autor: Nils Raettig (gamestar.de)
Pamięć RAM: ile potrzeba do gier?. PS5 – jak mocne może być PlayStation 5?
Spis treści
Pamięć RAM: ile potrzeba do gier?
Pamięć odgrywa rolę, której nie należy bagatelizować, zarówno pod względem wydajności, jak i ceny. Kosztowna pamięć HBM2, którą AMD stosuje między innymi w modelach Vega i Radeon VII, prawdopodobnie nie będzie używana w PlayStation 5. Zamiast tego godnym uwagi kandydatem jest GDDR6.
Ten stosunkowo nowy standard pamięci jest stosowany od września 2018 roku w kartach graficznych Nvidii z rodziny Geforce RTX. Jest tym samym dostępny na rynku na tyle długo, aby mógł wchodzić w rachubę przy produkcji PS5.
Zasadniczo, PS5 poradziłby sobie również dobrze z pamięcią GDDR5(X), która jest jeszcze tańsza. Ale to nie tylko kwestia zastosowanego standardu, ale także ilości pamięci użytej. Sądzimy, że nie powinno być jej mniej niż 12 GB (użytych w konsoli Xbox One X), aczkolwiek większa ilość może spowodować zbytni wzrost ceny.
Jeśli jako podstawę przyjmiemy wymagania pamięci w bieżących grach 4K na PC, 12 GB powinno wystarczyć w dłuższej perspektywie czasu, nawet jeśli jej część będzie zarezerwowana dla systemu operacyjnego. Aby mieć absolutną pewność, że nam jej nie zabraknie, zaleca się zastosowanie 16 GB – analogiczna sytuacja powinna mieć miejsce w przypadku konsol następnej generacji.
HDD vs SDD: kwestia ceny
Trudno jest ocenić czy w przypadku kolejnej generacji konsol uda się utrzymać magiczny próg cenowy 400 euro (w Polsce bardziej 2000 zł) – pytanie brzmi, czy Sony chce go w ogóle utrzymać, czy też pójść za firmą Microsoft i jej modelem Xbox One X. Wiele będzie zależało tutaj od rodzaju i ilości zastosowanej pamięci RAM oraz przestrzeni dyskowej. Wybór sposobu przechowywania danych ma na to duży wpływ. Dotychczas standardem były talerzowe dyski HDD o pojemności 500 GB i 1 TB.
Ponieważ na wydajność w grach zazwyczaj nie ma wpływu szybkość nośnika danych, a „tradycyjne” dyski twarde są nadal wyraźnie tańsze niż szybkie dyski SSD z pamięcią flash, wybór tych pierwszych jest całkowicie zrozumiały. Jednak czasy ładowania gier i zapisanych stanów byłyby o wiele lepsze w przypadku dysków SSD, dlatego też wielu graczy doposaża w nie swoje konsole.
Wątpimy jednak, że będzie to dla Sony wystarczającym argumentem, by sięgnąć po jeden z dużo bardziej nowoczesnych dysków SSD w przypadku PlayStation 5. Można sobie również wyobrazić, że pojawiłby się dodatkowy, droższy wariant z pamięcią flash. Jednakże w każdym przypadku powinna istnieć możliwość modernizacji.