Żywność - witaminy i skutki przejedzenia w Atlas Atlas poradnik i porady
Ostatnia aktualizacja: 11 lutego 2019
Mechanizm pożywiania się w grze Atlas jest nieco bardziej skomplikowany, niż w typowej grze survivalowej. Nie wystarczy tutaj zapchać głodu milionem jagód, by postać była w stanie poprawnie funkcjonować - trzeba też zapewnić odpowiednią ilość i różnorodność pokarmu, jak ma to miejsce w realnym świecie. W rozdziale tym poznasz typy żywności i witamin i skutki przejedzenia.
Żywność - typy witamin
Prócz wskaźnika głodu, który znajdziesz w prawym dolnym rogu ekranu, zauważyć można tam także cztery wskaźniki odpowiadające za witaminy. System dzieli witaminy na cztery grupy:
- Witamina A - Warzywa;
- Witamina B - Mięsa zwierzęce;
- Witamina C - Owoce i jagody;
- Witamina D - Mięsa ryb i nabiał.
Warto przy tym pamiętać, iż warzywa, owoce i jagody jeść można surowce, mięso trzeba wpierw upiec na ognisku.
Niedobór witamin, nadmiar witamin i przejedzenie
Niedobory witamin, jak i ich nadmierne spożycie powodują negatywne skutki uboczne dla bohatera - problemy z widzeniem (objawiające się zabarwieniem ekranu na zielono, przez co praktycznie nic nie widać, szczególnie w nocy), odrętwieniem (Topor), które może doprowadzić do utraty przytomności, a jeśli nadwyżka / niedobór utrzymana jest zbyt długo i na zbyt wysokim poziomie, śmiercią postaci. Z kolei utrzymanie balansu witaminowego - gdy różnica pomiędzy ilością spożytych witamin nie jest mniejsza lub większa niż 20% - skutkuje uzyskaniem statusu równowagi (Equilibrium), co przejawia się premią do obrażeń i szybkości postaci.
Ilość jedzenia, które trzeba skonsumować, by podbić daną grupę witamin do wymaganego poziomu jest w gruncie rzeczy dość trudna do określenia i trzeba nauczyć się tego metodą prób i błędów. Warto też pamiętać, by nie jeść ogólnie zbyt dużo jedzenia - gdy wskaźnik głodu będzie zapełniony, można "wcisnąć" w postać jeszcze 2-3 kawałki upieczonego mięsa, by nie ryzykować przejedzenia, lepiej jednak nie wchłonąć 20 kawałków i 100 sztuk owoców / warzyw w ciągu minuty, gdyż najpewniej zakończy się to śmiercią.
Uwaga - konsumowanie pokarmu sprawia, iż wskaźnik nawodnienia (Water) postaci będzie spadać. Im więcej postać chłonie żywności, tym szybciej i dłużej spadał będzie ten wskaźnik. Jest to kolejny powód do tego, by nie konsumować na raz 50 kawałków mięsa - nawet, jeśli postać nie umrze z przejedzenia, najpewniej zostanie odwodniona.