Prasa i rywale - menedżerowie | Menedżer - Interakcje poradnik Football Manager 2007
Ostatnia aktualizacja: 1 sierpnia 2016
Prasa i rywale - menedżerowie
Stałym elementem programu są potyczki słowne z menedżerami konkurencyjnych drużyn, a także udzielanie komentarzy prasie. Możemy przyjąć dwie postawy: ograniczać się do odpowiedzi na komentarze słane w kierunku naszym i drużyny, albo być aktywnym i samemu szukać okazji do publicznego wypowiadania się.
Dziennikarze najczęściej poruszają dwie kwestie: rywalizacji naszej drużyny w jakichś rozgrywkach, lub komentują występy niektórych piłkarzy. W Newsach wtedy pojawia się komunikat, który musimy skomentować:
W kontekście najbliższego spotkania, dziennikarze najczęściej pytają jak oceniamy nasze szanse na zwycięstwo. Z kolei, jeśli chodzi o komentarze na temat piłkarza jesteśmy najczęściej proszeni o wyrażenie zdania na temat jego ostatnich występów.
Porady:
Jeśli chodzi o ocenę naszych szans, to zawsze należy powiedzieć coś pozytywnego. Najważniejsze byśmy się nie wygłupili i realnie ocenili szanse, bo huraoptymizm wcale nie musi wywołać pozytywnej reakcji podopiecznych. Tutaj podstawowe znaczenie ma siła naszej ekipy: jeśli przyjeżdżają do nas kelnerzy, mówmy otwarcie o łatwej wygranej; jeśli będzie to dość silny rywal powiedz, że nie będzie łatwo, ale dacie radę; jeśli przyjedzie gigant, albo wyjeżdżamy na teren mocnego rywala, zapowiadaj walkę do końca. Nigdy otwarcie nie przyznawaj, że nie macie szans, bo jeśli trener w to nie wierzy, to tym bardziej piłkarze. Unikanie komentarza może się podobać niektórym graczom, ale znacznie lepiej jednak powiedzieć coś pozytywnego o drużynie.
Podobne reguły obowiązują w trakcie komentowania występów piłkarzy. Tutaj możemy być proszeni o ocenę serii znakomitych meczów, albo wprost przeciwnie - bardzo słabych w wykonaniu konkretnego gracza. Z pewnością zamiast krytykować chłopaka lepiej powiedzieć coś w jego obronie, najlepiej coś w stylu "wierzę w jego umiejętności i daję mu czas na powrót do formy". Z kolei chwaląc piłkarza również nie popadajmy w skrajny optymizm. Raz w trakcie sezonu można przyznać, że piłkarz jest rewelacyjny i bezkonkurencyjny, ale raczej używajmy stonowanych komentarzy.
Jak zawsze w przypadku wypowiedzi menedżera, nie sposób dogodzić piłkarzom przyglądaj się reakcjom piłkarzy i wyłapuj takich, którym potrzeba częstszego i bardziej wyraźnego wsparcia.
Potyczki słowne z menedżerami konkurencyjnych klubów bywają o wiele bardziej burzliwe i emocjonujące. Bywa, że ich przyczynkiem są właśnie komentarze prasowe na temat rywala, ale najczęściej są wynikiem prowokacji jednej ze stron. Sami możemy rozpocząć walkę psychologiczną z menedżerem rywali, wypowiadając się na konferencji prasowej:
Okno składa się z dwóch głównych sekcji:
Informacje menedżerskie/ Manager Information: tu znajdziemy komplet informacji na temat menedżera, z którym prowadzimy wymianę zdań. Najważniejsza dla przebiegu dialogu jest opcja Stosunki z tobą (Relationship With You): tu przeczytamy, jaką rozmówca ma o nas opinię i co o nas myśli.
Możliwe komentarze/ Possible Commnents: cała seria komentarzy różnego rodzaju.
Ważna jest także zakładka widoczna w prawym, górnym rogu - Rodzaj/ Type. Służy ona do przełączania się pomiędzy komentarzami dotyczącymi najbliższego spotkania a tymi poświęconymi tylko osobie rywala.
Pośród komentarzy meczowych znajdujemy:
Uszczypliwe komentarze (Mind-Games Comments): gierki słowne prowokujące przeciwnika i zmuszające go do podjęcia wyzwania.
Neutralne komentarze (Neutral Comments): komentarz z grubej rury, nie zostawiający na rywalach suchej nitki. Coś w tylu "zrobimy wam poważna krzywdę".
Negatywne komentarze (Negative Comments): niepochlebne komentarze na temat klubu, piłkarzy rywala, ich umiejętności i szans w starciu, wyrażane w sposób łagodniejszy niż poprzednie.
Pozytywne komentarze (Positive Comments): komentarze na ten sam temat co poprzednie, tylko tym razem pozytywne, wyrażane z szacunkiem (zapowiadanie przyjacielskiej walki, docenianie rywala itd.)
Pośród komentarzy odnoszących się do osoby menedżera rywali wyróżniamy:
Negatywne komentarze (Negative Comments): niepochlebne słowa o rywalu, zaniżające jego umiejętności itd.
Pozytywne komentarze (Positive Comments): zapewnienia o przyjaźni, docenianie wykonywanej pracy, klasy itd.
Mogą się pojawić jeszcze inne rodzaje komentarzy w zależności od takich czynników jak pozycja prowadzonego przez Ciebie zespołu, wcześniejsze interakcje, osiągnięcia menedżera - rywala itp.
Porady:
Z potyczkami słownymi mamy do czynienia niemal przed każdą kolejką (a jeśli chcemy to przed każdą, bo sami możemy je wywoływać). Na początku rozgrywki jest to spowodowane niską reputacją i każdy z rywali sądzi, że damy się zjeść w kaszy.
Tu już nie musimy się tak pieścić jak z własnymi piłkarzami. Jeśli mamy ochotę to można zgrywać twardziela przez cały czas. Koniecznie jednak trzeba zwracać uwagę, na to, co myślą o nas rywale. Większość wielkich menedżerów z najlepszych klubów będzie nas lekceważyć i niedoceniać (i nie zmieni się to nawet jak kilka razy dostaną od nas baty). Jeśli jednak zauważymy, że któryś z rywali ma ochotę się zaprzyjaźnić i ciepło się o nas wyraża, odpłaćmy się tym samym - nie ma sensu robić sobie więcej wrogów (i tak ich nie brakuje). Generalnie można się stosować do zasady odpłacania pięknym za nadobne.
Stosunki z innymi menedżerami mogą niekiedy przynieść wymierne efekty. Jeśli będziemy kiedyś chcieli pozyskać piłkarza z klubu tej samej ligi, trenowanego przez przyjacielskiego nam menedżera, to znacznie łatwiej sfinalizować transakcję. W przypadku podkupienia gwiazdy, z klubu trenowanego przez menedżera, który nie cierpi nas, szanse są niemal zerowe.
Mimo o wiele większej swobody wypowiedzi niż ma to miejsce w kontaktach z piłkarzami, regularnie sprawdzaj reakcje podopiecznych na nasze pyskówki. Może być tak, że niektórzy piłkarze nie będą zadowoleni z tego, że siejemy zamęt i ściągamy uwagę na klub. Może nie jest to wielki problem, ale w połączeniu z innymi kłopotami może mieć już większą wagę.