Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 10 sierpnia 2024, 00:00

autor: Adrian Werner

Zwolnienia w branży gier. Aktualizowana lista studiów dotkniętych redukcjami w 2024 roku

Skala zwolnień w branży gier poraża. Ten regularnie aktualizowany artykuł pozwoli Wam się połapać w tym, jakie studia dotknęły redukcje w tym roku.

Źródło fot. Bing.
i

Ubiegły rok był jednym z najlepszych w historii dla graczy i jednocześnie jednym z najgorszych dla ludzi te gry tworzących. Dla deweloperów największym problemem okazały się masowe zwolnienia. W 2023 roku na bruk wyrzucono ponad 10 tysięcy osób, czyli o 22% więcej niż w 2022 r. Zamknięto również co najmniej 28 studiów deweloperskich, z których największym było Volition.

Ten rok nie zapowiada się wcale lepiej. Zwolnienia już się rozpoczęły i o kolejnych będziemy niestety najpewniej pisali tak często, że może być Wam trudno połapać się, jaka jest skala zwolnień w branży oraz kogo one dotknęły. Dlatego postanowiliśmy przygotować jeden artykuł, który będzie podsumowywał redukcje w tym roku. Będzie on przez następne dwanaście miesięcy regularnie aktualizowany.

Aktualizacja

Dodaliśmy informacje o zwolnieniach przeprowadzonych w lipcu 2024 roku.

Lipiec 2024 r.

Bungie

Największe zwolnienia w lipcu przeprowadzono w zajmującym się Destiny 2 studio Bungie. Redukcje objęły bowiem aż 220 deweloperów. Skasowano jeden znajdujący się w produkcji projekt

  1. 220 pracowników Bungie zostało zwolnionych, a studio mocniej zacieśnia współpracę z Sony. „Byliśmy zbyt ambitni, nasze marginesy bezpieczeństwa finansowego zostały przekroczone”
  2. Bungie skasowało tajemniczy projekt, ale nie było to Destiny 3. Studio opublikowało oświadczenie

Humble Games

W lipcu zwolniono całą załogę Humble Games, czyli działu firmy zajmującej się wydawaniem gier niezależnych deweloperów. Z pracą pożegnało się 36 osób.

NetherRealm Studios

Zwolnienia nie ominęły również NetherRealm Studios, czyli zespołu odpowiedzialnego za serię Mortal Kombat. Zwolniono ok. 50 osób.

Rumble Games

Specjalizujące się w grach mobilnych studio Rumble Games odchudziło załogę o ok. 35 etatów.

Splash Damage

W lipcu zwolnienia przeprowadziło znane z Outcasters oraz Dirty Bomb studio Splash Damage. Ich skala nie jest znana, ale ma być niewielka.

Surgent Studios

Niezależny zespół Surgent Studios, czyli autorzy Tales of Kenzera: Zau, pożegnał ok. 12 pracowników.

Czerwiec 2024 r.

Avalanche Studios

Znane z serii Just Cause Avalanche Studios zamknęło oddziały w Nowym Jorku i Montrealu. Z pracą pożegnało się 50 pracowników.

Behaviour Interactive

Przeprowadzone w styczniu zwolnienie 45 pracowników okazało się niewystarczające dla studia Behaviour Interactive. W czerwcu załoga firmy została zredukowana o kolejnych 50 osób.

Challengers Games

W czerwcu zamknięto koreańskie studio Challengers Games. Dzień po ogłoszeniu tej nowiny przestała działać opracowana przez zespół sieciowa gra Second Wave.

Tutaj jednak koniec studia trochę niestandardowy. Firma miała ogromne długi i koreańskie organy prowadziły śledztwo przeciwko studiu oraz jego szefom, podejrzewając malwersacje finansowe.

Galvanic Games

W czerwcu dobiegła końca historia studia Galvanic Games, czyli autorów Wizard with a Gun. Firma zakończyła działalność i zwolniono wszystkich pracowników.

Paradox Tectonic

Firma Paradox Interactive podjęła decyzję o skasowaniu gry Life by You. Równocześnie zamknięto odpowiedzialne za projekt studio Paradox Tectonic, w wyniku czego pracę straciło 24 deweloperów.

  1. Life by You skasowane. Rywal Simsów od Paradoxu to „ewidentna porażka” wydawcy

GameLoft

Zwolnienia były kontynuowane również w firmie GameLoft. W czerwcu dotknęły one oddziałów Charkowie, gdzie z pracą pożegnało się 41 osób. Z kolei oddział w Toronto odchudzono o 49 deweloperów.

Intercept Games

Pod koniecz czerwca zwolniono całą załogę pracującego nad Kerbal Space Program 2 studia Intercept Games.

  1. Wymijające komunikaty szefa Take-Two o twórcach Kerbal Space Program 2 znalazły przykry finał

Perfect World

Duże zwolnienia miała przeprowadzić także specjalizująca się w grach sieciowych firma Perfect World. Nie wiemy jednak, jak wielu pracowników straciło precę.

Pieces Interactive

Groupa Embracer zdecydowała się zamknąć studio Pieces Interactive, znane z remake’u Alone In the Dark. Pracę straciło około 40 osób.

  1. Po klapie Alone in the Dark Embracer zdecydował o zamknięciu studia Pieces Interactive

Roll7

W czerwcu zamknięto także znane z Rollerdrome oraz serii OlliOlli studio Roll7.

  1. Deweloperka w nietypowy sposób świętuje urodziny swojej gry. „Proszę, spiraćcie ją, ponieważ nikt z nas już nie pracuje w firmie, która jest jej właścicielem”

Striking Distance Studios

Firma Krafton w czerwcu odchudziła załogę znane z The Callisto Protocol studia Striking Distance Studios. Nie wiemy, jak wiele osób pożegnało się z pracą.

Techland

W czerwcu zwolnienia miały miejsce również odpowiedzialnym za Dying Light polskim studiu Techland. Nie wiemy jaka była skala tej redukcji etatów.

Tencent

Chiński gigant Tencent przeprowadził zwolnienia w wielu swoich studiach. Zespół Timbre Games stracił około stu pracowników i został zaknięty, a Sumo Group – ok. 150.

VRChat

Z kolei firma VRChat, znana z tak samo nazwanej aplikacji, zwolniła ok. 50 osób, co stanowi około 30% załogi.

Ubisoft Toronto

W czerwcu firma Ubisoft zredukowała załogę oddziału w Toronto o 33 pracowników.

Maj 2024 r.

Alpha Dog Games

Firma Microsoft zdecydowała się rozwiązać studio Alpha Dog Games, czyli autorów m.in. gry Mighty Doom.

Arkane Austin

Innym studiem Microsoftu, które zostało zamknięte w maju było Arkane Austin, znane z Prey oraz Redfall. Z pracą pożegnało się około 60 osób.

CI Games

Drugą rundę zwolnień przeprowadziła w maju firma CI Games. Ponownie z pracą miało pożegnać się około 30 osób. Podobną redukcję etatów przeprowadzono w styczniu.

Dawon Interactive

Zwolnienia nie ominęły także studia Dawon Interactive. Nie wiadomo, ile osób pożegnało się z pracą.

Fall Damage

Do oszczędności zmuszone zostało także studio Fall Damage, czyli autorzy BATALJ. W ich ramach liczba etatów miała zostać zredukowana o ok. 30.

GameLoft Cluj

Lutowe zwolnienia w Gameloft nie były jedynymi, jakie firma przeprowadziła w tym roku. W maju zwolniono całą załogę (136 osób) z oddziału rumuńskiego (tzw. GameLoft Cluj).

Lightforge Games

Specjalizujące się w grach mobilnych studio Lightforge Games zmniejszyło załogę o około 35 osób.

Mighty Kingdom

Znane z takich mobilnych gier, jak Star Trek: Lower Decks czy Conan Chop Chop, studio Mighty Kingdom zredukowało zatrudnienie o ok. 25 stanowisk. Tym samym załoga w firmie zmniejszyła się o 28%.

Paladin Studios

Po dziewiętnastu latach działalności zamknięto Paladin Studios. Cała, licząca 45 osób załoga została zwolniona. Zespół miał na koncie takie produkcje, jak Amazing Katamari Damacy, My Tamagotchi Forever czy Galaga Wars.

Phoenix Labs

Masowe zwolnienia (dotknęły 162 pracowników) przeprowadzono w studiu Phoenix Labs, znanym z Dauntless oraz Fae Farm.

Singularity 6

W kwietniu studio Singularity 6 przeprowadziło duże zwolnienia, w ramach których z pracą pożegnało się 49 osób. W maju firma zorganizowała drugą rundę redukcji – tym razem zwolniono 36 osób.

Studio Wildcard

Oszczędności przeprowadziło studio Wildcard, czyli autorzy ARK. Tutaj jednak skala zwolnień była mała, bo objęły one tylko sześć stanowisk.

Tango GameWorks

Innym studiem Microsoftu, które zakończyło działalność maju było Tango GameWorks, czyli autorzy m.in. Ghostwire Tokyo, Hi-Fi Rush oraz serii The Evil Within. W rezultacie zwolniono ok. 150 osób.

Kwiecień 2024 r.

A Thinking Ape

A Thinking Ape, czyli specjalizujące się w grach mobilnych studio będące włąsnoscią grupy Embracer, zwolniło ok 25 pracowników.

Ascendant Studios

Ascendant Studios musiało zwolnić większość załogi. Powodem jest rozczarowująca sprzedaż Immortals of Aveum.

Bethesda France

Francuski oddział studia Bethesda odchudził się o ok. 15 osób.

Bold Spirit Game Studio

Niezależne studio Bold Spirit (autorzy m.in. serii Red Trigger) zwolniło ok 30 osób.

Flaming Fowl Studios

Znane z Gloomhaven studio Flaming Fowl zredukowało swoją załogę o ponad 20 osób.

Hatchery Games

Niezależne studio Hatchery Games zmuszone zostało ograniczyć koszty. Ceną tego okazało się zwolnienie 13 osób.

KeokeN Interactive

Znane z Deliver Us the Moon i Deliver Us Mars studio KeokeN Interactive musiało zawiesić działalność. Twórcy przez długi czas desperacko próbowali znaleźć inwestorów dla swoich przyszłych gier – przez dwa lata zorganizowali ponad 200 spotkań z 40 wydawcami, ale ostatecznie nic z tego nie wyszło. Autorzy zrobili nawet coś niespotykanego – w marcu ujawnili pięć potencjalnych projektów, na które szukali finansowania, mając nadzieję, że to zwiększy zainteresowanie nimi. Wszystko to jednak zdało się na nic.

Szefostwo studia od dłuższego czasu nie pobiera wynagrodzeń, a w ramach oszczędności w lutym zwolniono cztery osoby. To pozwoliło zespołowi przetrwać trochę dłużej, ale ostatecznie w kwietniu firma wyczerpała środki na dalszą działalność. Zwolniono trzynastu pracowników, a wszystkie projekty zostały wstrzymane. W studiu pozostali wyłącznie jego założyciele, którzy będą teraz szukali pieniędzy na wznowienie działalności. Na razie w planach jest zorganizowanie za jakiś czas kickstartera dla Deliver Us Home, czyli trzeciej części cyklu.

Kwalee

Specjalizujące się w grach mobilnych studio Kwalee przeprowadziło dużą redukcję etatów. Z pracą pożegnało się ok. 40 osób, czyli ok. 10% załogi.

MI-CLOS Studio

Znane z serii Out There MI-CLOS Studio zredukowało zatrudnienie o ok. 20 osób.

ModernWolf

Firma wydawnicza ModernWolf zwolniła 6 osób.

NCSoft

Zwolnienia przeprowadziła także firma NCSoft. Na razie nie znamy ich skali.

Possibility Space

Zamknięto studio Possibility Space. Pracę straciło ok 70 osób. Zespół pracował nad swoim pierwszym projektem zapowiadanym jako gra AAA. Teraz został on porzucony.

Koniec tego studia jest dosyć dziwny. Jego prezes Jeff Strain twierdzi, że powodem są przecieki z firmy do prasy (w tym do serwisu Kotaku) o tym, co działo się w innym jego studiu w postaci Crop Circle Games, które zakończyło działalność w lutym.

Relic Entertainment

Studiu Relic Entertainment udało się uciec spod topora firmy Sega poprzez odłączenie się od japońskiego wydawcy. Jako niezależny zespół deweloper musiał jednak zredukować koszty, co spowodowało zwolnienie ok. 40 osób.

  1. Zwolnienia u twórców CoH3. Relic próbuje przetrwać w „coraz bardziej niestabilnej branży”

Singularity 6

W studiu Singularity 6, czyli zespole który w marcu tego roku wypuścił grę Palia, pracę straciło 46 osób.

Traega Entertainment

Niezależne studio Traega Entertainment (autorzy Aegis Descent) zwolniło ok. 19 osób.

Take-Two Interactive

W kwietniu największe zwolnienia ogłosiła firma Take-Two Interactive. Obejmą one ponad 600 pracowników.

Ubisoft

Także Ubisoft postanowił wprowadzić oszczędności. Jak na rozmiar tej firmy są one jednak skromne – z pracą pożegnało się 45 osób. Byli to głównie pracownicy z działu wydawniczego oraz azjatyckich studiów deweloperskich.

Whitethorn Games

O pięć osób odchudzono załogę Whitethorn Games, czyli firmy zajmującej się działalnością wydawniczą.

Marzec 2024 r.

Babaroga Games

Specjalizujące się w pomaganiu innym zespołom studio Babaroga Games zwolniło cztery osoby.

Certain Affinity

Zwolnienia dotknęły także studio Certain Affinity, specjalizujące się w pomaganiu innym zespołom (m.in. przy serii Halo). Z pracą pożegnało się 45 deweloperów.

Creative Assembly /Sega HARDLight

Masowe zwolnienia przeprowadzono w należnych do firmy Sega studiach Creative Assembly (serial Total War) oraz /Sega HARDLight (m.in. Sonic Dream Team). Z pracą pożegnało się 240 osób, ale nie wiemy, jak ta liczna rozkłada się na te dwa zespoły.

Deviation Games

W ramach oszczędności firma Sony zakończyła współpracę ze studiem Deviation Games, które tworzyło nową markę dla konsoli PlayStation 5. W rezultacie całe studio zostało zamknięte.

Digital Bros Group

Duże zwolnienia przeprowadziła firma Digital Bros Group. Z pracą pożegnały się 124 osoby, czyli ok. 28% załogi.

Decyzję wytłumaczono tym, że po premierach Crime Boss: Rockay City oraz Puzzle Quest 3 firma chce się skoncentrować na rozwijaniu obu tytułów, a to nie wymaga tak licznej załogi, jak ich produkcja.

Eggnut Games

Studio Eggnut Games zakończyło działalność produkcyjną. Tym samym pracę straciło 15 osób. Zespół od dwóch lat pracował nad nowym projektem, ale nie udało mu się znaleźć inwestorów chętnych sfinansować resztę jego produkcji.

Firma nie przestanie istnieć. Jej założyciele obiecali, że będą oferowali wsparcie techniczne dla już wydanych gier Tails Noir: Prologue and Tails Noir. Natomiast nie będą prowadzone prace nad niczym nowym.

FrogSong Studios

Znane z D-Corp oraz Spellsworn studio FrogSong zwolniło ok 40 osób.

Gearbox

Studio Gearbox oderwało się od grupy Embracer i dołączyło do Take Two Interactive. Niestety, nie udało się uniknąć zwolnień, choć nie wiadomo, jak dużą była ich skala.

Happy Volcano

Z pracą w niezależnym studiu Happy Volcano (autorzy m.in. The Almost Gone i You Suck at Parking) pożegnało się ok. 8 deweloperów.

Smilegate Barcelona

Sega zamknęła studio Smilegate Barcelona, zwalniając jego 46 pracowników. Zespół pracował nad nieujawnionym tytułem z otwartym światem, który tym samym został skasowany.

Something Wicked Games

Natomiast studio Something Wicked Games zwolniło ok. 40 osób. Zespół pracuje obecnie nad swoim debiutanckim projektem.

Spearhead Games

31 osób zwolniło niezależne studio Spearhead Games. Powodem jest porażka RPG-a Unforetold: Witchstone. Sprzedaż była tak zła, że po miesiącu od premiery we wczesnym dostępie zdecydowano się zawiesić dalszy rozwój gry.

  1. RPG współtworzone przez ojca Zapomnianych Krain okazało się na tyle słabe i niepopularne, że po miesiącu zostało „zawieszone do odwołania”

Tarsier Studios

W marcu grupa Embracer kontynuowała cięcia kosztów. Jedną z ofiar tego stało się znane z serii Little Nightmares Tarsier Studios. Nie wiadomo ile osób straciło pracę.

Torus Games

Działające od prawie trzech dekad studio Torus Games zwolniło 8 osób. To był mały zespół i firma w praktyce zawiesiła swoją działalność. Przez ostatni rok próbowano znaleźć wydawców gotowych sfinansować jeden z kilku potencjalnych projektów, ale ostatecznie nic z tego nie wyszło.

Obecnie w firmie pozostał już tylko jej właściciel, Bill McIntosh, który zajmie się wsparciem technicznym dla już wydanych gier studia.

Velan Studios

Velan Studios zwolniło 46 osób z 121-osobowej załogi. Zespół ma na koncie m.in. Knockout City oraz Hot Wheels: Rift Rally.

Luty 2024 roku

505 Games

Firma 505 Games zdecydowała się zamknąć swoje biura zlokalizowane w Niemczech, Francji oraz Hiszpanii. Te odziały zajmowały się głównie działalnością wydawniczą, więc w rzeczywistości skala redukcji jest niewielka – zwolniono ok. 10 osób.

91Act

Niezależne chińskie studio 91Act zwolniło ok. 15 osób.

Blackbird Interactive

Zwolnienia dotknęły także pracujące obecnie nad Earthless oraz Homeworld 3 studio Blackbird Interactive. Nie wiadomo dokładnie, ile osób pożegnało się z pracą.

Warto dodać, że to kolejna redukcja zatrudnienia w tym zespole. W zeszłym roku zwolniono tam 41 osób po tym jak kilka niezapowiedzianych projektów zostało skasowanych.

Build A Rocket Boy

Do zwolnień doszło także w Build A Rocket Boy, czyli studiu założonym przez weteranów Rockstar North. Skala redukcji zatrudnienia nie jest na razie znana. Zespół pracuje obecnie nad dwiema grami – Everywhere oraz Mindseye.

Chimera Entertainment

Redukcję zatrudnienia ogłosiło także specjalizujące się w grach mobilnych niemieckie studio Chimera Entertainment. Z pracą pożegna się 20 osób.

Cloud Imperium Games

Pracujące nad Star Citizen studio Cloud Imperium Games przeprowadziło restrukturyzację. Na razie nie wiadomo, ile osób straciło w jej wyniku pracę.

Crop Circle

Zwolnienia nastąpiły również w studiu Crop Circle. Na razie nie znamy ich skali. Zespół zarządzany jest przez Jeffa Straina, który wcześniej założył znane z serii State od Decay studio Undead Labs.

Daybreak Games

Również znane z Everquest, H1Z1 oraz Dungeons & Dragons Online studio Daybreak Games miało zwolnić część pracowników. Na razie nie wiemy dokładnie ilu.

Deck Nine Games

Natomiast znane z przygodówek Life is Strange: Before the Storm oraz Life is Strange: True Colors studio Deck Nine Games zdecydowało się zwolnić 20% załogi.

Die Gut Fabrik

Niezależne studio Die Gut Fabrik (autorzy m.in. Mutazione oraz Saltsea Chronicles) zostało zamknięte. Pracę straciło 10 osób. Zespół przez rok próbował znaleźć wydawcę dla swojego następnego projektu, ale poniósł porażkę, co wymusiło koniec firmy.

Disruptive Games

Zwolenia przeprowadzono również w niezależnym studio Disruptive Games, które pomagało przy Diablo II: Resurrected oraz Tony Hawk’s Pro Skater 1+2. Nie wiemy, ile osób straciło pracę.

Electronic Arts

Duże zwolnienia zarządziło szefostwo Electronic Arts. Z pracą pożegnało się ok. 670 osób. W ramach oszczędności skasowano grę FPS z Mandalorianinem, nad którą pracowało studio Respawn Entertainment. Zamknięto także studio Ridgeline Games, pracujące nad kampanią w Battlefieldzie 7.

  1. Więcej konkretów o skasowanym Mandalorianinie od twórców Star Wars Jedi. Gra zapowiadała się obiecująco

ESL Faceit Group

Specjalizująca się w esporcie grupa firma ESL Faceit Group zwolni 15% wszystkich pracowników, czyli około 250-300 osób.

GameLoft

Redukcje przeprowadziło również studio GameLoft. Lwowski oddział stracił 38 pracowników.

Zwolnienia zorganizowano również w kanadyjskim oddziale, ale w tym wypadku nie wiemy dokładnie ile osób one objęły.

GameScience

Firma Prytania Media zdecydowała się zamknąć będące jej własnością studio GameScience. Nie wiadomo, ile osób straciło pracę. Zespół specjalizował się w pomaganiu innym deweloperom w kwestiach technicznych.

Genvid Technologies

Zatrudnienie zredukowało także specjalizujące się w tworzeniu narzędzi deweloperskich studio Genvid Technologies. Skala zwolnień nie jest znana.

Hidden Path Entertainment

Sporą redukcję zatrudnienia przeprowadziło Hidden Path Entertainment, czyli studio znane m.in. z serii Defense Grid. Z pracą pożegnało się 44 z 65 zatrudnionych deweloperów.

W zeszłym roku firma Wizards of the Coast zdecydowała się skasować projekt RPG z marki Dungeons & Dragons, nad którym pracowało Hidden Path Entertainment. Twórcy próbowali przez sześć miesięcy znaleźć nowego inwestora dla tej gry, ale ostatecznie nic z tego nie wyszło. W rezultacie duże zwolnienia okazały się konieczne do utrzymania studia przy życiu.

Keoken

Znane m.in. z Deliver Us Mars niezależne studio Keoken także musiało zredukować zatrudnienie. Z 19 zatrudnionych osób zwolniono 4.

Szefostwo studia długo próbowało tego uniknąć – od kilku miesięcy właściciele studia nie pobierają pensji, ale to nie wystarczyło.

Popcore

Nieujawnioną liczbę osób zwolniło specjalizujące się w grach casualowych studio Popcore, będące częścią grupy Zynga.

Radical Forge

Zwolnienia przeprowadzono także w studiu Radical Forge. Z pracą pożegnało się sześć osób. Zespół znany jest głównie z pomagania innym deweloperom. Brał udział m.in. przy produkcji Gang Beasts, Sea of Thieves, oraz Zombie Army 4.

Scopely

Firma Scopely zwolniła 15 osób. Są to głównie pracownicy, którzy zajmowali się sferą wydawniczą przy mobilnej grze Kingdom Maker. Wynika to z tego, że odpowiedzialna za ten tytuł firma Global Worldwide zakończyła współpracę ze Scopely.

W sumie dotkniętych tym zostało 38 stanowisk, ale w przypadku 23 pracowników firmie udało się znaleźć inne pozycje w ramach działalności.

Sony

Masowe zwolnienia przeprowadzi wkrótce firma Sony. Z pracą ma pożegnać się około 900 osób zatrudnionych w różnych studiach należących do tego koncernu, w tym Insomniac Games. Skasowano również nową odsłonę serii Twisted Metal, która miała być grą-usługą.

Starward Industries

Znane z Niezwyciężonego polskie studio Starward Industries zwolniło 15 osób. To prawie połowa zespołu, gdyż obecnie w firmie pozostało 19 pracowników.

Redukcję zatrudnienia wymusiła konieczność optymalizacji kosztów. Ponadto funkcję prezesa opuścił Marek Markuszewski. Obecna liczebność studia ma być wystarczająca do rozwijania Niezwyciężonego oraz równoległych prac nad drugim projektem studia.

  1. U twórców Niezwyciężonego doszło do zmiany władzy, zaciskanie pasa trwa

SuperMassive Games

Z kolei w studiu SuperMassive Games (autorzy m.in. The Quarry oraz Until Dawn) z pracą pożegnało się 90 osób.

Threaks

Znane z Battle Planet niemieckie studio Threaks ogłosiło zakończenie działalności. Pracę straci 25 osób.

Threshold Games

Niezależny zespół Threshold Games zwolnił ok. 11 osób, czyli całą załogę. Studio zostało zamknięte, a jego debiutancki projekt nigdy nie został nawet zapowiedziany oficjalnie.

Visual Concepts Austin

Zwolnień nie uniknęło nawet studio Visual Concepts Austin, które co roku bije rekordy przychodów za sprawą kolejnych odsłon serii NBA2K. Skala redukcji nie jest na razie znana.

Warto dodać, że to nie pierwsze zwolnienia w studiu. Poprzednie przeprowadzono pół roku wcześniej.

Wildlife Studios

Wielkie zwolnienia przeprowadzono w specjalizującym się w grach mobilnych studiu Wildlife Studios. Z pracą pożegnało się 133 osób, czyli 21% załogi. To trzeci rok z rzędu, w którym firma mocno redukuje zatrudnienie – w 2022 r. zwolniono ok. 300 deweloperów, a w 2023 r. – 143.

ZA/UM

Liczbę pracowników zredukowało także znane z Disco Elysium studio ZA/UM. Skala zwolnień nie jest znana, ale wiadomo, że przy okazji skasowano niezapowiedzianą jeszcze oficjalnie grę, która funkcjonowała pod tytułem Project X7.

Styczeń 2024 roku

31st Union

Będące własnością firmy 2K Games studio 31st Union ogłosiło redukcję etatów. W tym przypadku jest ona niewielka – z pracą miało się pożegnać mniej niż 10 osób.

Airship Syndicate

Niezależne studio Airship Syndicate, znane z takich produkcji jak Battle Chasers: Nightwar, Ruined King: A League of Legends Story czy Darksiders Genesis, zwolniło 12 pracowników. Prezes i dyrektor firmy twierdzą, że było to konieczne dla przetrwania zespołu. Jednocześnie obaj mieli znacząco obniżyć swoje pensje.

Airship Syndicate rozwija opartą na modelu free-to-play grę Wayfinder. Produkcja, wydana w ubiegłym roku we wczesnym dostępie, okazała się wielką klapą – wczorajszy rekord aktywności na Steamie wyniósł raptem 188 osób bawiących się równocześnie. Będąca wydawcą projektu firma Digital Extremes ogłosiła, że przestanie finansować jego dalszy rozwój. Samo Airship Syndicate nie zamierza jednak jeszcze porzucać Wayfindera.

  1. Nowa gra MMORPG na Steam została dosłownie rozerwana na strzępy, twórcy nie byli na to gotowi
  2. Twórcy Warframe kolejną ofiarą fali zwolnień w branży; nie będą już wspierać Wayfinder

Archiact

Również studio Archiact ogłosiło zwolnienia. Nie wiadomo, jak wiele osób pożegnało się z pracą. Zespół specjalizuje się w grach VR. Ma na koncie m.in. Doom 3: VR Edition, Journey to Foundation oraz Marvel Dimension of Heroes.

Artificer

Cięcia nie omijają także polskich zespołów. Firma Devolver Digital zdecydowała o zredukowaniu załogi będącego jej własnością warszawskiego studia Artificer. Zespół jest znany z wydanej w zeszłym roku turowej strategii Showgunners.

Z pracą pożegnało się ok. 25. osób, czyli połowa załogi. Co gorsza, kolejnych 10-12 deweloperów ma zostać zwolnionych za kilka miesięcy, gdy dobiegną końca prace nad kolejnym projektem zespołu.

  1. Duże zwolnienia w Artificer, polskim studiu mającym na koncie strategię Showgunners

Behaviour Interactive

Znane z Dead by Daylight studio Behaviour Interactive zwolniło 45 osób. To skromna redukcja etatów, bo zespół liczy obecnie ponad 1300 osób.

Black Forest Games

Mocno dotknięte zwolnieniami zostało także studio Black Forest Games, znane z Destroy All Humans! oraz Destroy All Humans! 2: Reprobed. Z pracą pożegnało się ok. 50 pracowników, co stanowi połowę załogi.

Chief Rebel

Z kolei szwedzkie studio Chief Rebel zwolniło ok. 20 pracowników.

CI Games

Spółka CI Games, czyli wydawca oraz producent serii Sniper Ghost Warrrior, zamierza zwolnić 10% załogi. Z pracą pożegnała się większość zespołu marketingowego. Redukcje miały także nastąpić w będących własnością firmy studiach Hexworks (Lords of the Fallen) oraz Underdog (seria Sniper Ghost Warrior).

  1. Wydawca Lords of the Fallen również zwalnia. CI Games skurczy się o 10%

Com2uS

Znane z takich popularnych mobilnych produkcji jak Frostpunk: Beyond the Ice czy seria Summoners War koreańskie studio Com2uS także zapowiedziało zwolnienia. Tutaj na razie nie jest znana konkretna liczba. Firma mówi jedynie, że będzie „dwucyfrowa”.

Digital Extremes

Z pracą pożegnało się około 30 pracowników znanego z Warframe studia Digital Extremes. To skutek zamknięcia działu zajmującego się wydawaniem gier innych deweloperów. W rezultacie zatrzymano także wsparcie dla projektu Wayfinder.

Digital Extremes skupi się teraz wyłącznie na własnych projektach, czyli dalszym rozwoju Warframe oraz nadchodzącej gry Soulframe.

  1. Twórcy Warframe kolejną ofiarą fali zwolnień w branży; nie będą już wspierać Wayfinder

Discord i Twitch

Nie tylko studia deweloperskie i wydawcy zwalniają na potęgę. Dużą redukcję etatów zapowiedział także streamingowy serwis Twitch. Zwolni on 500 pracowników, czyli mniej więcej 35% całej kadry.

Z kolei serwis Discord zredukuje etaty o 17%, czyli o ok. 170 zatrudnionych.

  1. Duże problemy Twitcha. Największy gamingowy serwis streamingowy zwolni 35% załogi

Double Loop Games

W styczniu zamknięto studio Double Loop Games. W tym przypadku pracę straciły tylko cztery osoby, bo reszta przeniosła się do firmy Scopely.

Eidos Montreal

Grupa Embracer nie oszczędziła również studia Eidos Montreal. Zwolniono 97 osób i przy okazji skasowano znajdującą się w produkcji od dwóch lat nową odsłonę cyklu Deus Ex.

  1. Nowy Deus Ex od Eidos Montreal poszedł do kosza po dwóch latach w pre-produkcji

Frontier Developments

Redukcja etatów miała miejsce również w studiu Frontier Developments, znanym z takich produkcji jak Elite: Dangerous czy Planet Coaster. Nie znamy skali tych zwolnień.

Funselektor

Zwolnienia dotknęły także studio Funselektor, czyli autorów art of rally. Z pracą pożegnało się trzech pracowników.

Little Red Dog Games

W styczniu zamknięto niezależne studio Little Red Dog Games, mające na koncie Precipice, Deep Sixed oraz Rogue State Revolution. Pracę straciło 26 deweloperów, w tym założyciele.

Lost Boys Interactive

Grupa Embracer była jedną z tych, które w ubiegłym roku zwalniały najczęściej. Niestety 2024 rok rozpoczęła w ten sam sposób. Tym razem redukcje objęły studio Lost Boys Interactive. To zespół podległy Gearbox Interactive, który specjalizuje się w pomaganiu innym deweloperom. Pełnił tę rolę m.in. przy produkcji Tiny Tina's Wonderlands oraz Diablo 4.

Początkowo skala zwolnień nie była znana, ale według doniesień z pracą miała pożegnać się duża część załogi. Potem gazeta Foster's Daily Democrat dotarła jednak do dokumentów, które ujawniły, że redukcja objęła 125 pracowników.

Metaverse World

Firma Netmarble zdecydowała o zamknięciu znanego z Grand Cross: Metaworld studia Metaverse World.

Microsoft

Firma Microsoft przeprowadziła ogromną redukcję zatrudnienia w swoim dziale gier. Zwolniono ok. 1900 osób, głównie z Activision Blizzard, ale również z działów Xbox oraz Zenimax.

Wśród zwolnionych znalazło się 30% zespołu Sledgehammer Games oraz 40% studia Toys for Bob. Z pracą pożegnał się również prawie cały dział esportowy – zostało w nim raptem 12 pracowników.

  1. Microsoft zwalnia 1900 osób z Activision i działu Xboxa. Z pracą pożegnał się nawet szef Blizzarda

Nesting Games

Z kolei załoga studia Nesting Games została odchudzona o 68 osób. Zespół założono w 2021 roku i pracuje on obecnie nad swoim pierwszym projektem.

Netspeak

Pracujące nad nadchodzącą grą Sunshine Days studio Netspeak zwolniło 25 pracowników. Powodem są problemy ze znalezieniem inwestorów.

Nimble Giant Entertainment

Zwolnienia dotknęły również studio Nimble Giant Entertainment, będące częścią grupy Embracer. Z pracą pożegnało się 28 osób. Zespół znany jest z takich tytułów jak Star Trek: Infinite, Quantum League, czy Champion of Regnum.

Ntreev Soft

Firma NCSoft zdecydowała się zamknąć należące do niej studio Ntreev Soft, mające na koncie takie gry, jak PangYa czy Trickster Online.

One Player Mission

Firma One Player Mission ogłosiła zakończenie swojej działalności. Z pracą pożegnało się 15 osób. To przedsiębiorstwo, które pomagało deweloperom znaleźć zatrudnienie w branży gier.

People Can Fly

Znane z Outriders studio People Can Fly zwolniło ponad 30 osób. Większość, bo 20 z nich, pracowała nad grą o kodowej nazwie Project Gemini, tworzoną dla firmy Square Enix.

  1. Warszawskie People Can Fly też zwalnia. Redukcja objęła zespół pracujący przy projekcie dla Square Enix

PlayTika

Wielkie zwolnienia zarządzono w PlayTika, czyli studiu specjalizującym się w grach mobilnych. Z pracą pożegna się 300-400 osób, czyli ok. 10% zespołu. W firmie od dłuższego czasu nie dzieje się dobrze – w 2022 roku zwolniono bowiem 900 osób.

Pixelberry Studios

W studiu firma Nexon postanowiła odchudzić załogę będącego jej własnością zespołu Pixelberry Studios, znanego z takich mobilnych produkcji jak Choices: Stories You Play czy High School Story. W lutym dowiedzieliśmy się, że z pracą pożegna się 120 pracowników.

Pole to Win

Pole to Win to studio specjalizujące się w pomaganiu innym zespołom. W styczniu firma ogłosiła, że zwolniła 45 osób, głównie z działu kontroli jakości.

Reikon Games

Znane z Ruiner polskie studio Reikon Games zwolniło ok. 60 osób. To ok. 56% całej załogi.

  1. Zwolnienia w polskiej branży gier. Ucierpieć miały studia People Can Fly i Reikon Games

Riot Games

Zwolnienia nie ominęły nawet takiego giganta jak znane z League of Legends studio Riot Games. Z pracą pożegna się 530 osób, czyli 11% załogi.

W przyszłości studio skoncentruje się na swoich najpopularniejszych projektach. W ramach oszczędności zakończona też zostanie inicjatywa Riot Forge, pozwalająca wydawać gry singleplayer innych deweloperów.

  1. Riot Games zwalnia pracowników i kończy z tworzeniem gier singleplayer

Rovio Montreal

Z kolei oddział studia Rovio zlokalizowany w Montrealu zwolnił 12 osób. Zespół utworzono pod koniec 2022 roku.

Sega of America

Amerykański oddział firmy Sega wyrzucił z pracy ponad 61 osób, czyli ok. 15% załogi.

Thunderful

W styczniu zwolnienia ogłosiła także firma Thunderful. Mają one objąć 20% załogi, czyli około 100 osób. Wiele z wydawanych przez Thunderful Publishing produkcji (jak Planet of Lana czy Viewfinder) opracowana została przez niezależnych deweloperów, więc te studia nie są dotknięte zwolnieniami.

Jednak firma jest również właścicielem kilku własnych zespołów, takich jak Image and Form Games, Rising Star Games, Zoink, Coatsink, Jumpship czy Headup Games i one najpewniej zostaną objęte redukcjami. Na razie nie znamy szczegółów.

Firma tłumaczy zwolnienia tym, że w ostatnich latach mocno przeinwestowała w rozwój i dlatego konieczna jest redukcja operacji do bardziej realistycznego poziomu.

Unity

Masowe zwolnienia zapowiedziała również firma Unity, produkująca silnik o tej samej nazwie. Z pracą ma się pożegnać aż 1800 osób, co stanowi 25% załogi przedsiębiorstwa.

  1. Wielkie zwolnienia w Unity to kontynuacja trendu, który wybuchł w 2023 roku

WarDucks

W styczniu zamknięto irlandzkie studio WarDucks i tym samym pracę straciło ok. 10 osób. Zespół specjalizował się w grach mobilnych, takich jak Sneaky Bears, RollerCoaster Legends czy My Smooshy Mushy.

Wimo Games

W styczniu zamknięto studio Wimo Games i tym samym z pracą pożegnało się 35 pracowników tej firmy. Zespół koncentrował się na grach VR, mając na koncie takie produkcje jak Battle Bows, Micro Machines: Mini Mayhem Challenge czy RPG Dice: Heroes of Whiteston.

Podsumowanie zwolnień w 2024 roku

31st Union (skala: mniej niż 10 pracowników)

505 Games (skala: ok. 10 osób)

91Act (skala: ok. 15 osób)

A Thinking Ape (skala: ok. 25 osób.)

Alpha Dog Games (skala: 25 osób. Studio zostało zamknięte.)

Archiact (skala: ok. 20 osób w styczniu, nieznana liczba w czerwcu.)

Arkane Austin (skala: ok. 60 osób. Studio zostało zamknięte.)

Artificer (skala: 25 osób (połowa załogi), w planach jest zwolnienie dodatkowych 10-12 pracowników za kilka miesięcy.)

Ascendant Studios (skala: większość załogi. Dokładana liczba nie jest znana.)

Avalanche Studios (skala: 50 osób.)

Babaroga Games (skala: 4 osoby.)

Behaviour Interactive (skala: 95 osób.)

Bethesda France (skala: ok. 15 osób.)

Black Forest Games (skala: ok. 50 osób (50% załogi).

Blackbird Interactive (skala: brak informacji.)

Bold Spirit Game Studio (skala: ok. 30 osób.)

Build A Rocket Boy (skala: brak Informacji.)

Bungie (skala: 220 osób.)

Certain Affinity (skala: 25 osób.)

Challengers Games (skala: studio zostało zamknięte.)

Chief Rebel (skala: ok. 20 osób. )

Chimera Entertainment (skala: ok. 20 osób. )

CI Games (skala: ok. 60 osób.)

Cloud Imperium Games (skala: brak informacji. )

Com2uS (skala: 10-99, okładna liczba nieznana, firma mówi jedynie, że liczba zwolnionych będzie „dwucyfrowa”).

Creative Assembly /Sega HARDLight (skala: 240 osób.)

Crop Circle Games (skala: studio zostało zamknięte.)

Daybreak Games (skala: brak informacji.)

Dawon Interactive (skala: brak danych.)

Deck Nine Games (skala: 20% załogi.)

Deviation Games (skala: ok. 50 osób. Studio zostało zamknięte. )

Die Gut Fabrik (skala: ok. 10 osób, czyli cała załoga, studio zostało zamknięte)

Digital Bros Group (skala: 124 osoby, ok. 28% załogi).

Digital Extremes (skala: ok. 30 osób, czyli cały dział zajmujący się wydawaniem gier innych deweloperów).

Discord (skala: ok. 500 osób, czyli 35% załogi).

Disruptive Games (skala: brak informacji.)

Double Loop Game (skala: 4 osoby.)

Eggnut Games (skala: 15 osób. Studio zakończyło działalność produkcyjną. )

Eidos Montreal (skala: 97 osób.)

Electronic Arts (skala: ok. 670 osób. Zamknięto także studio Ridgeline Games.)

ESL Faceit Group (skala: 250-300 osób, czyli 15% załogi).

Fall Damage (skala: ok 50 osób.)

Flaming Fowl Studios (skala: ok. 20 osób. )

FrogSong Studios (skala: ok 25 osób.)

Frontier Developments (skala: brak informacji.)

Funselektor (skala: 3 osoby.)

Galvanic Games Inc. (skala: Cała załoga. Studio zostało zamknięte.)

GameLoft (skala: 38 w oddziale lwowskim, 41 w charkowskim, 136 w rumuńskim (ten oddział zamknięto) plus nieznana liczba w kanadyjskim.)

GameScience (skala: Cała załoga. Studio zostało zamknięte.)

Gearbox (skala: brak Informacji.)

Genvid Technologies (skala: brak informacji.)

Happy Volcano (skala: ok. 8 osób.)

Hatchery Games (skala: 13 osób. )

Hidden Path Entertainment (skala: 44 osoby, czyli ok 68% załogi).

Humble Games (skala: 36 osób, cała załoga, działalność wydawniczą przejął zatrudniony w tym celu zewnętrzny podmiot).

Intercept Games (skala: cała załoga.)

KeokeN Interactive (skala: wpierw 4 osoby w lutym, a potem kolejnych 13 w kwietniu. Po drugiej fali zwolnień studio zawiesiło działalność. )

Kwalee (skala: ok. 40 osób, czyli ok. 10% załogi.)

Lightforge Games (skala: ok. 35 osób.)

Little Red Dog Games (skala: 26 pracowników. Studio zostało zamknięte.)

Lively Studio (skala: brak danych.)

NCSoft (skala: brak danych.)

Lost Boys Interactive (skala: 125 osób.)

Metaverse World (skala: ok. 70 osób. Studio zostało zamknięte.)

MI-CLOS Studio (skala: ok. 20 osób.)

Microsoft (skala: ok. 1900 osób, czyli 8% pracowników działów zajmujących się grami. Zwolnienia dotknęły działy Activision Blizzard, Zenimax i Xbox, jak również prawie cały dział esportu.)

Mighty Kingdom (skala: ok. 25 osób, czyli ok. 28% załogi).

ModernWolf (skala: 6 osób.)

NetherRealm Studios (skala: ok. 50 osób.)

Netspeak (skala: 25 osób.)

Nesting Games (skala: 68 osób.)

Ntreev Soft (skala: 70 osób. Studio zostało zamknięte.)

Nimble Giant Entertainment (skala: 28 osób. )

One Player Mission (skala: 15 osób. Studio zostało zamknięte.)

Paladin Studios (skala: 45 osób (cała załoga, studio został zamknięte).

Paradox Tectonic (skala: 24 osoby. Studio zostało zamknięte.)

People Can Fly (skala: Ponad 30 osób.)

Perfect World (skala: brak danych.)

Phoenix Labs (skala: 162 osoby.)

Pieces Interactive (skala: ok. 40 osób. Studio zostało zamknięte.)

Pixelberry Studios (skala: 120 osób.)

PlayTika (skala: ok. 300-400 osób, czyli ok 10% załogi.)

Pole to Win (skala: 45 osób.)

Popcore (skala: brak informacji.)

Possibility Space (skala: ok. 70 osób (cała załoga, studio został zamknięte.)

Radical Forge (skala: 6 osób.)

Reikon Games (skala: 60 osób, czyli 56% załogi.)

Relic Entertainment (skala: ok. 40 osób.)

Riot Games (skala: 520 osób (11% załogi).

Roll7 (skala: Cała załoga. Studio zostało zamknięte.)

Rovio Montreal (skala: 12 osób.)

Rumble Games (skala: ok. 35 osób.)

Scopely (skala: 15 osób.)

Sega of America (skala: 61 osób (15% załogi).

Singularity 6 (skala: 85 osób.)

Smilegate Barcelona (skala: ok. 45 osób, czyli cała załoga, studio zostało zamknięte.)

Something Wicked Games (skala: ok. 40 osób.)

Sony (skala: 900 osób. Wśród zwolnionych są m.in. pracownicy studia Insomniac. )

Spearhead Games (skala: 31 osób.)

Splash Damage (skala: brak danych.)

Starward Industries (skala: 15 osób (44% załogi).

Striking Distance Studios (skala: brak danych.)

Studio Wildcard (skala: 6 osób.)

Sumo Group (skala: ok. 150 osób.)

SuperMassive Games (skala: 90 osób.)

Surgent Studios (skala: ok. 12 osob.)

Take-Two Interactive (skala: ok. 600 osób.)

Tango GameWorks (skala: ok. 150 osób. Studio zostało zamknięte.

Tarsier Studios (skala: brak informacji.

Techland (skala: brak danych.

Threaks (skala: 25 osób. Studio zostało zamknięte.

Threshold Games (skala: 11 osób. Studio zostało zamknięte.)

Thunderful (skala: ok. 100 osób (20% załogi.)

Timbre Games (skala: ok. 100 osób.)

Torus Games (skala: ok. 8 osób.)

Traega Entertainment (skala: ok. 19. osób.)

Twitch (skala: 170 osób, czyli 17% załogi.)

Ubisoft (skala: 45 osób w Azji plus 33 w oddziale w Toronto.)

Unity (skala: 1800 osób (25% załogi.)

Velan Studios (skala: 46 osób (38% załogi.)

Visual Concepts Austin (skala: brak informacji.)

VRChat (skala: ok. 50 osób (ok. 30% załogi.)

WarDucks (skala: ok. 10 osób. Studio zostało zamknięte.)

Whitethorn Games (skala: ok. 5 osób.)

Wicked Games AG. (skala: ok. 15 osób.)

Wildlife Studios (skala: 133 osób, czyli 21% załogi.)

Wimo Games (skala: 35 osób. Studio zostało zamknięte.)

ZA/UM (skala: 24 osoby.)

Adrian Werner

Adrian Werner

Prawdziwy weteran newsroomu GRYOnline.pl, piszący nieprzerwanie od 2009 roku i wciąż niemający dosyć. Złapał bakcyla gier dzięki zabawie na ZX Spectrum kolegi. Potem przesiadł się na własne Commodore 64, a po krótkiej przygodzie z 16-bitowymi konsolami powierzył na zawsze swoje serce grom pecetowym. Wielbiciel niszowych produkcji, w tym zwłaszcza przygodówek, RPG-ów oraz gier z gatunku immersive sim, jak również pasjonat modów. Poza grami pożeracz fabuł w każdej postaci – książek, seriali, filmów i komiksów.

więcej