Poradnik do gry - Jak grać aby wygrać | Gorky 02 Aurora Watching poradnik Gorky 02: Aurora Watching
Ostatnia aktualizacja: 8 października 2019
Tutaj znajduje się zbiór luźnych rad i sposobów rozprawiania się z przeciwnikami. Jeśli będziesz grał zgodnie z zawartymi tu wskazówkami, spokojnie poradzisz sobie z każdym problemem.
Po pierwsze - koniecznie przejdź misję treningową. Tutaj zostaniesz zapoznany z podstawami grania w Gorky 02. Bez tego będzie ci o wiele trudniej odnaleźć się w grze.
Po drugie, przeszukuj wszystkie ciała, szafki i skrzynki. Prawie każde ciało coś ma przy sobie - amunicję, broń, czy apteczki. Z szafkami i skrzyniami jest inaczej. Nie każdą można otworzyć, dlatego jeśli widzisz rząd szafek, to zatrzymuj się na sekundę przy każdej i sprawdzaj czy pojawi się biały kwadrat. Jeśli tak - oznacza to, że możesz daną szafkę otworzyć i przeszukać.
Po trzecie - komputery. Bardzo często niezbędne jest włamanie się do komputerów, aby otworzyć bramę, wyłączyć kamerę - słowem - móc przejść dalej. Jednak niektóre komputery zawierają pliki, a zdobyte informacje są sumowane pod koniec misji. Dzięki temu uzyskujesz lepszy wynik. Nie do wszystkich komputerów można się włamać. Tylko do tych, które wydają co jakiś czas dźwięk i zapala się na nich światełko, można się dostać. Jeśli nie ma dźwięku i światełka - możesz spokojnie dany komputer zostawić.
Po czwarte - używaj apteczek. Chociaż im ich mniej użyjesz, tym lepszy wynik misji, jednak nie warto pozwolić się zabić, jeśli jesteś tuż przy końcu poziomu. Zwykła apteczka podnosi zdrowie o kilkanaście procent, natomiast "Boguś" regeneruje prawie całą energię życiową.
Trzecią sprawą są przeciwnicy - sposobów pokonywania ich jest wiele, tutaj podam te najskuteczniejsze i możliwe najczęściej do użycia.
Zachodzenie od tyłu i używanie noża
Jest to najbezpieczniejszy sposób i jednocześnie najcichszy. Musisz wyjąć nóż i podejść blisko do przeciwnika (koniecznie w trybie skradania się!), a potem - gdy kursor-celownik zacznie mrugać - nacisnąć LPM. Zanim jednak to zrobisz, upewnij się że ofiara nie jest przez nikogo obserwowana i najlepiej zapisz grę. Czasami można zabić kogoś i szybko ukryć ciało, zanim nadejdzie lub spojrzy w twoją stronę ktoś, kto może cię wykryć - najczęściej patrolujący strażnik. Warto też porozglądać się za wentylatorami - niekiedy nie tylko zaprowadzą cię dalej w misji, lecz także pozwolą zajść przeciwników od tyłu.
Ciche zabijanie z daleka
Czasami trzeba zabić przeciwnika po cichu, jednak nie ma jak do niego dojść. Wtedy z pomocą przychodzi cicha amunicja pistoletu. Amunicja poddźwiękowa jest cichsza niż zwykła, lecz także słyszalna, natomiast tej absolutnie cichej jest najmniej - od sytuacji zależy, która powinna być użyta. Jeśli chodzi o przeciwników zaś, to są trzy możliwości. Pierwsza to stojący strażnik - tyłem do ciebie, ale nie masz jak go niego podejść. Wtedy wyceluj w głowę, poczekaj aż celownik zacznie mrugać (oznacza to, że strzał jest śmiertelny) i strzel. Druga to strażnik stojący bokiem i rozglądający się. Przeciwnicy są oznaczeni żółtymi kołami z trójkątnymi środkami na minimapie. Najostrzejszy czubek wskazuje gdzie dany strażnik w tej chwili patrzy. Zapisz grę i stań tak, aby móc się wychylić i wcelować w głowę strażnikowi, a następnie strzel - i lepiej, żeby był to celny strzał. Trzeci i ostatni przypadek to patrolujący strażnik. Na początek obejrzyj jego trasę ruchu na minimapie (lub skorzystaj z map zawartych w poradniku) i stań za jakimś rogiem. Niech strażnik się zbliży do ciebie, postoi chwilę, odwróci się i zacznie patrolować, odchodząc od ciebie. Wtedy wyjdź w trybie skradania lub wybiegnij (w zależności, jak daleko jest od ciebie strażnik) i wyceluj w głowę. Może być trudno wcelować w poruszającego się strażnika, dlatego w razie niepowodzenia wgraj zapisaną grę.
Głośne zabijanie z daleka
W sposób opisany powyżej nie zawsze musisz zabijać używając cichej amunicji. Jeśli masz pewność, że nikt cię nie usłyszy (przykładowo - strażnicy nic nie słyszą, jeśli są w jakimś w pokoju, a drzwi do niego są zamknięte), wtedy możesz użyć pistoletu z głośną amunicją lub pistoletu maszynowego. Lepiej jest oszczędzać, jeśli można, cichą amunicję na bardziej wymagające jej sytuacje.
Śmierć z daleka
Strzelba snajperska jest idealna na wrogów znajdujących się na otwartych przestrzeniach lub w dużych pomieszczeniach. Celuj zawsze w głowy. Mała szansa jest, że ktoś cię usłyszy, jednak oszczędzaj naboje, gdyż zazwyczaj nie będziesz miał ich dużo. Uważaj też na wrogich snajperów.
Walka twarzą w twarz
Takich konfrontacji nie da się uniknąć. Jednak wykorzystując pewien trik możesz zawsze stać na wygranej pozycji - a raczej na zasłoniętej. Musisz odnaleźć coś, za czym nie jesteś widoczny w trybie skradania się, ale kiedy zmienisz na tryb biegu, widać twoją głowę. Strażnicy, choć zwykle celnie strzelają, nie są na tyle celni, aby za każdym razem trafić w twoją głowę (choć jest to możliwe). Najczęściej w ogóle nie mogą cię trafić. Dobrą metodą jest pokazanie się strażnikom i ucieczka za tego typu przeszkodę. Tam włącz tryb skradania, aby się ukryć - wtedy przeciwnicy, nie widząc cię, zaczną cię szukać. Gdy pokażą ci się, wtedy wyprostuj się i celuj im w głowy. W dziewięciu przypadkach na dziesięć ta metoda się sprawdza. Jeśli nie ma zasłony, a musisz pozbyć się szybko wrogów, wtedy używaj strzelby lub pistoletu maszynowego.
Pułapki - dźwięk, gaz, wybuch
Są trzy rodzaje pułapek. Pierwsze, której nie użyłem ani razu w grze, to sygnalizator dźwiękowy. Jego działanie pokazane jest w misji treningowej, lecz strażnika równie dobrze można zwabić w jakieś miejsce krokami lub strzałem. Drugi typ to gaz obezwładniający i ładunek wybuchowy. Występują one w trzech rodzajach - z detektorem ruchu (uruchamiają się, gdy wrogowie znajdą się w pobliżu), zdalnie sterowane (musisz sam uruchomić pułapkę, gdy zobaczysz na minimapie, że przeciwnik się do niej zbliżył) oraz uruchamiające się po jakimś, ustawionym przez ciebie, czasie (najmniej użyteczny typ). Gaz obezwładnia przeciwników - trzeba potem ich dobić, natomiast wybuch, choć głośniejszy, to zabija na miejscu. Zwabianie strażników w pułapki jest dobrym sposobem ich eliminacji, ale w 95% przypadków można sobie poradzić sposobami wymienionymi poniżej. Lepiej zostawić sobie pułapki na bardziej wymagające tego sytuacje. Pułapki są dobrym sposobem na większe grupy (dwóch i więcej) strażników.
Kula dźwiękowa, kula wybuchowa, kula z gazem obezwładniającym
Kule są wyrzucane przez bohatera na odległość jakiegoś metra. Im dłużej przytrzymasz klawisz użycia (domyślnie: E), tym dalej kula się potoczy. Uważaj jednak - jeśli zbyt długo będziesz trzymał klawisz, kula może wybuchnąć ci w rękach, a to raczej do przyjemnych rzeczy nie należy. Dźwięk będzie cię informował, jak blisko wybuchu jest kula (im wyższy i częstszy - tym bliżej). Kule różnią się tym, że praktycznie od razu się uruchamiają. Kula z gazem lub kula wybuchowa to dobry sposób na strażników, których zabicie jest bardzo trudne - kiedy nawet wychylenie się może nie pomóc. Przykładowa sytuacja, to dwóch strażników siedzących przed komputerami, których nie zdążysz szybko zabić tak, aby nie doszło do strzelaniny. Gaz ciebie nie może obezwładnić, jednak wybuch może zranić. Kule dźwiękowe są praktycznie bezużyteczne.