Jak zacząć w Oxygen Not Included? poradnik Oxygen Not Included
Na tej stronie dowiesz się, od czego zacząć budowę bazy w Oxygen Not Included! Porady na początek przydadzą się każdemu początkującemu architektowi.
Ostatnia aktualizacja: 16 sierpnia 2019
Pierwszą rzeczą po wyborze trybu gry, jaką będziemy musieli zrobić, będzie wybór pierwszych trzech duplikantów.
Każdą postać możemy losować dowolną liczbę razy, warto zwrócić uwagę na kilka aspektów, zwłaszcza na początku rozgrywki.
- Cecha, która głównie wpływa na morale podczas wykonywania jakiejś czynności. W moim przypadku Travaldo będzie dostawał dodatkowy punkt morali, gdy będzie przenosił rzeczy.
- Dodatkowe punkty do danej umiejętności. Gdy najedziemy na ten napis myszką, ukaże się co dana ilość umiejętności daje naszej postaci. Zazwyczaj jest to mniejsze zmęczenie wykonywaniem jakiejś czynności, prędkość wykonywania lub bonusy w postaci dodatkowego obciążenia, prędkości ruchu, lub odporności na choroby.
- Na zielono wypisana jest pozytywna cecha, pod nią wypisano jakie korzyści z niej płyną. Zazwyczaj jest to podniesienie jakiś cech, lub dodatkowe atuty. Po najechaniu na którąś z linijek, np. Decreased Food Morale, obniża wpływ na morale płynący z kiepskiej jakości jedzenia. W związku z tym duplikant może jeść gorsze rzeczy, nie tracąc przy tym morali.
- Na czerwono widnieje cecha negatywna, a pod nią wypisane są idące z nią problemy. Po najechaniu na któryś z napisów, wyświetlą nam się szczegóły związane z daną cechą. Warto unikać cech, które negatywnie wpływają na morale, gdyż te znacznie spowalniają naukę nowych umiejętności, oraz wydłużają czas wykonywania pracy przez duplikanta.
W tej linijce dowiemy się jak duplikant reaguje na stres. Gdy stres osiągnie poziom 90% postać zacznie się zachowywać typowo, dla jego cechy. Vomiter zacznie wymiotować, produkując przy tym skażoną wodę, Ugly Crier zacznie płakać, obniżając morale swoich kolegów, Binge Eater będzie jadł do ustabilizowania się poziomu jego stresu, a Destructive zacznie niszczyć baze.
Kiedy stres danej postaci osiągnie 100%, twoi ludzie zaczną się zachowywać na kilka sposobów: będą wymiotować (Vomiter), płakać (Ugly Crier), jeść bez opamiętania (Binge Eater) lub niszczyć bazę (Destructive), lepiej jest wybrać tego który ma tę pierwszą cechę, poza tym wymiociny to skażona woda, którą można potem wykorzystać jeśli odpowiednio skonstruujesz bazę. Płacz z kolei, wpłynie na innych, przez co będą też zestresowani. Żarłok może okazać się bardzo niebezpieczny, jeśli masz mało żywności w magazynach. Przez jego reakcję, może zabraknąć żywności dla innych.
Podsumowując: Na samym początku rozgrywki warto poszukać kogoś z cechą Excavation, lub dodatnim Diggingiem. Drugą postacią przydatną w rozgrywce może być duplikant z zainteresowaniem builder, lub constructor. Trzecią postać należy wybrać według własnych preferencji, ja zazwyczaj wybieram kogoś z zainteresowaniem farmingiem. W przypadku reakcji na stress unikajmy Ugly Criera i Destructive.
Początek
1. Zapoznaj się z otoczeniem. Mapy są generowane losowo, tak samo ilość surowców i wody. Czasem wokół pozycji startowej znajdziesz dużo jaskiń ze stworzeniami czy masę zakopanych obiektów. Innym razem pokaźne zapasy glonów (Algae) albo będzie naprawdę dużo rudy miedzi (Copper Ore). Warto już na początku zorientować się w, którą stronę lepiej kopać i rozbudować bazę, aby przy okazji zdobyć potrzebne surowce. Na powyższym screenie widać aż trzy duże zbiorniki z czystą wodą, wokół którego jest nawóz (Fertilizer). Są też 4 jaskinie otoczone glonami (Algae) i Oxylite'm, który produkuje tlen. Dzięki temu, nie trzeba spieszyć się z produkcją tlenu. W tych jaskiniach rosną rozmaite rośliny, które niedługo będziesz sam hodował po opracowaniu pierwszych technologii. Warto wystawić sobie za pierwszy cel zdobycie wielu nasion. Jedyne czego brakuje w pobliżu, to zasoby metalu. Są dość wysoko w górze, nad czwartą jaskinią. Nad pokładami rudy miedzi (Copper Ore) jest próżnia (Vaccum). Wciągnie ona powietrze i rozrzedzi poziom gazów w bazie. Warto więc na razie omijać ten obszar. Brakuje w pobliżu zakopanych obiektów (Burried Object), w których można odnaleźć więcej nasion. Wobec tego braku, moje pola uprawne nie będą zbyt duże na początku gry.
2. Powiększ swoją bazę i wybuduj toaletę oraz magazyny. Pierwszy krok, to stworzenie miejsca na toaletę. Masz zapas żywności i powietrza. Zawsze koło twojego urządzenia drukującego (Printing Pod) jest spory zapas Oxylite. Starczy on na 2-4 dni. Jednak jeśli nie masz toalety (Outhouse), szybko przekonasz się o zagrożeniu zalania twojej jaskini przez zakażoną wodę (Contaminated Water). Teraz zbuduj kilka magazynów, aby surowce nie walały się wszędzie. Źle wpływa to na samopoczucie duplikantów. Łatwiej im będzie też budować, bez potrzeby biegania po każdym kącie. Ustaw każdy magazyn na jeden konkretny typ surowców, zwłaszcza na różne rudy (Raw Metal) i tylko na Glony (Algae) w kategorii organiczne (Organic). Nie chcesz, żeby w tym samym miejscu, był przechowywany zakażony piasek (Contaminated Dirt) z twoich toalet, prawda? Taki piasek wydziela zakażony tlen (Contaminated Oxygen), nawet jeśli jest wewnątrz magazynu.
3. Prąd i pierwsze generatory tlenu. Kolejnym kierunkiem kopania powinny być złoża miedzi. Dzięki miedzi będziemy mogli zbudować generatory prądu i baterie. Warto tutaj zainwestować w sporą ilość baterii i użyć przy tym jeden, do dwóch generatorów. Dzięki takiej ilości baterii zoptymalizujemy wysiłek i wydłużymy czas między kolejnymi ładowaniu. Dzięki czemu, duplikanci będą mogli skupić się na innych pracach, kiedy baterie ciągle będą naładowane. Pokój dla elektrowni, zwłaszcza pierwszy powinien mieć wysokość dwóch pól, zaoszczędzi to miejsca i pozwoli na wybudowanie wszystkich podstawowych budynków dostarczających energie. Po stworzeniu pierwszej elektrowni poprowadźmy kable do stacji badawczej, warto kłaść je za płytkami i drabinami, zmniejsza to negatywny wpływ na otoczenie. Po podłączeniu stołu do badań, postaw kilka pierwszych generatorów tlenu (oxygen dyfuser). Najlepszymi miejscami na ich rozmieszczenie będą niższe piętra naszej bazy, najlepiej przy drabinach, aby tlen mógł swobodnie lecieć w górę bazy zapełniając całą przestrzeń. Generatory tlenu podpinamy kablami aby zapewnić im energie.
Teraz wybuduj gdzieś pośrodku bazy lub w innym miejscy gdzie twoi ludzie często przebywają (placówka badawcza, część przemysłowa, pomieszczenie jadalne), odtleniacz glonów (Algae Deoxydizer). Podłącz maszynę do sieci elektrycznej dzięki czemu zacznie produkcję tlenu. Takie rozmieszczenie pozwoli duplikantom na swobodne oddychanie w kluczowych dla nich miejscach. Będzie potrzebował sporej ilości glonów (Algae), jednak przez pierwsze kilkanaście dni nie powinno ci ich brakować. Maszyna będzie produkować tlen aż stężenie osiągnie konkretną wartość w pomieszczeniu, zazwyczaj 1800g na pole. Staraj się nie powiększać pomieszczeń bez konkretnego celu. Terraria glonów (Algae Terrarium) na razie sobie odpuść. Po pierwsze przydadzą ci się dopiero w dużej ilości i kiedy dwutlenek węgla będzie sporym problem. Po drugie, zużywają duże ilości wody - surowiec, który wykorzystasz w wielu gałęziach gospodarki.
4. Sypialnia. Kiedy najważniejsze sprawy masz już za sobą, czas na zaspokojenie kilku potrzeb duplikantów. Jeśli wybudowałeś już toaletę, tę sprawę możesz odhaczyć. Warto zbudować drugą, wtedy unikniesz problemu z kolejką, kiedy dojdzie do skorzystania lub przeczyszczenia tego miejsca. Wybuduj miejsce gdzie wszyscy twoi ludzie będą spać. Możesz oczywiście każdemu zbudować osobny pokój, albo póki co będzie sprawiało to problem, jeśli chodzi o dostarczenie tlenu. Obuduj pomieszczenie kafelkami, użyj komendy sprzątania (Sweep) aby pozbierać resztki surowców. Możesz też wybudować lampę, aby poprawić komfort spania. Dzięki podstawowej sypialni, unikniesz pierwszych problemów ze stresem. Pamiętaj aby chrapiących duplikantów umieszczać w innym, odległym pomieszczeniu! "Chrapacze" będą przeszkadzać pozostałym domownikom w spaniu, co przyczyni się na zwiększenie poziomu stresu oraz spadek wydajności ich pracy przez zmęczenie.
Dalszy rozwój
1. Badania Naukowe. Dalszy rozwój będzie niemożliwy bez inwestycję w naukę. Z zakładki stacje (Stations), wybierz stację naukową (Research Station). Postaw ją blisko swojej baterii podłącz do sieci. Zanim rozpoczniesz badania, zadbaj aby twój najlepszy duplikant w umiejętności nauki (Learning), jako jedyny przeprowadzał badania. Z pomocą znów ci przyjdzie zakładka priorytetów (Priorities). Teraz wybierz stację. Będziesz miał do wyboru podstawowe badania (Novice Research). Do stworzenia jednego punktu takich badań, niezbędne będzie 100kg ziemi (Dirt). Zbuduj obok magazyn i pozwól duplikantom znosić tam ziemię (Dirt). Skrócisz dzięki temu czas transportu. Następnie wybierz odpowiednie badania (Research) klikając przycisk w oknie poglądowym maszyny, lub wybierając zakładkę w prawym górnym ekranie Zobaczysz tam całkiem spore drzewko badań, gdzie większą ilość technologii nie wykorzystasz przez pierwsze kilkanaście dni. Spośród badań z pierwszej kolumn zawsze zaczynaj od "Basic Farming", dzięki czemu będziesz mógł tworzyć własne pola uprawne, które są początkowym źródłem żywności. Następnie wybierz "Interior Decor", dzięki czemu będziesz mógł stawiać obrazy, rzeźby i stoliki do spożywania posiłków. Następne badania dobierz pod kątem kierunku rozwoju kolonii.
UWAGA:
- Jeśli zbiorniki wody są daleko, wybierz badania nad pompami;
- Jeśli masz za dużo różnych gazów w bazie, wybierz badania wentylacji i filtrów powietrza.
2. Uzyskaj dostęp do wody. Teraz jest dobry moment aby stworzyć przejście do najbliższego zbiornika z wodą. Przyda ci się przy tworzeniu posiłków i opracowywaniu lepszych badań naukowych. Poza tym, często w ich pobliżu jest przydatny surowiec, nawóz (Fertilizer). Będzie niezbędny dla twojego rolnictwa, zwłaszcza jeśli będziesz chciał uzyskać lepsze efekty i większą produkcję żywności. Wybuduj też kompostownik (Compost), w menu budowy żywności (Food). Dzięki temu będziesz mógł przetwarzać skażoną ziemię (Contaminated Dirt) w nawóz (Fertilizer).
Co trzy cykle twój portal się zaświeci, klikając na niego i wciskając blueprint ukaże się okno, które umożliwi nam wybór bonusowych zasobów, bądź duplikantów.
Zazwyczaj mamy do wyboru trzech duplikantów i jeden zapas surowców, zdarzają się jednak zestawienia samych duplikantów lub surowców. Wybór powinniśmy uzależniać od aktualnego stanu naszych zapasów i stopnia rozwoju bazy. Kiedy w składach brakuje jedzenia, a w wyborze pojawi się zapas pożywienia, warto kliknąć właśnie na niego. Jeżeli pojawi nam się wybór powszechnych surowców, wybierz duplikanta, który odpowie twoim wymaganiom, w pierwszym blueprincie najlepiej wybrać kolejnego górnika, z wysoką umiejętnością kopania (digg). Kolejny górnik przyśpieszy powiększanie terenów naszej bazy, co przyczyni się do jej rozwoju. Każdy blueprint niesie ze sobą różne możliwości wyboru.
3. Farmy. Czas na produkcję żywności. Po opracowaniu pierwszej technologii, możesz budować skrzynie z sadzonkami (Planter Box) w zakładce żywność (Food). Zajmują sporo miejsca, więc wybuduj nowe pomieszczenie tylko na rośliny. Warto je zbudować w przeciwległej części bazy, tak aby były z dala od wszelkich maszyn, baterii oraz innych urządzeń emitujących ciepło (odtleniacz glonów również tworzy ciepło). Większość podstawowych typów roślin nie lubi temperatury większej niż 30 stopnie. Poza tym, nie wpływają pozytywnie na wystrój twojej bazy. Jednocześnie pamiętaj, że niektóre rośliny również potrzebują odpowiedniego stężenia powietrza, aby mogły rosnąć. Za wysoka temperatura wysuszy niektóre rośliny, w wyniku czego przestaną dawać plony.
Kopiąc tunele, powinieneś zdobyć kilka nasion (Seed), a jeśli nadal ci ich brakuj to rozejrzyj się za jaskiniami z już rosnącymi roślinami. Póki co, interesują cię tylko dwie: Mealwood i Blossom. Ta druga potrzebuje nawozu (Fertilizer) do zasadzenia i przy każdym ponownym zasianiu. Kiedy dojrzeją, na Mealwood zobaczysz białe ziarno, które się porusza niczym robaki. Natomiast Blossom będzie gotowa do zbiorów, kiedy zobaczysz wielki różowy/fioletowy owoc. To znak, że możesz wydać polecenie zbierania plonów (Harvest). Materiały lądują na ziemi, a kiedy twoi duplikanci są głodni albo mają nadmiar czasu, zbiorą je i przeniosą do odpowiedniej skrzyni (Ration Box).
Możesz też zbudować maszynę do tworzenia posiłków - Microbe Musher (Oba przedmioty znajdziesz w zakładce żywność (Food)). Zaletą tej maszyny jest tworzenie bardziej kalorycznych dań, nawet jeśli nie masz roślin. Jeden posiłek otrzymujesz z połączenia ziemi i wody, ale może on spowodować chorobę. Drugi, tworzysz z ziaren Mealwood i wody, dzięki czemu tworzysz dwa razy bardziej kaloryczne danie.
Teraz możesz dalej odkrywać lub udoskonalać swoją bazę. Pomyśl o większej produkcji prądu lub większej ilości stacji badawczych. Postaw lepszą stację badawczą - superkomputer (Super Computer) - blisko zbiornika z wodą. Skup się na poprawie wystroju bazy, zredukuje to stres twoich duplikantów. Pamiętaj, że glony się skończą i trzeba będzie się rozejrzeć za alternatywnym źródłem pozyskiwania tego surowca. Może lepiej pomyśleć o innych źródłach produkcji tlenu, np. z wody? Wymaga to kolejnych badań. Poza twoim miejscem startowym, zaczyna się trochę ciemniejsza przestrzeń, która ma więcej zagrożeń. Z drugiej strony, kryje również inne ciekawe miejsca. Buduj, eksploruj, przeżyj i pamiętaj, że Tlen Nie Jest Wliczony!