Hidden and Dangerous Deluxe - poradnik do gry
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Witam w poradniku do Hidden & Dangerous Deluxe, czyli do gry, na którą składają się misje podstawowe i te z dodatku Devil's Bridge. Tak, tak - znajdziesz tutaj opisy przejścia wszystkich tych 32 misji i do każdej są szczegółowe i bogato zdobione ;-P ryciny map (wszystko ręczna, benedyktyńska robota ;-). Przygotowałem swoje "dzieło" w oparciu o wersję 1.51 programu. Kilka uwag do poradnika: Pamiętaj, że w moim poradniku obrazki z misji nocnych są mocno rozjaśnione - w rzeczywistości w grze w tych misjach jest znacznie ciemniej. |
Nie sugeruj się do końca czerwonymi krzyżykami, którymi oznaczyłem na swoich mapkach pozycje nieprzyjaciół czy nawet tym, gdzie widzisz tych ostatnich na niektórych obrazkach (czerwono-czarne okręgi) - w Twojej grze mogą występować drobne różnice w usytuowaniu wrogów, jakkolwiek generalnie będą oni tam gdzie to zaznaczyłem. Małe krzyżyki to pojedynczy żołnierze, jeśli zaś w jednym miejscu na małej przestrzeni było dużo "szwejków" wroga, to oznaczeni są oni jako jeden duży czerwony krzyż.
Do miejsc oznaczonych na moich mapach odnoszę się w tekście ko lo ro wym drukiem.
Oznaczenia na kompasach widniejących na mapach są od angielskich: S - południe, N - północ, W - zachód i E - wschód.
Reszta powinna być czytelna. Jeśli jednak ni w ząb nie rozumiesz, o co w tym poradniku chodzi, to niech Bóg i Królowa ma w opiece Ciebie i Twoich komandosów ;-P ...
Może kogoś ciekawi mój stosunek do serii H&D? (Ktoś zauważył, że to już drugi poradniczek do gry z tej serii mojego autorstwa?) Cóż, swego czasu, gdy przez pewien okres byłem bez komputera, w zasadzie tylko dla tej jednej gry (którą znałem jeszcze z PieCów) kupiłem "Dreamcasta" (konsolę do gier) - to chyba wszystko wyjaśnia ;-) ... Żadne tam Shenmue czy Crazy Taxi :-P. Nie jestem jakimś weteranem serii H&D, ale bardzo ją lubię.
Na zakończenie nie pozostaje mi nic innego, jak życzyć Wam miłej lektury tegoż poradnika i znakomitej zabawy przy grze, której się on tyczy. Naprawdę warto w nią zagrać.
Paweł "PaZur" Surowiec
Porady
Garść luźnych wskazówek do gry:
- Musisz przyzwyczaić się do dosyć topornego i momentami frustrującego sterowania - bądź cierpliwy i wyrozumiały dla gry. Nie chodzi o to, że np. klawisze są źle przyporządkowane (bo to można sobie dostosować do własnych upodobań), ale o sytuacje kiedy sterowanie nad Twoją postacią przejmuje jakaś niewidzialna ręka, która np. permanentnie odsuwa Twojego żołnierza od ściany, bo chyba za blisko niej stoi albo ordynarnie nie pozwala Ci się zwyczajnie obrócić w którąś stronę. Jeśli zaciśniesz zęby i przywykniesz do podobnych baboli (hoho, mógłbym ich wymienić ...), grać Ci się będzie znakomicie.
- Zapoznaj się z manualem (plik PDF) do gry, który powinieneś przy niej znaleźć - znajdziesz tam opisy podstawowych taktyk używanych w walce (np. w jaki sposób atakować wzgórze, jak poruszać się w mieście, przekraczać skrzyżowanie dróg, etc.) - naprawdę sporo z tych wskazówek może okazać się cennych i przydatnych w grze.
- Pamiętaj - wciskając klawisz F1 podczas misji sprawdzisz, jakie zadania masz wykonać, a F2 - odtworzysz jeszcze raz całą odprawę.
- Na całą operację możesz wziąć 8 komandosów jednak w pojedynczej misji może uczestniczyć tylko czterech. Dlatego proponuję zrobić sobie dwa zespoły - pierwszy będzie "koniem roboczym" (nim będziesz rozgrywał większość misji) a drugi (alternatywny, zapasowy) będzie służył jako "magazyn części zamiennych" (zabitych ludzi z pierwszego zespołu będziesz zastępował odpowiednimi komandosami z drugiego). Do pierwszej ekipy proponuję dobrać (jako zwiadowców-"szturmanów") naszego rodaka, Jana Wołchowskiego, Jima Birda i Jana Skocira (dobre wskaźniki stealth, czyli cichego poruszania się i reaction, czyli szybkiej reakcji a także endurance, czyli odporności na trafienia). Uzbrój ich głównie w pistolety maszynowe, ewentualnie trzeciemu daj karabin. Alternatywą dla nich w drugim zespole mogliby być żołnierze z podobnymi cechami. Na strzelca rkmu i jednocześnie strzelca wyborowego (trochę nierealistycznie, ale świetnie się sprawdza) w obu ekipach (po jednym w każdej) weź ludzi z dobrymi wskaźnikami siły (strength) (bo karabin maszynowy sporo waży) i z ponadprzeciętnymi umiejętnościami strzeleckimi (shooting) - do pierwszej całkiem nieźle nadaje się William "Mad" Calvert. Taki zespół jest uniwersalny, poradzi sobie z większością zadań.
- Twoi komandosi (kiedy klęczą) mają możliwość przeturlania się w lewo bądź w prawo. Przy braku możliwości wychylania się zza narożników budynków (jak we "współczesnych" shooterach FPP) jest to świetny sposób na zaskakiwanie Niemców.
- Jeżeli jednak wcześniej chcesz zobaczyć, co kryje się za takim narożnikiem nie wystawiając się na ostrzał wroga przełącz kamerę na widok zza pleców swojego komandosa (TPP - perspektywa trzeciej osoby). Odpowiednio manewrując myszką możesz wówczas tak ustawić kamerę, że będziesz widział, co czai się za rogiem.
- Jeśli w trakcie gry a przede wszystkim podczas strzelania używasz widoku FPP (perspektywa pierwszej osoby, widok z oczu) i strzelasz celując przez przyrządy celownicze, radzę przynajmniej pierwszych kilka misji rozegrać także z włączonym zwykłym celownikiem (krzyżykiem). Myślę, że bardzo się zdziwisz widząc, gdzie celujesz (przez przyrządy), a gdzie naprawdę padają kule (krzyżyk), dodatkowo dochodzi jeszcze rozrzut pocisków.
- Po śmierci nie przełączaj się od razu na następnego (żywego) komandosa, jeśli nie masz pojęcia kto Cię zabił - po chwili kamera zrobi najazd na tego "ktosia" ujawniając Ci, gdzie się kryje i skąd strzelał.
- Dobry komandos powinien być przygotowany na wszystko - zabieraj więc na misję całe tony sprzętu, nigdy nie wiadomo co i kiedy się przyda.
- Bardzo skuteczną taktyką jest w tej grze wciąganie nieprzyjaciela w zasadzkę - ustawiasz ludzi w dogodnych pozycjach, a jednym strzelasz zwracając uwagę wroga (albo pokazujesz się na chwilę temu ostatniemu i chowasz w miejscu, gdzie urządziłeś zasadzkę). Gdy wróg przybiegnie, nie ma wielkich szans.
- Jeśli nie chcesz, aby nieprzyjaciel wykrył Ciebie i Twój zespół z dużej odległości poruszaj się w pozycji pochylonej, często się czołgaj.
Autor Poradnika
Paweł Surowiec
Informacje o Hidden and Dangerous Deluxe - poradnik do gry
Ostatnia aktualizacja : 1 sierpnia 2016
Poradnik zawiera : strony: 44, ilustracje: 484 .
Skorzystaj z funkcji komentarzy do wskazania błędów lub uzupełnienia poradnika.
Popularne strony w Hidden and Dangerous Deluxe - poradnik do gry
- Misja 4 "Escape from Hell" | Fiend's Call poradnik Hidden and Dangerous Deluxe.
- Misja 2 "Heart of Bell" | Iron Swarm i misja Babylon poradnik Hidden and Dangerous Deluxe.
- Misja 3 "The Last Fortress" | Green Hell poradnik Hidden and Dangerous Deluxe.
- Misja 2 "Lost Valley" | Red Alert poradnik Hidden and Dangerous Deluxe.
- Misja 1 "Broken Knife" | Silver Gate poradnik Hidden and Dangerous Deluxe.