Poradniki do gier Kody i trainery Nowe poradniki Popularne Współpraca Nielimitowany dostęp

Filary Ziemi - poradnik do gry

Filary Ziemi - poradnik do gry

SPIS TREŚCI

Filary Ziemi: Ważne wybory - lista wszystkich The Pillars of the Earth poradnik, solucja

Ostatnia aktualizacja: 15 kwietnia 2021

Przez całą grę konieczne jest podejmowanie w trakcie dialogów (i nie tylko) wykluczających się nawzajem decyzji, z których całkiem spora część ma swoje dość istotne, czasem bardzo dalekosiężne konsekwencje: począwszy od pominięcia jakiegoś fragmentu gry, przez pojawienie się lub nie danej postaci w dalszej części historii, po nawet czyjąś nieodwracalną (bez możliwości kolejnego podejścia do danego etapu) śmierć.

Wydało mi się słuszne zebranie ich w jednym miejscu, tak żeby osoby, które nie planują przechodzenia gry kolejny raz w celu dokonania innych wyborów, mogły dowiedzieć się, co je ewentualnie ominęło. Oczywiście nie sposób w takim przypadku uniknąć spoilerów, więc nie polecam czytania tego rozdziału przed rozpoczęciem gry albo jeśli ma się zamiar zaliczyć ją raz jeszcze, by samodzielnie odkryć wszystkie przygotowane przez autorów niespodzianki.

Ważne momenty, na które warto zwrócić uwagę, wskazane są oczywiście także w całej treści poradnika - w taki sposób, by niczego nie zdradzić, niemniej zasygnalizować, iż następstwa danej decyzji okażą się nader istotne.

Księga pierwsza

ROZDZIAŁ PIERWSZY

Bohater: Philip

Sytuacja: Dowiedziawszy się, że to jeden z nowicjuszy ukradł klucze brata Cuthberta, możesz podczas rozmowy w domu przeora donieść o tym (lub nie) Remigiusowi.

Konsekwencje: Podjęta decyzja wpłynie na dalsze losy brata Marcusa.

Jeśli go nie wydasz, brat Marcus pozostanie w klasztorze i zginie podczas najazdu Williama Hamleigha (księga druga). Gdy jako Philip będziesz wówczas szukać Jonathana, natkniesz się na ciało Marcusa przy młynie.

Jeśli go wydasz, Marcus opuści klasztor. Ponownie spotkasz go, kiedy Philip z Jackiem nakryją nocą banitów, którzy zakradli się do kuchni (księga trzecia). Dla dalszego rozwoju akcji i ocalenia życia Philipowi konieczne okaże się unieszkodliwienie Marcusa z procy przez Jacka.

Ewentualne osiągnięcia: Donosiciel i Brat Marcus - możliwe do zdobycia tylko wówczas, gdy Philip wyda brata Marcusa.

Bohater: Philip

Sytuacja: W trakcie dyskusji podczas zebrania kapituły w Kingsbridge możesz w mniej lub bardziej dyplomatyczny sposób odpowiadać Remigiusowi. Możesz także uparcie milczeć, co go zirytuje.

Konsekwencje: Remigius zapamięta, jak go potraktował Philip, i podczas procesu tego drugiego (księga trzecia) opowie o swoich odczuciach.

Ewentualne osiągnięcia: Silentium est aureum - możliwe do zdobycia tylko wówczas, jeśli Philip będzie cały czas milczał.

Bohater: Philip

Sytuacja: W trakcie rozmowy z Francisem (w komnacie przeora, tuż po odnalezieniu poszukiwanego przez brata listu) możesz przystać na jego plan lub mu odmówić.

Konsekwencje: Jeśli nie przyjmiesz propozycji brata i nie zdecydujesz się wybrać z misją do biskupa Walerana Bigoda, pominięty zostanie fragment gry dotyczący pobytu Philipa w pałacu biskupa.

Ewentualne osiągnięcia: Polityczny wyjadacz - o ile Philip zgodzi się pomóc Francisowi i tym samym da mu się wciągnąć w polityczne rozgrywki oraz Pomoc starej przyjaciółce - do zdobycia tylko na terenie posiadłości biskupa.

ROZDZIAŁ PIĄTY

Bohater: Philip

Sytuacja: Kiedy w Kingsbridge pojawią się uchodźcy z Earlscastle, możesz zdecydować się im pomóc lub nie.

Konsekwencje: Mimo że uchodźcy zostaną ulokowani w wiosce niezależnie od decyzji przeora, Remigius zapamięta, jakie było stanowisko Philipa w tej sprawie, i wspomni o tym podczas procesu tego drugiego (księga trzecia).

Ewentualne osiągnięcia: brak

Bohater: Philip

Sytuacja: Pisząc list do brata (tuż przed pożarem katedry), możesz obciążyć Francisa odpowiedzialnością za zaistniałą sytuację lub tego nie zrobić.

Konsekwencje: Decyzja ta przesądzi o losie Francisa w całej historii.

Jeśli ujawnisz w liście jego udział w spisku, Philip nigdy już nie ujrzy swego brata, który najprawdopodobniej jego szczerość przypłaci życiem (choć nie zostanie to wyraźnie powiedziane).

Jeśli oszczędzisz bratu wyrzutów, Francis przeżyje i parokrotnie (epizodycznie) pojawi się w trakcie gry, m.in. oswabadzając Philipa z niewoli po przegranej bitwie króla Stefana (księga druga). Po spotkaniu z bratem w Lincoln nastąpi też króciutka scena z udziałem cesarzowej Matyldy - możliwa do obejrzenia tylko wówczas, jeśli formułując list do Francisa, zachowasz ostrożność.

Ewentualne osiągnięcia: brak

Bohater: Philip

Sytuacja: W tym samym liście do Francisa podejmujesz decyzję co do Ellen. Możesz jej pozwolić zostać w klasztorze, mimo że nie jest żoną Toma, lub ją odprawić.

Konsekwencje: Remigius, jako żywo zainteresowany tą sprawą, wspomni o niej podczas procesu Philipa (księga trzecia). Przede wszystkim jednak decyzja ta wpłynie na niewielki fragment gry dotyczący Jacka (księga druga).

Jeśli jego matka opuści Kingsbridge, niewykonalne stanie się zadanie dotyczące balsamu dla foluszniczek (księga druga), który chłopak może przygotować na ich zniszczone dłonie, a do czego potrzebna jest wiedza Ellen na temat ziół.

Jeśli pozwolisz kobiecie zostać w klasztorze, Ellen w stosownym momencie pojawi się na polanie, gdzie Jack ma swoją kryjówkę, i da mu niezbędne do zrobienia balsamu ziele parzącej pokrzywy.

Ewentualne osiągnięcia: Związek zawodowy - możliwe do zdobycia tylko wtedy, jeśli Ellen pozostała w Kingsbridge i Jackowi udało się przygotować balsam dla foluszniczek.

Księga druga

ROZDZIAŁ ÓSMY

Bohater: Aliena

Sytuacja: W trakcie ucieczki wraz z bratem z Earlscastle spotkasz w lesie kobietę - zaproponuje ona rodzeństwu pomoc, którą możesz przyjąć lub odrzucić.

Konsekwencje: W obydwu przypadkach nie zakończy się to zbyt fajnie, ale jeśli przyjmiesz propozycję kobiety, stan zdrowia Richarda się polepszy, co nie pozostanie bez znaczenia dla przyszłych wydarzeń.

Jeśli ową pomoc odrzucisz, stan Richarda będzie się pogarszać i nie przeżyje on napaści na niego w Huntleigh. Mężczyzną, który w dalszej części gry zdecyduje się w imieniu Alieny walczyć o odzyskanie przez nią hrabstwa, będzie sir Kociogęby.

Ewentualne osiągnięcia: Nas dwoje - możliwe do zdobycia tylko wtedy, jeśli Aliena zaufa spotkanej w lesie kobiecie, w efekcie czego Richard przeżyje.

ROZDZIAŁ DZIEWIĄTY

Bohater: Aliena

Sytuacja: Podczas spotkania z ojcem w celi ten zażąda od Alieny złożenia przysięgi, że dziewczyna będzie opiekować się bratem, dopóki nie odzyska on utraconego majątku i tytułu. Możesz złożyć ową przysięgę bez wahania albo się jednak zawahać.

Konsekwencje: Jeśli się zawahasz, a Richard przeżyje, nie zgodzi się on na współdzielenie władzy z siostrą po odzyskaniu hrabstwa (księga trzecia).

Ewentualne osiągnięcia: Hrabina Aliena - możliwe do zdobycia tylko wtedy, jeśli Aliena nie zawahała się przy składaniu przysięgi ojcu lub jeśli Richard nie przeżył.

ROZDZIAŁ DZIESIĄTY

Bohater: Jack

Sytuacja: Kiedy Jack, zrealizowawszy wszystkie swoje pomysły, skończy wałęsać się po Kingsbridge i wróci do katedry, gdzie czeka na niego Tom, na placu budowy nieomal dojdzie do wypadku. W trakcie burzliwej dyskusji, jaka się wówczas rozpocznie, możesz potwierdzić obecność mnicha w czerni na targu i przypomnieć słowa handlarki o tratowanych kurczakach lub wybrać inne kwestie dialogowe.

Konsekwencje: Jeśli nie wspomnisz o tajemniczym mnichu i mało delikatnie potraktowanych przez niego kurczakach, stracisz istotny fragment gry, w którym Jack podąża śladem intruza i ma szansę poznać cel jego zjawienia się w Kingsbridge. Na dodatek przesądzisz w ten sposób o losie Toma.

Ewentualne osiągnięcia: Gdzie jest sprawca? - o ile Jackowi uda się zatrzymać mnicha.

Bohater: Jack

Sytuacja: Kiedy Jack, goniąc za uciekającym podejrzanym mnichem w czarnym habicie, dotrze do swojego kamieniołomu na polanie, pojawi się tradycyjna minigierka z białą kulką przelatującą przez seledynowe pola. Tym razem to, czy uda się ją zaliczyć, czy nie, jest wyjątkowo istotne.

Konsekwencje: Jeśli wykażesz się zręcznością i chłopak trafi z procy do mnicha, ten zostanie złapany i nastraszony przez Ellen, która każe mu skłamać biskupowi, iż Tom stracił życie w wyniku wypadku, co okaże się mieć istotny wpływ na los Budowniczego.

Jeśli zawalisz minigierkę, mnich ucieknie i los Toma zostanie przesądzony.

Ewentualne osiągnięcia: Gdzie jest sprawca? - o ile Jackowi uda się zatrzymać mnicha za pomocą celnego trafienia z procy.

ROZDZIAŁ TRZYNASTY

Bohater: Tom

Sytuacja: W trakcie najazdu Hamleigha i jego ludzi na Kingsbridge William odnajdzie Toma z Jonathanem w katedrze. Odpowiadając na jego pytanie, możesz potwierdzić plotki o swojej śmierci lub przyznać się, kim jesteś.

Konsekwencje: W tym pierwszym przypadku William, nie znając Toma osobiście, pozostawi go przy życiu, w tym drugim - Budowniczy zginie.

Szansa, że Tom zachowa życie (czyli że wystąpią dwie opcje dialogowe do wyboru), pojawia się tylko wówczas, jeśli Jackowi udało się w kamieniołomie trafić mnicha w czarnym habicie z procy. Jeśli chybił albo nie miał nawet okazji go gonić, Tom umrze, gdyż towarzyszący mu Jonathan nieopatrznie zdradzi jego tożsamość, wypowiadając jego imię.

Ewentualne osiągnięcia: brak

Bohater: Philip

Sytuacja: W trakcie najazdu Hamleigha i jego ludzi na Kingsbridge, poszukując Jonathana, nieopodal mostu natkniesz się na Mary rozpaczającą nad ciałem męża. Możesz spróbować ją uspokoić za pomocą ziół, które ofiarowuje Ellen, albo za pomocą Słowa Bożego, co proponuje Remigius.

Konsekwencje: Remigius zapamięta, jaką decyzję w tej sytuacji podjął Philip, i wspomni o tym podczas procesu tego ostatniego (księga trzecia).

Ewentualne osiągnięcia: brak

Księga trzecia

ROZDZIAŁ SZESNASTY

Bohater: Philip

Sytuacja: Po zamieszaniu spowodowanym przybyciem do Kingsbridge obwoźnej kapliczki z płaczącą Madonną i po rozmowie z Jackiem i Alieną dochodzi również do dyskusji między Philipem a Remigiusem (w klasztornej kuchni), w trakcie której musisz zająć stanowisko w sprawie owego "cudu" - poprzeć go lub potępić podstęp.

Konsekwencje: Remigius zapamięta, jaką decyzję w związku z "cudem" podjął Philip, i wspomni o tym podczas procesu tego ostatniego.

Ewentualne osiągnięcia: brak

ROZDZIAŁ OSIEMNASTY

Bohater: Aliena

Sytuacja: Po nakryciu banitów w klasztornej kuchni w domu Alieny odbywa się narada, co począć w tej sytuacji. Musisz podjąć decyzję, czy spróbować pomówić z Regan Hamleigh, czy sprzymierzyć się z banitami.

Konsekwencje: Jeśli zdecydujesz się na spotkanie z Regan, pominiesz fragment gry, w którym Aliena poszukuje przywódcy banitów, a następnie próbuje przekonać ich, by wsparli ją w próbie obalenia rządów Williama w Earlscastle.

Jeśli postanowisz dogadać się z banitami, Aliena tak czy siak będzie mieć okazję rozmówić się z Regan Hamleigh.

Ewentualne osiągnięcia: Vox populi - możliwe do zdobycia tylko wtedy, jeśli Alienie uda się zdobyć poparcie banitów.