autor: Redakcja GRYOnline.pl
jRPG. Nowe kategorie gier na gry-online.pl
Spis treści
jRPG
jRPG
Japońska odmiana gier RPG. Bardzo duży nacisk położony jest w nich na najczęściej liniową, ale i skomplikowaną oraz wielowątkową fabułę. Podobnie jak w klasycznych RPG drużyna gracza walczy z przeciwnikami i rozwiązuje zagadki. Gry te bardzo często utrzymane są w stylistyce charakterystycznej dla japońskich komiksów.
Przykłady: Final Fantasy XIII, Dragon Quest, Persona, Chrono Trigger, Shadow Hearts.
Sportowe
Gatunek gier, które symulują określoną dyscyplinę sportową. Aby osiągnąć zwycięstwo, gracze muszą wykazać się zręcznością, refleksem, szybkością oraz taktycznym planowaniem działań. Zasady poszczególnych gier sportowych są zazwyczaj dokładnym odzwierciedleniem zasad dyscyplin, które te gry naśladują.
Przykłady: NBA 2K11, NHL 11, Pro Cycling Manager: Tour de France 2010, Fight Night Round 4.
Piłka nożna
Gatunek gier zajmujący się szeroko pojętą tematyką piłki nożnej. Są wśród nich zarówno symulatory dyscypliny sportowej (FIFA), gry zręcznościowe (FIFA Street) oraz tytuły podejmujące temat zarządzania w sporcie (Football Manager).
Przykłady: FIFA 12, Pro Evolution Soccer 2012, Football Manager 2011, Championship Manager 2010.
Wyścigi i rajdy
Gatunek gier polegający na ściganiu się z rywalami. Zadaniem gracza jest zdobycie pierwszego miejsca lub uzyskanie jak najlepszego czasu okrążenia. Możemy ścigać się różnymi wehikułami (naziemne, wodne, powietrzne), a sama natura rozgrywki też może być zmienna (symulacyjna bądź zręcznościowa).
Przykłady: DiRT 3, Need for Speed: The Run, nail'd, Motorstorm, F1 2011.
Symulatory
Grupa gier stawiających sobie za zadanie jak najdokładniejsze imitowanie prawdziwych (lub fikcyjnych) czynności. Gry z tego gatunku mogą symulować m.in. prowadzenie pojazdów cywilnych (koparki, dźwigi, autobusy) i wojskowych (samoloty, czołgi, okręty).
Przykłady: IL-2 Sturmovik, Microsoft Flight Simulator X, Digital Combat Simulator, Symulator Farmy 2011.
Logiczne
Gatunek gier, w którym nadrzędnym celem jest rozwiązywanie zagadek logicznych. Zazwyczaj pozbawione są fabuły lub występuje ona w szczątkowej formie. Rozwiązanie zagadek wymaga logicznego myślenia, strategii, rozpoznawania schematów i spostrzegawczości.
Przykłady: Tetris, Puzzle Quest, Bejeweled, Peggle, Chessmaster: Grandmaster Edition.
Edukacyjne
Grupa gier, których celem – oprócz dostarczania użytkownikowi rozrywki – jest edukowanie. Gry edukacyjne, dzięki swojej przyjemnej i interaktywnej formie, mogą skuteczniej niż inne metody wspomagać rozwój, uczyć języków obcych i pomagać użytkownikowi w nabyciu dowolnej umiejętności.
Przykłady: Bolek i Lolek. Alfabet i nauka czytania, Królowa Śniegu, Hugo: Bohaterowie sawanny.
Muzyczne
Gatunek gier, w których rozgrywka jest całkowicie podporządkowana interakcji gracza z muzyką. Najprostsze z nich wymagają wciskania odpowiednich przycisków w rytm melodii. Bardziej skomplikowane sprzedawane ze specjalnymi są urządzeniami peryferyjnymi (gitary, perkusja lub mikrofony).
Przykłady: serie Guitar Hero, Rock Band, Singstar.
Towarzyskie
Gatunek gier, w których nacisk położony jest na rozgrywkę wieloosobową i interakcje pomiędzy oddającymi się wspólnej zabawie graczami, przebywającymi w tym samym pomieszczeniu. Gry towarzyskie głównie przybierają formę zestawu minigier zręcznościowych.
Przykłady: Dance Central, Buzz! Quiz TV, Start the Party!, Lips.
Inne
W tej kategorii znajdują się wszystkie gry, które wymykają się standardowym definicjom. Są tu zarówno tytuły, które stanowią niezwykłą mieszankę znanych gatunków, jak i wszelkie szalone pomysły niedające się zaklasyfikować do żadnej z grup.
Przykłady: The Sims, Minecraft