autor: Nils Raettig (gamestar.de)
Karta graficzna: GPU od AMD. PS5 – jak mocne może być PlayStation 5?
Spis treści
Karta graficzna: GPU od AMD
Procesor graficzny jest aktualnie najważniejszym czynnikiem wpływającym na wydajność w grach. Dzięki większej liczbie jednostek cieniujących i wyższej częstotliwości taktowania, procesor graficzny AMD w Xbox One X ma większe rezerwy niż technicznie bardzo podobny procesor graficzny w PlayStation 4 Pro. Dzięki temu konsola firmy Microsoft pozwala na wyświetlanie natywnego 4K w wyższej częstotliwości zamiast przeskalowywania niższych rozdzielczości.
Celem Sony jest z pewnością rzucenie wyzwania Xboksowi One X, uważanemu obecnie za najszybszą istniejącą konsolę, z teoretyczną mocą obliczeniową 6 Teraflopsów. Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że ponownie użyte zostanie GPU firmy AMD, tak jak w przypadku procesora. Pozyskanie CPU i GPU z jednego wypróbowanego źródła ma oczywiste zalety zarówno dla Sony jak i deweloperów. W zeszłym roku przez stronę SemiAccurate, która jest dobrze znana z publikacji przecieków, przewinęły się nawet pogłoski, jakoby firma AMD tak bardzo skupiła się na rozwoju nowej konsolowej APU, że musiał na tym ucierpieć segment kart graficznych dla komputerów stacjonarnych.
W rzeczywistości, koszulka lidera wydajności należy już od kilku lat do Nvidii, głównego konkurenta AMD. Po dwóch modelach Vega wydanych w 2017 roku (Radeon RX Vega 56 i Radeon RX Vega 64), w 2016 roku ukazała się jedynie nowa edycja architektury Polaris (model Radeon RX 590) oraz Radeon VII z sektora high-endowego, który jednak nie osiąga poziomu znanego modelu z najwyższej półki Nvidii, czyli Geforce RTX 2080 Ti.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej o dostępnych obecnie na rynku GPU, koniecznie zapoznaj się z naszym rankingiem kart graficznych.
Navi jest praktycznie pewne
Z ekonomicznego punktu widzenia, dla AMD może być znacznie rozsądniej, aby skupić się na lukratywnym biznesie konsolowym i modelach desktopowych klasy średniej, zamiast walczyć o czołową pozycję z Nvidią - i tu właśnie wkracza następca Vegi – Navi.
Gdyby AMD konstruując jednostkę pod PS5 zastosowało najnowszą architekturę, teoretycznie bardzo wysoka sprawność energetyczna jednostek produkowanych w 7-nanometrowym procesie doskonale nadawałaby się do użycia w stosunkowo kompaktowej konsoli. Na to wskazuje już karta graficzna Radeon VII, która zużywa mniej energii przy wyższej wydajności w porównaniu z jej poprzednikiem - Radeonem RX Vega 64.
Aby osiągnąć lepszy wynik niż Xbox One X pod względem liczby teraflopów, procesor graficzny PlayStation 5 musiałby oferować więcej jednostek cieniowania, wyższą częstotliwość taktowania zegara (lub obie te funkcje). Powinno to być możliwe dzięki nowym procesorom graficznym Navi, ale pomimo nowej technologii produkcji, częstotliwość taktowania zegara prawdopodobnie nie wzrośnie jakoś znacznie - ze względu na emitowane ciepło.