Ekranoplany. Wojskowe wynalazki, których dziś używają cywile
Spis treści
Ekranoplany
Jakie wehikuły łączą lotnictwo i marynarkę? Zapewne powiecie, że chodzi o lotniskowce, lub wodoloty. Jednak najbardziej trafną odpowiedzią najprawdopodobniej jest – ekranoplany. Czyli jedne z najbardziej niezwykłych i tajemniczych maszyn na Ziemi.
Pierwsze konstrukcje powstały niedługo po II wojnie światowej na zlecenie władz ZSRR. Ich konstruktorem był Rościsław Aleksiejew. Wyglądem przypominają one samoloty, jednak wbrew temu pierwsze ekranoplany wchodziły w skład marynarki wojennej.
Efektem prac prowadzonych przez Aleksiejewa w latach 1960 – 1966 był pierwszy prototyp nazywany „KM”, potocznie określany też „kaspijskim potworem”. Pierwszy człon tej nazwy pochodził od miejsca testów (Morze Kaspijskie), a drugi od potężnych rozmiarów maszyny.
KM był długi na 92 metry i ważył 240 ton, przy czym zabrać na pokład mógł co najmniej drugie tyle. Jego napęd stanowiło 10 silników turboodrzutowych o łącznej sile ciągu o 30% większej niż w przypadku Boeinga 747. To był pierwszy i prawdopodobnie największy jak dotąd zbudowany ekranoplan.
Maszyny te potrafiły się unosić kilka metrów nad wodą dzięki efektowi przypowierzchniowemu. Polega on na tym, że skrzydło wytwarza większą siłę nośną w niewielkiej odległości od gruntu (na wysokości ok. połowy długości skrzydła). To powoduje, że ekranoplan może zabrać większy ładunek, niż podobnej wielkości samolot.
Zostało jeszcze 56% zawartości tej strony, której nie widzisz w tej chwili ...
... pozostała treść tej strony oraz tysiące innych ciekawych materiałów dostępne są w całości dla posiadaczy Abonamentu Premium
Abonament dla Ciebie