Słynni twórcy gier - Peter Molyneux
Peter Molyneux - współzałożyciel firm Bullfrog i Lionhead Studios - jest jednym z najsłynniejszych twórców gier komputerowych na świecie. W niniejszym artykule prezentujemy sylwetkę tego projektanta.
„Gry komputerowe zniszczyły moje życie. Myślę tylko o nich. Dzięki Bogu cierpię na bezsenność.”
Był środek lata i jedno z tych niewielu pięknych popołudni, którymi rzadko mogła cieszyć się południowa Anglia. Mieszkańcy miasteczka Guildford, stolicy hrabstwa Surrey, oddawali się po pracy swym codziennym zajęciom: przycinaniu rozrastających się krzewów, pielęgnacji kwiatów, myciu ustawionych na podjazdach samochodów. Pewna starsza pani ucinała sobie właśnie przy płocie pogawędkę z sąsiadką, nieopatrznie zostawiwszy w kuchni na wierzchu otwartą portmonetkę. Tej okazji nie mógł przegapić jej nastoletni wnuczek Peter, który już od dawna marzył o urządzeniu, które za Oceanem spowodowało istne szaleństwo o nazwie: gry video. Nagle wymarzony Pong znalazł się w zasięgu ręki młodego Petera, a ten nie zamierzał zmarnować takiej okazji. Sięgnął po pozostawiony portfel, wyciągnął z niego odpowiednią kwotę i pędem puścił się do sklepu. „Pierwszą grą, w jaką zagrałem był Pong.” – mówi po latach jeden z najbardziej rozpoznawalnych projektantów gier w branży elektronicznej rozrywki, twórca takich hitów, jak Populous, Dunegon Keeper, Black & White i Fable – „Ukradłem pieniądze z portfela mojej babci i kupiłem sobie tę maszynę. Zabrałem ją do domu, zagrałem w trzy gry i rozłożyłem na części, żeby zobaczyć jak jest zbudowana. Nigdy więcej już nie zadziałała.”

Młody Peter Molyneux od zawsze wiedział, że chce coś tworzyć. Kiedy dorastał, gry video dopiero zaczynały zdobywać pierwszych wiernych fanów. W Stanach Zjednoczonych triumfy święciła wypuszczona na początku lat siedemdziesiątych konsola Magnavox Odyssey, a Nolan Bushnell wraz z przyjacielem założył za pięćset dolarów nikomu nie znaną wówczas firemkę o nazwie Atari. Ale to wszystko działo się daleko od Anglii. Rodzicie Petera Molyneux prowadzili w tym czasie sklep z zabawkami, a on sam zaczynał stawiać dopiero pierwsze kroki w nauce programowania. Minęło kilka lat i jako dwudziestokilkuletni młodzieniec Peter założył swoją pierwszą firmę, która zajmowała się... sprzedażą dyskietek. Był początek lat osiemdziesiątych. Za grami video szalał już cały świat. Niemal z dnia na dzień również w Europie zaczynały powstawać pierwsze małe fortuny, których właścicielami często stawały się nawet nastolatki: np. bracia Darling, którzy w 1985 roku założyli firmę Codemasters.
Fart
Sprzedaż dyskietek nie szła najgorzej, jednak Peter wciąż myślał, w jaki sposób jeszcze ją zwiększyć. Widząc, co się dookoła dzieje, wpadł na pomysł, aby na sprzedawane przez siebie nośniki zacząć nagrywać również gry. W ten sposób w świecie zdominowanym przez różnego rodzaju strzelaniny powstał Enterpreteur, tekstowa symulacja ekonomiczna. „W tym czasie mogłeś nazwać grę Space Blob Attack Mars i sprzedać pięćdziesiąt milionów kopii. Więc... co ja zrobiłem? Napisałem symulację ekonomiczną.”
Molyneux był pewny, że osiągnie sukces. Dał niewielkie ogłoszenie w magazynie poświęconym grom video i zaczął przygotowywać się na zarobienie wielkich pieniędzy. Nagrał napisaną przez siebie grę na setki kaset i pewny, że jego skrzynka pocztowa nie wytrzyma naporu zamówień, wymienił ją na większą. „Pobiegłem do biura o siódmej rano i usiadłem przy drzwiach, czekając na nadejście milionów zamówień. Doczekałem się jednak zaledwie dwóch, z czego jedno, jak przypuszczam, pochodziło od mojej matki.”