FAQ konsoli Xbox One X – pytania i odpowiedzi. Testujemy konsolę Xbox One X – bestia pod lupą
Spis treści
FAQ konsoli Xbox One X – pytania i odpowiedzi
1. Co kryje się pod obudową Xboksa One X?
Xbox One X | PlayStation 4 Pro | |
Procesor | 8-rdzeniowy Jaguar, 2,30 GHz | 8-rdzeniowy Jaguar, 2,10 GHz |
Dysk twardy | 1 TB | 1 TB |
Pamięć RAM | 12 GB GDDR5 | 8 GB GDDR5 |
Procesor graficzny | 40 CU (1,172 MHz), 6 teraflopów | 36 U (911 MHz), 4,2 teraflopa |
Napęd optyczny | 4K UHD Blu-ray | Blu-ray |
HDR | Tak | Tak |
Wymiary | 30 cm x 24 cm | 32,7 cm x 29,5 cm |
Waga | 3,8 kg | 3,3 kg |
2. Czym różni się Xbox One X od Xboksa One i Xboksa One S?
Xbox One X jest konsolą wyprodukowaną w połowie trwania ósmej generacji. Jest urządzeniem o większej mocy obliczeniowej niż Xbox One i Xbox One S, ale w pełni kompatybilnym ze starszym rodzeństwem. Xbox One X umożliwia granie w rozdzielczości 4K z włączonym HDR-em i szeroką paletą barw na odpowiednio przystosowanych telewizorach. Podobnie jak wersja S odtwarza także filmy nagrane w technologii Ultra HD.
3. Czy jest sens kupować Xbox One X, posiadając stary telewizor 1080p lub gorszy?
I tak, i nie. Musimy się w pierwszej kolejności zastanowić, czy obecnie posiadane urządzenie nie spełnia naszych wymagań. Xbox One X często poprawia osiągi gier, np. czasy wczytywania się (dzięki o 50% wydajniejszemu dyskowi) i płynność rozgrywki – bez konieczności wcześniejszego przygotowania specjalnego patcha przez producenta.
Z kolei tytuły, które doczekają się usprawnień, będą wyglądać także lepiej dzięki skalowaniu rozdzielczości w dół, czyli tzw. supersamplingowi. Obraz renderuje się wtedy w 4K lub nieco niższej rozdzielczości i skalowany jest do 1080p, poprawiając wygląd krawędzi obiektów. Konsola automatycznie do wszystkich gier uruchamia także opcję filtrowania anizotropowego x16, dzięki czemu poprawia się wygląd tekstur oddalonych od kamery.
4. Czy każda gra działać będzie w rozdzielczości 4K i 60 klatkach na sekundę?
Nie, nie każda. Na nowym Xboksie poprawa oprawy graficznej może następować trojako. Konsola może wyświetlać natywny obraz 4K w 60 klatkach na sekundę, co już w tej chwili oferuje Forza Motorsport 7. Można się także spodziewać, że w przyszłości więcej tytułów będzie pozwalać na taką jakość wyświetlania i mam tu na myśli nie tylko małe gry indie.
Drugi sposób wyświetlania to rozdzielczość dynamiczna. Gra w spokojniejszych scenach, kiedy na ekranie jest mniej obiektów, może wyświetlać wyższą rozdzielczość, by we właściwej chwili niemal niezauważalnie dla ludzkiego oka obniżyć nieco jakość. Owo „niezauważalnie” jest tutaj mocno umowne i zależy od danej sytuacji, jak również umiejętności programistów, no i właściwości silnika, na którym została napisana gra.
Ostatni, obecnie chyba najpopularniejszy sposób to tzw. renderowanie szachownicowe (checkerboard). Są to specjalne algorytmy, dzięki którym renderowana w niższej rozdzielczości gra skalowana jest do rozdzielczości 4K. Checkerboard zazwyczaj działa na tyle dobrze, że trudno odróżnić jest obraz skalowany od natywnego w 4K.
Liczba klatek w grach zależy od wielu czynników, a niektóre tytuły umożliwiają w opcjach wybór ich ustawień, co wiąże się jednocześnie z jakością oprawy graficznej. Niezależnie od tego, czy wybierzemy 60 klatek i rozdzielczość 1080p, 60 klatek bez dodatkowych fajerwerków graficznych, czy wypasioną grafikę w 4K i 30 klatek animacji na sekundę, każda gra zapewni mnóstwo frajdy. Moim zdaniem lepiej grać w stałych 30 klatkach na sekundę niż w zmiennym klatkarzu, ponieważ rozgrywka wydaje się wtedy bardziej płynna. Oczywiście ideałem byłoby uzyskanie w każdej grze 4K i 60 klatek na sekundę, ale to może nastąpić dopiero w następnej generacji konsol.