostanie szybko zjedzona albo odpowiednio przechowywana, zacznie gnić i wydzielać zanieczyszczony tlen. Dlatego warto składować ją w skrzynkach z racjami (Ration Box) albo w lodówce (Refirgerator).
Zdobywanie żywności na początku. Choć zaczynając grę, masz w skrzyni z racjami trochę żywności na kilka pierwszych dni, to i tak musisz zacząć szybko rozglądać się z innymi opcjami. Masz dwie proste metody na pierwsze dni: szukanie Muckroot albo jaskiń z już rosnącymi Mealwood albo Bristle Berry. Wystarczy wykopać albo wydać rozkaz automatycznych zbiorów i twoi duplikanci wezmą się do pracy. Muckroot jest źródłem jednorazowy, nie ma opcji ponownego zasiania lub znalezienia nasion. Póki nie zdobędziesz odpowiednich technologii, nie wykopuj znalezionych roślin. Będą sobie rosły i dojrzewały bez twojej ingerencji. Jedynym problem jest ponowne sadzenie lub osiągnięcie lepszych plonów. Możesz też ubić niektóre zwierzęta np. Hatch, z których wypadnie mięso. Jednak zazwyczaj tych stworzeń jest za mało, aby zapewnić przetrwanie na dłuższą metę.
Możesz też zbudować Microbe Musher, gdzie możesz stworzyć Mush Bar z samej ziemi oraz wody (jednak może spowodować zachorowanie). Jednak często jest to jedyne rozwiązanie w czasie głodu lub oczekiwania na plony. Możesz też podwoić ilość kalorii z 500 kcal do 1000 kcal, jeśli zrobisz danie Liceloaf z 5 sztuk Meal Lice oraz 50 kg wody. W ten sposób posiadając nawet małą ilość Mealwood, jesteś w stanie nakarmić większą grupę Duplikantów.
Po odkryciu technologii Farming oraz Fine Dinning, otwierają się przed tobą nowe możliwości. Przedewszystkim, zyskasz możliwość budowania obiektu Planetr Box oraz nowych płytek: Farming Tile oraz Hydroponic Tile. Ten pierwszy obiekt pozwala sadzić nasiona różnych roślin w wybranym przez ciebie miejscu i potrzebuje ziemi lub podobnych minerałów do wzniesienia tej konstrukcji. Jest przydatna, jeśli miejsce w którym zamierzasz zacząć uprawiać rośliny, ma przyjazną temperaturę. Nowe płytki, możesz budować w miejsce standartowych płytek bazy. Uprawy zasadzone w Framing Tile mogą zostać uzupełnione o nawóz, natomiast do Hydroponic Tile możesz podłączyć system rur z wodą i zapewnić irygację dla swoich roślin. Dzięki temu możesz uzyskać o wiele lepsze wyniki podczas zbiorów, lub nadal prowadzić uprawy mimo nieprzyjaznych warunków zewnętrznych.
Każda roślina musi rosnąć w odpowiednich przedziałach temperatury, poza ich ulubionymi wartościami przestanie rosnąć. Każda posiada również idealny przedział temperatury, który wpłynie na ich lepszy wzrost i przyczyni się do lepszej wartości wskaźnika zbiorów (Harvest Rating). Uzupełnianie pola nawozem i podłączenie wody również polepszy ten wskaźnik. Najlepiej jest budować pola uprawne w miejscach, gdzie już panuje odpowiednia temperatura np. Sleet Wheat w biomie zimowej.
Są trzy przedziały plonów: standard, dobry i wspaniały (standard, good, excellent yield). Każdy kolejny zapewnia większa ilość żywności jaką zdobędziesz oraz szansę na dodatkowe nasiona. Warto zainwestować chociaż w jedno miejsce gdzie zbiory będą bardzo dobre. Zainwestuj w systemu, które pozwolą utrzymać tobie idealną temperaturę np. pompa będzie wysysać powietrze aby je schłodzić, a następnie znów je wtłoczysz do tego samego pomieszczenia. Ustaw dodatkowo czujnik stężenia gazu, aby ciśnienie nie spadło poniżej minimalnej wartości upraw. Większość roślin potrzebuje stężenia dowolnego gazu powyżej 150g, a idealna wartość to stężenie powyżej 750g.
Poniżej tabela wszystkich upraw z przydatnymi informacjami:
Nazwa | Zakres Temperatury (idealna temp.) | Czas w cyklach do dojrzewania/ czas do ponownych zbiorów | Plon i ilość zbiorów | Wartość Plonów: Standard (0-40) Dobry (40+) Wspaniały (80+) |
Mealwood | 10 do 30 (18 do 22) | 5/2,5 | Meal Lice (100kcal), 3 zbiory | 8 sztuk 16 sztuk i 1 nasiono 16 sztuk i 2 nasiona |
Bristle Blossom | -23 do 23 (-3 do 3) | 10/2 | Britsle Berry (1600 kcal), 5 zbiorów | 1 sztuka 1 sztuka i 1 nasiono 1 sztuka i 2 nasiona |
Sleet Wheat | -55 do 5 (-40 do -35) | 20/0 | Sleet Wheat Grain, 1 zbiór | 25 nasion 50 nasion 75 nasion |
Pincha Pepper | 35 do 85 (55 do 60) | 25/20 | Pincha Peppernut, 3 zbiory | 4 sztuki i 1 nasiono 4 sztuki i 2 nasiona 8 sztuk i 2 nasiona |
Podsumowując: Maksymalna ilość dni potrzebna do zdobycia żywności oraz ich najmniejsza i największa możliwa wartość jaką możesz otrzymać dla danej rośliny:
- Mealwood. Po 12 cyklach od 2400 kcal do 4800 kcal. Pamiętaj że ich Meal Lice dużo waża i zajmują sporo przestrzeni w twoich skrzynkach/lodówkach. Posiada również bardzo niską jakość (-3). Można z nich zrobić kilka lepszych posiłków między innymi Liceloaf (z 50kg wody oraz 5 sztuk, czyli 500 kcal, otrzymasz posiłek warty 1000 kcal).
- Bristle Blossom: po 24 cyklach, 4800 kcal. Bristle Berry to jeden z najsmaczniejszych owoców, posiada stosunkowo wysoką jakość (-1) jak na surową potrawę, jednak idealna temperatura wymaga od ciebie dużo pracy jeśli chcesz posadzić ich znaczną ilość.
- Sweet Wheat. Po 20 dniach od 25 do 75 nasion. Jeśli upieczesz z całego zbioru podstawowe danie jakim jest Frost Bun, otrzymasz od 25000 do 75000 kalorii. Długi czas oczekiwania oraz zimne warunki jakich potrzebuje, rekompensuje duża ilość kalorii jaką możesz zyskać. Zwróć uwagę, że nasiona używasz zarówno do sadzenia jak i pieczenia potraw!
- Pincha Peppernut: po 85 cyklach otrzymasz od 12 do 24 nasion. Służy jako przyprawa wielu potraw, sama w sobie nie posiada kalorii. Podnosi jakość dań.
Pamiętaj że nasiona otrzymujesz przy ostatnich żniwach danej uprawy. Właśnie wtedy warto zadbać o jak największy wskaźnik plonów (Harvest Rating). Bristle Blossom i Sleet Wheat potrzebują czystej wody, jeśli chcesz irygować te uprawy. Natomiast, Mealwood i Pincha Pepper potrzebują zanieczyszczonej wody i to w większej ilości. Wszystkie rośliny potrzebują nawozu (Fertilizer) oprócz Pincah Pepper, której pomoże tylko Fosfor (Phosphours). Wszystkie rośliny oprócz Mealwood, mają bonus do wystroju, jednak uprawianie Mealwood jest najszybsze oraz najbardziej ekonomiczne.
Jak już zostało wspomniane, szybko zyskasz dostęp do Microbe Musher, a po opracowaniu technologii Fine Dining, otrzymasz możliwość budowania kuchenki (Cooking Station). W tych obiektach, twoi ludzie mogą zrobić o wiele smaczniejsze i bardziej kaloryczne posiłki. Zadbaj, aby gotowanie zajmowali się tylko najlepsi kucharze. Lepsze potrawy będą potrzebować składnika Pincha Peppernut. Jest przyprawą i pozwala tworzyć dania o lepszej jakości w połączeniu z różnymi innymi pokarmami.