Rozgrywka | Główne porady do ArmA II poradnik ArmA II
Ostatnia aktualizacja: 30 sierpnia 2019
Rozgrywka
Tak rozbudowana gra jak ArmA II z założenia ma symulować dowolną sytuację na polu bitwy oraz jej przebieg. Dotyczy to sprzętu i żołnierzy go obsługujących, a także taktyki, jaką wykorzystują w starciach. Te trzy elementy składają się na całość filozofii gry. W rozgrywce dla pojedynczego gracza całość jest mimo wszystko trochę spłycona, tak, aby początkujący użytkownik mógł bez problemu ogarnąć zasady rządzące światem produkcji firmy Bohemia Interactive. Podróżując po Czarnorusi i innych lokacjach pamiętaj, że:
- Nie ma co żałować amunicji. Wróg ma jej pod dostatkiem. Przeszukuj zwłoki ofiar, zmieniaj broń, uzupełniaj magazynki.
- W kilku misjach możesz się przełączać między postaciami! Korzystaj z tego, a zwłaszcza z Sykesa, który posiada DMR-a.
- Mit o zapewniających schronienie krzakach nie zawsze się potwierdza. Generalnie leżąc w trawie wróg Cię nie widzi, ale... czasem AI potrafi strzelić na oślep i Cię trafić. Jedynym pewnym, naturalnym schronieniem są pnie stojących (i tylko stojących) drzew.
- Paliwo w pojeździe możesz tankować nie tylko za pomocą cysterny, ale również beczek.
- Na Czarnorusi działa grawitacja, więc strzelając z wyrzutni bierz poprawkę na dystans dzielący Cię od celu. Ta zasada nie obowiązuje w przypadku Javelina.
- Czasem warto swojemu oddziałowi wydać polecenie "Wstrzymać ogień". Przypadkowa prowokacja żołnierzy wroga to najgorsza rzecz, jaka może się wydarzyć.
- Trzymaj żołnierzy w formacji. Nie pozwól, aby jakiś wojak oddalił się od Ciebie na 150-300 metrów, chyba, że jest to planowany ruch (np. ustawienie snajpera na wzniesieniu).
- W trybie Warfare cięższe pojazdy wroga typu BRDM czy LAV-25 można łatwo przechwycić przestrzeliwując im w opony - po eliminacji załogi przywieź ciężarówkę naprawczą.
- W misjach Warfare ciężarówki dostawcze dowożą "kasę" z innych miast. Jeżeli załatwisz kilka takich wozów wroga, pozbędziesz go szans na rozbudowę armii.
- Zanim wtargniesz na obszar zabudowany dokładnie mu się przyjrzyj! Jak nie masz lornetki, skorzystaj z broni snajpera.
- Posiadając helikopter bojowy nie czuj się jak władca przestworzy, bo wróg posiada na ziemi ZSU-23 lub inny pojazd AA.
- Sztuczna inteligencja lubi stawiać ogień zaporowy, który ma za zadanie siać popłoch w drużynie gracza. Rozkaż swoim wojakom położyć się i uciekać.
- Zawsze uzdrawiaj swoich towarzyszy, nawet, jeśli nie są zaznaczeni jako ranni, a tylko przeklinają, że coś ich boli. Mogą wykrwawić się na śmierć.
- Nigdy, przenigdy nie wchodź na ogromne kamienie porozstawiane w niektórych zakątkach mapy.
- Mierz siły na zamiary i do rozwalania BMP-2 używaj wyrzutni rakiet.
- Jeżeli misja na to pozwala - dbaj, aby w twoim oddziale zawsze była jednostka przeciwpancerna.
- Jadąc czołgiem nigdy nie atakuj "z góry, na dół". Sztuka kierowania tym kawałem żelastwa ogranicza się do 3 kroków: wysuń lufę zza wzniesienia, strzel w cel, cofnij się. To gwarantuje bezpieczeństwo pojazdu.
- Wróg bez noktowizora jest ślepy, ale widzi rozbłysk lufy po strzale.
- Gra ma całkiem dobrze skonstruowany mechanizm autozapisu tzn. tylko rozgrywka zapisuje się wtedy, gdy gracz jest bezpieczny. Na poziomie trudności Regular masz do wykorzystania 7 slotów, na Veteranie już tylko 1.
- ArmA II nie korzysta z prawdziwych współrzędnych geograficznych. Informacje o lokalizacji podaje w formie liczby np. 134/078. Pierwsze trzy oznaczają szerokość, następne trzy długość. W ten sposób szybko znajdziesz na mapie odpowiedni kwadrat.
- Penetracja pocisków przez materiały ma tu duże znaczenie. Drewniany płotek nie gwarantuje stuprocentowego bezpieczeństwa przez DSzKM.
- Uciekający wróg to flankujący wróg.
Powyższe rady może wydają się banalne, ale i tak nie raz uratowały mi skórę. Gwoli uzupełnienia dodam dwie najbardziej żelazne wskazówki dla nowych fanów gry:
- Przejdź wszystkie misje w trybie szkoleniowym - przygotowują one do właściwych bojów i oswajają z interfejsem dowodzenia. Nie należy ich lekceważyć, bo nie jest to zwykły FPS.
- Zaznajom się z poszczególnymi rodzajami broni za pomocą edytora (wstaw sobie na mapie skrzynkę z bronią i amunicją oraz żołnierza, którym będziesz sterował) lub Zbrojowni.