Trening cz. III | Zarządzanie drużyną poradnik Football Manager 2007
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Trening cz. III
Druga z zakładek poświęconych treningowi w menu zmiennym to Trenerzy/ Coaches:
Tu mamy trzy główne sekcje:
Trenerzy: Atrybuty trenerskie/ Coaches - Coaching Atributes: tu mamy listę wszystkich trenerów pracujących w naszym klubie. Każdy z nich jest opisany atrybutami pokazującymi poziom wiedzy na temat konkretnych aspektów rzemiosła piłkarskiego. Zakładka Filtry/ Show Filters zmienia wygląd okna, o którym napiszę za chwilę. Zakładka Przydziel wszystkich automatycznie/ Auto Assign All automatycznie przypisuje trenerów do poszczególnych elementów. Zakładka Usuń przydziały/ Clear Assingments czyści przydziały i pozwala Ci ręcznie zdecydować o rozdziale obowiązków pomiędzy coachów.
Przydziały/ Assingments: okno pokazujące listę elementów, których może uczyć dany trener. Stopień jego wiedzy zobrazowany jest gwiazdkami, na zasadzie im więcej gwiazdek, tym wyższa wiedza. Jeśli trener zajmuje się tylko jednym rodzajem treningu to ilość gwiazdek jest większa (trening jest bardziej efektywny), jeśli zajmuje się dwoma lub więcej rodzajami treningów, musi podzielić swoją uwagę i zaangażowanie (wtedy ilość gwiazdek się zmniejszy). Część elementów może być nieaktywna, oznacza to, że konkretny trener nie posiada wiedzy w danym temacie.
Podsumowanie/ Summary: ta zakładka wyświetla efekty naszych poleceń i składa się z kilku kolumn:
Kategoria treningowa (Training Category): rodzaj treningu (Siłowy, Taktyczny, Stałe Fragmenty itp.).
Liczba trenujących graczy (Number of Players Training): liczba zawodników przypisanych do danego treningu.
Trenerzy (Coaches): liczba trenerów uczących danego aspektu.
Obciążenie (Workload): określa jak dużo pracy mają trenerzy z daną grupą zawodników. Na zasadzie im więcej trenerów zajmuje się danym aspektem, tym mniej są przeciążeni pracą. Nie mylić z obciążeniem zawodników, bo to ustawiamy w innym miejscu. Najlepszym wskaźnikiem jest tutaj Lekko/ Light , oznacza to, że trener nie jest przeciążony zajęciami i może efektywnie szkolić piłkarzy. W FM 2007 obniżono trochę wymagania i dobry trener może samodzielnie szkolić nawet trzydziestu piłkarzy, (jeśli poświęca czas tylko na jeden aspekt).
Ocena (Rating): ocena jakościowa treningu. Im więcej gwiazdek, tym większa ocena.
Cała sztuka polega na tym, by przydzielić trenerów jak najbardziej efektywnie, to znaczy tak, by w ocenie każdego treningu (Ocena), pojawiło się jak najwięcej gwiazdek.
Podpowiedzi:
Nie korzystaj z opcji Przydziel wszystkich automatycznie - komputer z reguły nie robi tego dobrze. Ręcznie sprawdzaj kolejnych trenerów i ich umiejętności w danych aspektach. Przydzielaj trenera tam, gdzie widać najwięcej gwiazdek. Ideałem jest sytuacja w której każdym aspektem zajmuje się jeden trener, ale to się nie zdarza prawie nigdy. Szczególnie odczuwamy to w słabszych i mniej zamożnych klubach, których nie stać na zatrudnianie wielu coachów. Mimo wszystko polecam zainwestowanie w dodatkowego trenera (lub trenerów) na początku rozgrywki. W skali długofalowej będzie to opłacalne. Najprawdopodobniej dojdzie też do sytuacji w której jeden trener będzie zajmował się dwoma treningami. Sprawdzaj wtedy uważnie jak wielkim kosztem się to odbywa (to znaczy jak wiele gwiazdek traci w pierwotnie wybranym treningu. Np. trener mający pięć gwiazdek w Atak i cztery w Strzały , po zaznaczeniu obu opcji na raz będzie miał po trzy gwiazdki w każdej). Takie kombinowanie może zająć sporo czasu ale z pewnością jest bardziej opłacalne od zlecenia całej operacji komputerowi. Zatrudniając nowych trenerów zwracaj uwagę na ich opisy (dokładniej o tym napisze później), bo w nowym FM już nie ma uniwersalnych coachów. Teraz są podziały na trenerów ogólnych, od przygotowania młodzieży, od kondycji itp. Patrz więc kogo zatrudniasz, bo zatrudnienie największego fachowca od kondycji, nie pomoże w sytuacji kiedy potrzebujesz trenować atak. Nie mogę dać konkretnej podpowiedzi jak poprzedzielać kolejnych trenerów, bo to ściśle zależy od ich ilości i umiejętności indywidualnych. Jeśli zajdzie potrzeba odpuszczenia sobie któregoś elementu to poświęciłbym raczej Taktyka i Stałe fragmenty gry . Ale na to również wpływ ma taktyka jaką przyjmiesz: jeśli zamierzasz np. grać defensywnie nie odpuszczaj Taktyka tylko inny aspekt. Szerzej o taktyce w następnym rozdziale.