Crusader Kings 3: Ustawienia rozgrywki Crusader Kings 3 poradnik, najlepsze porady
Na tej stronie poradnika do Crusader Kings 3 znajdziesz opis ustawienia rozgrywki, jakie gracz może zdefiniować przed rozpoczęciem nowej gry.
Ostatnia aktualizacja: 9 listopada 2021
Na tej stronie znajdziesz pełne zestawienie ustawień rozgrywki, jakie możesz zmienić przed rozpoczęciem zabawy.
- Niezależność enklaw (Exclave Endependence)
- Multiplayer: intryga zabójstwa (Multiplayer: Murder Schemes)
- Pomniejsze choroby (Minor Diseases)
- Równość płci (Gender Equality)
- Lokalne herezje (Regional Heresies)
- Inwazja mongolska (Mongol Invasion)
- Koszt Casus Belli
- Szybkość konwersji kultury (Culture Conversion Speed)
- Szybkość konwersji religii (Faith Conversion Speed)
- Zasięg dyplomacji (Diplomatic Range)
- Data końca rozgrywki (End Date)
- Wymóg De Jure (De Jure Requirement)
- Niestandardowe królestwa (Custom Kingdoms)
- Generowanie rodzin (Generate Families)
- Relacje homoseksualne (Same-Sex Relations)
- Rozkład orientacji seksualnych (Sexuality Distribution)
- Akceptacja innowierców (Faith Acceptance)
- Losowe religie (Randomized Faiths)
- Losowe rozmieszczenie władców (Random Ruler Placement)
- Nagość (Character Nudity)
- Migracja węgierska (Hungarian Migration)
Niezależność enklaw (Exclave Endependence)
Ustawienia | Efekty | Osiągnięcia |
Wyłączona (Off) | Władca może posiadać gdziekolwiek na świecie ziemię, które nie jest połączony z jego główną domeną. | |
Ograniczona dla AI (Limited (AI Only)) | Ziemię nie połączone z główną domeną władcy AI, w pokojowych warunkach przepadają w wyniku sukcesji chyba, że są częścią jego terytorium De Jure albo połączone są z jego stolicą poprzez jedno hrabstwo lub drogę morską. | |
Znacząca dla AI (Significant (AI Only)) | Ziemię nie połączone z główną domeną władcy AI, w pokojowych warunkach przepadają w wyniku sukcesji chyba, że są częścią jego terytorium De Jure albo połączone są z jego stolicą poprzez drogę morską. | |
Całkowita dla AI (Total (AI Only)) | Ziemię nie połączone z główną domeną władcy AI, w pokojowych warunkach przepadają w wyniku sukcesji chyba, że są połączone są z jego stolicą poprzez drogę morską. | |
Ograniczona (Limited) | Ziemię nie połączone z główną domeną władcy, w pokojowych warunkach przepadają w wyniku sukcesji chyba, że są częścią jego terytorium De Jure albo połączone są z jego stolicą poprzez jedno hrabstwo lub drogę morską. | |
Znacząca (Significant) | Ziemię nie połączone z główną domeną władcy, w pokojowych warunkach przepadają w wyniku sukcesji chyba, że są częścią jego terytorium De Jure albo połączone są z jego stolicą poprzez drogę morską. | |
Całkowita (Total) | Ziemię nie połączone z główną domeną władcy, w pokojowych warunkach przepadają w wyniku sukcesji chyba, że są połączone są z jego stolicą poprzez drogę morską. |
Multiplayer: intryga zabójstwa (Multiplayer: Murder Schemes)
Domyślne (Default) | Gracze mogą wykorzystywać przeciwko swoim postacią wrogie intrygi. | |
Bez graczy (No Players) | Gracze nie mogą wykorzystywać przeciwko swoim postacią wrogich intryg. | |
Bez graczy i ich rodzin (No Player Families) | Gracze nie mogą wykorzystywać przeciwko swoim postaciom i ich rodzinom wrogich intryg. |
Pomniejsze choroby (Minor Diseases)
Domyślnie (Default) | Pomniejsze choroby występują normalnie. | |
Rzadziej (Fewer) | Pomniejsze choroby występują o 30% rzadziej. |
Równość płci (Gender Equality)
Domyślnie (Default) | Wszystkie religie rozpoczynają grę z historycznym podejściem do kwestii równości płci, w tym płci duchowieństwa, a także doktryny o cudzołóstwie kobiet i mężczyzn. Wszystkie krainy rozpoczynają grę z historycznymi prawami dziedziczenia kobiet i mężczyzn. | |
Równość (Equal) | Wszystkie religie rozpoczynają grę z doktryną równouprawnienia płci, również w kontekście stanu duchownego. Doktryna cudzołóstwa kobiet i mężczyzn jest dokładnie taka sama. Wszystkie krainy rozpoczynają grę z równymi prawami dziedziczenia kobiet i mężczyzn. | |
Odwrotność (Inverted) | Wszystkie religie rozpoczynają grę z odwrotnym (niż historyczne) podejściem do kwestii równości płci, w tym płci duchowieństwa, a także doktryny o cudzołóstwie kobiet i mężczyzn. Wszystkie krainy rozpoczynają grę z odwrotnym (niż historyczne) prawami dziedziczenia kobiet i mężczyzn. |
Lokalne herezje (Regional Heresies)
Ściśle (Strict) | 200x szans na to, że herezje w konkretnych regionach będą miały charakter historyczny. | |
Domyślnie (Default) | 5x szans na to, że herezje w konkretnych regionach będą miały charakter historyczny. | |
Luźno (Relaxed) | Wszystkie herezje mają charakter losowy, niezależnie od regionu. |
Inwazja mongolska (Mongol Invasion)
Domyślnie (Default) | Postać kierowana przez AI zostanie ogłoszona Czyngis Chanem pomiędzy rokiem 1180 i 1250, jeśli gracz wcześniej nie zdobył tego tytułu. | |
Nigdy (Never) | Tylko postać gracza może zostać ogłoszona Czyngis Chanem. | |
Losowo (Random) | Postać kierowana przez AI może zostać ogłoszona Czyngis Chanem w losowym momencie, jeśli gracz wcześniej nie zdobył tego tytułu. |
Koszt Casus Belli
Domyślnie (Default) | Casus Belli kosztuje zasoby. | |
Brak kosztów (No costs) | Casus Belli jest darmowy. |
Szybkość konwersji kultury (Culture Conversion Speed)
Znacząco wolniej (Significantly Slower) | Zadanie promocji kultury zajmuje 4 razy więcej czasu. | |
Wolniej (Slower) | Zadanie promocji kultury zajmuje 2 razy więcej czasu. | |
Domyślnie (Default) | Zadanie promocji kultury zajmuje domyślną ilość czasu. | |
Szybciej (Faster) | Zadanie promocji kultury zajmuje 2 razy mniej czasu. | |
Znacząco szybciej (Significantly Faster) | Zadanie promocji kultury zajmuje 4 razy mniej czasu. |
Szybkość konwersji religii (Faith Conversion Speed)
Znacząco wolniej (Significantly Slower) | Zadanie konwersji religii zajmuje 4 razy więcej czasu. | |
Wolniej (Slower) | Zadanie konwersji religii zajmuje 2 razy więcej czasu. | |
Domyślnie (Default) | Zadanie konwersji religii zajmuje domyślną ilość czasu. | |
Szybciej (Faster) | Zadanie konwersji religii zajmuje 2 razy mniej czasu. | |
Znacząco szybciej (Significantly Faster) | Zadanie konwersji religii zajmuje 4 razy mniej czasu. |
Zasięg dyplomacji (Diplomatic Range)
Ograniczony (Restricted) | Zasięg dyplomacji ograniczony o 25%. | |
Domyślnie (Default) | Domyślny zasięg dyplomacji. | |
Nieograniczony (Unrestricted) | Możliwość nawiązania stosunków dyplomatycznych niezależnie od odległości. |
Data końca rozgrywki (End Date)
1453 | Gra kończy się w roku 1453. | |
Brak (No End Date) | Brak daty końcowej - rozgrywka prowadzona bez końca. |
Wymóg De Jure (De Jure Requirement)
Włączony (On) | Jeśli posiadacz tytułu, nie posiada żadnych jego ziem de jure, tytuł ten zostanie zniszczony w ciągu 5 lat. | |
Ograniczony (Limited) | Jeśli posiadacz tytułu, nie posiada żadnych jego ziem de jure, tytuł ten zostanie zniszczony w ciągu 5 lat, chyba, że jest to główny tytuł postaci gracza. | |
Wyłączony (Off) | Tytuły posiadające ziemię de jure, mogą być niszczone jedynie ręcznie. |
Niestandardowe królestwa (Custom Kingdoms)
Włączony (On) | Dostępne są decyzje Stwórz nowe królestwo i Stwórz nowe imperium. | |
Wyłączony (Off) | Decyzje Stwórz nowe królestwo i Stwórz nowe imperium są niedostępne. |
Generowanie rodzin (Generate Families)
Włączony (On) | Postacie posiadające ziemię, ale nie posiadające rodziny rozpoczynają grę z małżonkiem, legalnym spadkobiercą, drugim dzieckiem jeśli matka ma więcej niż 25 lat i trzecim jeśli ma więcej niż 33 lata. | |
Tylko AI (AI only) | Postacie posiadające ziemię, ale nie posiadające rodziny rozpoczynają grę z małżonkiem, legalnym spadkobiercą, drugim dzieckiem jeśli matka ma więcej niż 25 lat i trzecim jeśli ma więcej niż 33 lata. dotyczy tylko postaci kierowanych przez AI. | |
Wyłączony (Off) | Rodzina nie jest generowana dla żadnej z postaci. |
Relacje homoseksualne (Same-Sex Relations)
Domyślnie (Default) | Stosunek do relacji homoseksualnych zależny jest od historycznej doktryny danej religii. | |
Akceptowane (Accepted) | Relacje homoseksualne akceptowane są przez wszystkie religie. |
Rozkład orientacji seksualnych (Sexuality Distribution)
Domyślnie (Default) | 89% szans na to że postać będzie heteroseksualna 5% szans na to że postać będzie homoseksualna 5% szans na to że postać będzie biseksualna 1% szans na to że postać będzie aseksualna | |
Biseksualizm (Bisexuality) | 89% szans na to że postać będzie biseksualna 5% szans na to że postać będzie homoseksualna 5% szans na to że postać będzie heteroseksualna 1% szans na to że postać będzie aseksualna | |
Homoseksualizm (Homosexuality) | 89% szans na to że postać będzie homoseksualna 5% szans na to że postać będzie heteroseksualna 5% szans na to że postać będzie biseksualna 1% szans na to że postać będzie aseksualna | |
Aseksualność (Asexuality) | 89% szans na to że postać będzie aseksualna 3.6% szans na to że postać będzie heteroseksualna 3.6% szans na to że postać będzie biseksualna 3.6% szans na to że postać będzie homoseksualna | |
Równość (Equal) | Postać może mieć dowolną orientację seksualną z równym prawdopodobieństwem. |
Akceptacja innowierców (Faith Acceptance)
Domyślnie (Default) | Wszystkie religie przyjmują swój historyczny stosunek do innych wyznań. | |
Pełna (Full) | Wszystkie religie w pełni akceptują inne wyznania. |
Losowe religie (Randomized Faiths)
Wyłączone (Off) | Wszystkie postacie i hrabstwa zaczynają ze swoją historyczną religią. | |
Włączone (On) | Wszystkie postacie i hrabstwa zaczynają losową religią. |
Losowe rozmieszczenie władców (Random Ruler Placement)
Wyłączone (Off) | Wszystkie postacie zaczynają grę ze swoimi historycznymi tytułami. | |
Włączone (On) | Wszystkie postacie zaczynają grę losowymi tytułami. | |
Włączone - konwersja (Coversion) | Wszystkie postacie zaczynają grę losowymi tytułami i przechodzą na wiarę stolicy swojego głównego tytułu. |
Nagość (Character Nudity)
Domyślnie (Default) | Postacie będą pojawiać się nago w niektórych wydarzeniach lub w związku z religią jeśli ma przyjętą doktrynę naturalnego prymitywizmu (Natural Primitivism) | |
Nigdy (Never) | Postacie nigdy nie będą pojawiać się nago. |
Migracja węgierska (Hungarian Migration)
Historyczna (Historical) | Migracja węgierska (decyzja Prepare to Cross the Carpathians) nastąpi pomiędzy 890 a 910 rokiem, chyba że gracz wcześniej doprowadzi do tego wydarzenia. | |
Losowa (Random) | Migracja węgierska (decyzja Prepare to Cross the Carpathians) nastąpi pomiędzy 872 a 910 rokiem, chyba że gracz wcześniej doprowadzi do tego wydarzenia. | |
Natychmiastowa (Immediate) | Migracja węgierska (decyzja Prepare to Cross the Carpathians) nastąpi natychmiast. | |
Decyzja gracza (Player-Only) | Tylko postać gracza może rozpocząć migrację węgierską (decyzja Prepare to Cross the Carpathians). |