autor: Nils Raettig (gamestar.de)
PS5: procesor AMD Zen. PS5 – jak mocne może być PlayStation 5?
Spis treści
PS5: procesor AMD Zen
O ile PS4 w wersji Pro z 2016 roku opiera się nadal na architekturze Jaguar od firmy AMD, która była wykorzystywana w PlayStation 4 od 2013 roku, nie będzie to już miało miejsca w PlayStation 5.
To niemal oczywiste, że obecna architektura Zen od AMD, która odniosła duży sukces na komputerach stacjonarnych w postaci procesorów Ryzen, zostanie wykorzystana zamiast Jaguara. Konkretne dowody na to istniały już od połowy 2018 roku, kiedy to portal Phoronix odkrył, że doświadczony programista Sony pracował nad optymalizacjami specyficznymi właśnie dla architektury Zen.
Już na początku 2019 r. na Twitterze pojawiła się również nazwa nowego APU of AMD („Accelerated Processing Unit”, co jest połączeniem procesora i jednostki graficznej) o kryptonimie „Gonzalo”. Ma to być model Zen dla konsol z ośmioma rdzeniami, który opiera się na jednostce graficznej Navi.
PS5 - Ile rdzeni?
Ponieważ PS4 (Pro) i Xbox One (X) mają już CPU z ośmioma rdzeniami, można by pomyśleć, że PlayStation 5 będzie miało ich więcej. Pamiętajmy jednak, że nawet z tą samą częstotliwością taktowania zegara, architektura Zen jest znacznie szybsza od Jaguara, która nie była najświeższa już w momencie premiery w 2013 roku.
W sektorze komputerów PC, pomimo wejścia na rynek procesorów AMD Ryzen, wielu graczy nadal posiada mniej niż osiem rdzeni (co widać choćby na przykładzie ankiet sprzętowych przeprowadzanych na Steam). Nie motywuje to specjalnie deweloperów do odpowiedniego skalowania silników gier dla dużej liczby rdzeni, co zwykle nie jest takie proste do wykonania. Więcej rdzeni oznacza potencjalnie wyższe wymogi odnośnie chłodzenia. A możliwe skupienie się na grach w 4K ostatecznie wymagałoby przede wszystkim wysokiej wydajności jednostki graficznej.
Ogólnie rzecz biorąc, można przyjąć, że ilość rdzeni raczej nie wzrośnie wraz z pojawieniem się PlayStation 5. W każdym razie z całą pewnością nie oczekujmy więcej niż dwunastu rdzeni (cztery mogą być zarezerwowane dla systemu operacyjnego i zadań takich jak streaming, pozostałe osiem dla gier).
Nie jest również pewne, czy PS5 używać będzie już nowej architektury Zen 2, która ma doczekać się premiery w segmencie PC w połowie 2019 roku. Byłaby ona z pewnością mile widziana, ponieważ zoptymalizowany (w porównaniu do swoich poprzedników) proces produkcji w litografii 7nm mógłby umożliwić uzyskanie wyższych częstotliwości taktowania zegara i/lub niższej emisji ciepła.
Jednakże plotki sugerują, że zestawy developerskie PlayStation 5 dla programistów są używane już od pewnego czasu, a data wydania konsoli prawdopodobnie nie jest zbyt odległa (naszym zdaniem będzie to rok 2020), tak więc stawiamy na procesor oparty na Zen+.