autor: Redakcja GRYOnline.pl
RPG akcji. Nowe kategorie gier na gry-online.pl
Spis treści
RPG akcji
RPG akcji
Zazwyczaj posiadają wszystkie elementy klasycznej gry RPG (m.in. ekwipunek, statystyki bohatera), jednak są one w pewnym stopniu ograniczone. Gry z tego gatunku rezygnują ze skomplikowanych zasad zaczerpniętych z papierowych systemów RPG i kładą nacisk na prostotę i dynamikę rozgrywki. System walki bazuje w nich zarówno na statystykach, jak i zręczności gracza. Do tej kategorii trafiają także tytuły z gatunku hack'n'slash, które stawiają głównie na walkę i cechują się jeszcze większymi uproszczeniami, zwłaszcza w kwestii zadań czy mechaniki.
Przykłady: The Elder Scrolls V: Skyrim, Wiedźmin 2, Risen, Mass Effect 2, Deus Ex: Bunt Ludzkości, Diablo II.
Klasyczne RPG
Gatunek, który swoje źródła ma w tzw. „papierowych grach RPG”. Gracz kontroluje postać lub drużynę, której celem jest zrealizowanie serii zadań (tocząc pojedynki lub rozwiązując zagadki logiczne). RPG cechują się rozbudowaną linią fabularną oraz systemem walki, w którym ilość zadanych obrażeń bazuje na wyniku rzutu wirtualną kością i w minimalny stopniu uzależniona jest od zręczności gracza.
Przykłady: Fallout, Planescape Torment, Dragon Age: Początek.
Gry MMO
To gry, w które gra wiele (setki, a nawet tysiące) osób jednocześnie w jednym stałym świecie online. Oferują one zarówno opcję współpracy (pokonywania wspólnego przeciwnika), jak i konkurowania ze sobą (pojedynki kilku drużyn). Grami MMO mogą być produkcje z wielu gatunków (RPG, FPS, strategie).
Przykłady: World of WarCraft, Star Wars: The Old Republic, Warhammer Online: Age of Reckoning
Co nie jest grą MMO?
Gier takich jak League of Legends, World of Tanks czy Combat Arms nie zaliczamy do kategorii gier MMO, ponieważ nie spełniają dwóch podstawowych warunków tego gatunku – czyli wzajemnej interakcji setek czy nawet tysięcy graczy w czasie właściwej rozgrywki oraz istnienia stałego świata (tzw. persistent world). W obu tych grach rozgrywka ma charakter zwykłych multiplayerowych meczy, w czasie których zmagać się mogą drużyny składające się z tylko kilkunastu osób. Wzajemna interakcja pomiędzy większą ilością graczy ma miejsce tylko w postaci globalnego czatu, systemu statystyk, czy różnych funkcji społecznościowych.
Strategiczne
Gatunek gier, w których zwycięstwo uzależnione jest od strategii i taktyki, jaką obierze gracz. Głównym zadaniem w tych grach jest odpowiednie dowodzenie podległymi zasobami (oddziałami wojskowymi, pracownikami cywilnymi etc.), aby pokonać przeciwnika lub osiągnięć inny wyznaczony cel. Rozgrywka może być prowadzona w turach lub w czasie rzeczywistym (RTS – Real-time strategy). Gatunek ten reprezentują także różnego rodzaju gry ekonomiczne i tzw. tycoony.
Przykłady: StarCraft, Empire: Total War, Jagged Alliance, SimCity, The Settlers, Company of Heroes.
Przygodowe
Gatunek, który zawiera trzy kluczowe elementy: eksplorację, rozwiązywanie zagadek oraz mocno zaznaczoną fabułę. Jedną z głównych cech gier przygodowych jest to, że postać gracza zbiera przedmioty i używa ich do rozwiązywania zagadek, w celu rozwinięcia opowiadanej w grze historii. Produkcje te zazwyczaj oferują tylko rozgrywkę dla jednego gracza. Do kategorii gier przygodowych przypisywane są także tytuły z gatunku Hidden Object, które polegają na wyszukiwaniu ukrytych na planszy przedmiotów.
Przykłady: The Secret of Monkey Island, Black Mirror, Gray Matter, Sherlock Holmes kontra Kuba Rozpruwacz.