Uprawa zboża | Uprawa ziemi w Farming Simulator 2013 Farming Simulator 2013 poradnik
Ostatnia aktualizacja: 30 lipca 2019
Zboża
Rozpoczynając grę posiadamy park maszynowy pozwalający nam jedynie na uprawę zbóż: pszenicy, jęczmienia bądź rzepaku. Z tego też powodu nauczenie się prawidłowej kolejności przygotowania pola pod zasiew pozwoli nam zarówno zwiększyć plon pochodzący z posiadanego areału jak również oszczędzić czas unikając wykonywania niepotrzebnych czynności.
Pierwszym krokiem jaki powinniśmy wykonać na nowo nabytym polu jest zaoranie go. W tym celu wykorzystujemy ciągnik z dołączonym obciążnikiem i pługiem. Wystarczy wybrać jedną z dostępnych maszyn, zamontować odpowiedni przyrząd a następnie rozłożyć go, opuścić i wykonać kilka kursów wzdłuż pola. Jeśli zamierzamy używać tempomatu (automatycznie utrzymuje stałą prędkość maszyny), wykorzystujemy prędkość otrzymaną po naciśnięciu klawisza 1.
W tym miejscu warto też wspomnieć o drugiej funkcji pługa: możemy go wykorzystywać do łączenia kilku małych pól uprawnych w jedno o większej powierzchni. Używamy do tego opcji rozpocznij tworzenie pola (klawisz O) - po zaznaczeniu jej i opuszczeniu narzędzia będziemy mogli zaorać teren pomiędzy posiadanymi polami (oraz każdy teren dookoła nich) a tym samym połączyć je w jeden większy areał. Opcja ta będzie szczególnie przydatna w przyszłości, gdy postanowimy zautomatyzować jak najwięcej czynności na farmie wynajmując pracowników do prowadzenia posiadanych przez nas maszyn.
W przypadku, gdy pole było już wcześniej wykorzystywane do uprawy roślin nie musimy ponownie go orać. Wystarczy wsiąść do ciągnika, podłączyć obciążnik oraz kultywator i wykonać kilka kursów wzdłuż pola (tempomat - klawisz 1). Kultywator przygotuje grunt pod nowy zasiew usuwając pozostałości z poprzedniej uprawy, włącznie z zalegającym na nim sianem.
Kolejnym krokiem jest zasiew pola. W tym celu do ciągnika podłączamy siewnik, używając klawisza O wybieramy satysfakcjonujący nas gatunek zboża (ikonka pojawia się w prawym dolnym rogu ekrany) a następnie pobieramy nasiona z magazynu - wystarczy zbliżyć się do niego i nacisnąć klawisz R. Tak przygotowani możemy pojechać na przygotowane uprzednio pole i rozpocząć wysiew - ta część gry nie różni się znacząco od pozostałych czynności wykonywanych na farmie: włączamy siewnik i wykonujemy kilka kursów wzdłuż pola. W przypadku gdy wynajmiemy pracownika, aby wykonał tę czynność za nas warto wiedzieć, że nie będzie on wykorzystywał zakupionych przez nas nasion - posiada on nieskończoną ich ilość, a ich cena jest wliczona w jego wynajem. Przygotowanie pola możemy zakończyć na tym kroku, lecz otrzymany plon nie będzie zbyt wielki. Możemy go powiększyć wykonując dodatkową czynność - nawożenie.
Opryskiwanie pola jest najłatwiejszą metodą zwiększenia (w tym wypadku prawie podwojenia!) naszych plonów. Posiadany przez nas na początku ekwipunek nie zawiera opryskiwacza, zaś najtańszy kosztuje prawie 30 000$, stąd możliwe jest, że kilka pierwszych zbiorów wykonamy bez niego. Po zakupieniu agregatu (najlepiej AMAZONE UF 1801) i przewiezieniu go do naszego parku maszyn podłączamy go do ciągnika (z przodu dołączamy obciążnik), a następnie napełniamy nawozem ze zbiornika. Wypełnienie opryskiwacza do 100% kosztuje około 500$, lecz wystarcza to na kilka zasiewów a inwestycja zwraca się błyskawicznie. Przygotowanym pojazdem wystarczy udać się na pole, rozłożyć skrzydła agregatu (klawisz X) i wykonać oprysk (tempomat - klawisz 2). Ze względu na olbrzymia powierzchnię, jaka pokrywa ta maszyna, opryskiwanie nie trwa długo, stąd o ile posiadamy odpowiedni sprzęt nie powinniśmy nigdy pomijać tego kroku. W dalszej części gry, gdy będziemy hodowali zwierzęta, możemy wykorzystać produkowany przez nas obornik do nawożenia pola. Czyni to nas samowystarczalnymi, jednak na dłuższą metę wykorzystanie opryskiwaczy jest jedną z najszybszych i najprostszych metod zwiększania plonu, gdyż skuteczność nawozu, obornika i płynnego obornika jest jednakowa.
W tym miejscu jedyne co nam pozostało do zrobienia to poczekać około jednego dnia, aż zasiane przez nas zboże wykiełkuje i dojrzeje. Proces ten możemy przyspieszyć, regulując upływ czasu za pomocą klawiszy 7 i 8 - aktualne przyspieszenie możemy zobaczyć poniżej zegara w prawym górnym rogu ekranu. Zmiana ta dotyczy tylko i wyłącznie szybkości dojrzewania upraw; pojazdy będą nadal poruszały się ze stałą prędkością. UWAGA! Nie powinno zmieniać się ustawień czasu podczas wysiewu nasion - będą one kiełkowały z różną prędkością, co może znacznie utrudniać późniejsze zbiory. Aktualny stan roślin możemy zobaczyć zarówno dokonując oględzin pola jak i na mapie dostępnej pod klawiszem ESC. Gdy zboże będzie gotowe do zebrania, powinniśmy ponownie spowolnić upływ czasu. Musimy zawsze o tym pamiętać, gdyż nieskoszone zboże zaczyna schnąc po upływie około 18 godzin czasu gry, stąd też powinniśmy się spieszyć ze zbiorami.
Ostatnim krokiem są żniwa. Do koszenia zboża używamy kombajnu z dołączoną żniwiarką (tempomat 1 lub 4) - plon jest automatycznie gromadzony wewnątrz pojazdu, a po wypełnieniu się pojemnika musimy go wyładować za pomocą rury do przyczepy. Jeśli nie chcemy tracić czasu na powolne obrabianie pola żniwiarką możemy zatrudnić w tym celu pracownika. Wystarczy ustawić kombajn na pozycji startowej i nacisnąć przycisk H - maszyna będzie sterowana przez AI, my zaś w tym czasie możemy podłączyć przyczepkę do ciągnika a następnie udać się na nasze pole. Rozładowywać żniwiarkę możemy manualnie (wystarczy wystawić rurę i nakierować ją nad przyczepę) bądź też automatycznie, podczas pracy maszyny - w tym celu musimy zrównać się z kierowaną przez pracownika maszyną a on zadba o całą resztę. Dla ułatwienia możemy wykorzystać tempomat - naciskając klawisz 4 ustawiamy go na "prędkość koszenia", dzięki czemu nasz pojazd będzie poruszał się tuż obok kombajnu.
W tym miejscu kończy się nasza praca związana z uprawą pola. Jedyne co pozostało nam do wykonania to składowanie zboża w silosach, opcjonalne zagospodarowanie odpadów po żniwach oraz ponowna kultywacja i zasiew.