Informacje o zawodnikach | Skład w Football Manager 2009 poradnik Football Manager 2009
Ostatnia aktualizacja: 26 września 2019
Informacje o zawodnikach
Podstawową jednostką, z której składa się drużyna, jest pojedynczy zawodnik. W Football Manager piłkarze opisywani są szeregiem statystyk. Jedne są zrozumiałe, drugie już mniej.
Współczynniki podzielono na trzy grupy, co pomaga w sprawnym odnalezieniu wartości najbardziej potrzebnych cech gracza. Niektóre z nich, tak jak wyżej wspomniałem, mogą okazać się nie do końca zrozumiałe - postarałem się takowe wyhaczyć i opisać.
Atrybuty techniczne:
Gra z pierwszej piłki - chyba nikt do końca nie wie, za co odpowiada ten współczynnik. W angielskiej wersji jego nazwa brzmi First touch , co można interpretować raczej jako przyjęcie piłki. Gra z pierwszej piłki, czyli popularnej klepki, to po angielsku "One touch".
Rzuty karne, Rzuty rożne, Rzuty wolne - te trzy współczynniki można zaliczyć do jednej grupy. Chciałem tutaj ostrzec przed popadaniem w przedwczesny zachwyt - zawodnik z maksymalną wartością współczynnika Rzuty rożne nie musi być Beckhamem. Na jakość ich wykonania wpływa bowiem także masa innych statystyk, jak dośrodkowania czy technika. Przy rzutach wolnych duża rolę odgrywają także Strzały z dystansu .
Atrybuty psychiczne:
Błyskotliwość - określa skłonność zawodnika do niekonwencjonalnych zagrań oraz poziom ich ewentualnego wykonania.
Przewidywanie - ten atrybut jest ważny przede wszystkim przy prostopadłych piłkach oraz rzutach karnych. Zawodnik z wysoką wartością współczynnika ma lepsze wyobrażenie na temat boiskowej sytuacji.
Znaczenie - jego wartość decyduje o zdolnościach przywódczych zawodnika. Im wyższy poziom tej cechy, tym większym szacunkiem cieszy się gracz wśród kolegów z zespołu. Podstawowy atrybut kapitana.
Atrybuty fizyczne:
Naturalna sprawność - im wyższy wskaźnik, tym szybciej zawodnik regeneruje się po meczu, ostrym treningu oraz potrzebuje mniej czasu na powrót do wysokiej formy po przerwie między sezonami.
Porada:
Na lewo od statystyk znajduje się metryczka zawodnika, zawierające dane na temat jego wieku, narodowości czy warunków fizycznych. Większość z tych informacji nie wymaga komentarza, jednak warto dodać, że wzrost i waga wcale nie przekładają się zbytnio na zachowanie gracza na boisku. W jednym z wywiadów twórcy gry wyznali, że o tym, kto wygra pojedynek główkowy nie decyduje wzrost zawodnika, ale atrybuty takie, jak Skoczność i Gra głową . Dlatego też te dane można potraktować jedynie jako ciekawostkę.
Profil bramkarza prezentuje się nieco inaczej, niż gracza z pola.
Tabelka z atrybutami technicznymi została zastąpiona specyficznymi cechami, dopasowanymi do charakterystyki golkipera. Myślę, że tutaj żaden z atrybutów nie wymaga komentarza i wszystko jest zrozumiałe. Warto wspomnieć o dwóch wyjątkach od reguły "im więcej, tym lepiej". Mianowicie chodzi o parametry Ekscentryczność i Skłonność do piąstkowania , które powinny być najlepiej małymi liczbami jednocyfrowymi.
Główny ekran profilu zawodnika to naturalnie najważniejsza jego część. Dostępne w menu po lewej opcje jedynie uzupełniają bazę informacji na temat gracza, aczkolwiek warto w nie zajrzeć, aby dowiedzieć się nieco więcej o piłkarzu.