autor: Marek Czajor
Wszystko o Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści (cena, wymagania sprzęt., edycje specjalne) - akt. #3
Niniejsze kompendium wiedzy poświęcone jest karcianej grze RPG pod tytułem Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści. Za jej produkcję odpowiada CD Projekt RED - autorzy zarówno bijących rekordy popularności trzech części Wiedźmina, jak również sieciowej karcianki Gwint: Wiedźmińska gra karciana. Tekst będzie uzupełniany o kolejne informacje i materiały zarówno przed, jak i po premierze gry.
[Aktualizacja #3]: Premiera wersji na konsole (1), bonusy dodawane do wersji konsolowych (6), update 1.01 (7), trailer do wersji na PS4 (9)
[Aktualizacja #2]: Dostępność na Steamie (1), sprzedaż tytułu po premierze (8), dubbing i lokalizacja (8, 9)
[Aktualizacja #1]: Ocena gry po premierze (1.1), bonusy związane z grą (6), zwiastuny z rozgrywki (9)
1. Informacje ogólne
Spis treści:
1. Informacje ogólne (1.1)
2. Fabuła (2.1 Lokacje, 2.2 Główni bohaterowie)
3. Tryby rozgrywki
4. Mechanika
5. Technikalia (5.1. Minimalne wymagania sprzętowe, 5.2. Rekomendowane wymagania sprzętowe)
6. Edycje specjalne i bonusy
7. Patche
8. Ciekawostki
9. Multimedia
Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści (angielski tytuł Thronebreaker: The Witcher Tales) to gra przygodowa fantasy z elementami RPG i karcianki, osadzona w świecie sagi o Wiedźminie. Grę zapowiedziano w 2017 roku jako kampanię dla pojedynczego gracza w sieciowej karciance Gwint: Wiedźmińska gra karciana. W sierpniu 2018 roku producent i wydawca, CD Projekt RED ogłosił, że gra zostanie wydana jako samodzielny tytuł. Przed graczem nowa, trwająca 30 godzin przygoda, z 20 możliwymi zakończeniami.
[Aktualizacja #2]: Nowa produkcja CD Projekt RED została wydana w 11 wersjach językowych, w tym polskiej, angielskiej, francuskiej i niemieckiej, ale także japońskiej i koreańskiej. W każdej z wersji dostępne są zarówno napisy, jak i dubbing. Gra dozwolona jest od lat 12 (ocena PEGI).
Premiera wersji PC odbyła się 23 października 2018 roku na platformie GOG.com i 9 listopada 2018 roku na platformie Steam. [Aktualizacja #3]: Wersje na PlayStation 4 i Xbox One ujrzały światło dzienne 4 grudnia 2018 roku. Cena wersji PC wynosi 99,99 zł (GOG.com, Steam), ceny wersji na Xboxa One i PS4 to odpowiednio 111,99 zł (Microsoft Store) i 113 zł (PS Store).
1.1 Ocena gry
[Aktualizacja #1]: Gra Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści w wersji PC została bardzo dobrze przyjęta zarówno przez media branżowe, jak i graczy. Tuż po premierze średnia ocen z recenzji skalkulowana przez serwisy Metacritic i GameRankings wynosiła:
- Metacritic - media - 85%, opinia graczy - 9,3/10.
- GameRankings - media - 91%.
Oceny serwisów zagranicznych:
- IGN - 9,4/10
- GameSpot - 9/10
- PC Gamer - 81/100
- GamesRadar+ - 5/5
- Wccftech - 9/10
- Jeuxvideo.com - 80/100
- The Games Machine - 92/100
- Critical Hit - 90/100
- GameStar - 83/100
- 4Players.de - 80/100
Oceny serwisów polskich:
- Gry-Online.pl - redakcja - 7/10; opinia graczy - 9,2/10
- gry.interia.pl - 8/10
- Gamezilla.pl - 8/10
- Polygamia.pl - 4/5
- ppe.pl - 8,5/10
- Eurogamer.pl - brak oceny (srebrna rekomendacja)
- Antyweb.pl - 8/10
- naEKRANIE.pl - 8/10
2. Fabuła
Jest rok 1267. Wojska Cesarstwa Nilfgaardu właśnie sforsowały rzekę Jarugę i napadły na ziemie Królestw Północy. W obliczu zagłady Meve, królowa zjednoczonych Lyrii i Rivii, rusza na czele swych wojsk, aby powstrzymać inwazję południowego sąsiada. Droga do zwycięstwa wiedzie przez pięć królestw, a na drodze bohaterskiej władczyni staną nie tylko nilfgaardzkie oddziały, ale także dzikie bestie i bandyci.
Oprócz głównego wątku drugiej wojny z Nilfgaardem, gracz ma do wykonania 75 misji pobocznych. Nie są one obowiązkowe do skończenia gry, jednak ich zaliczenie przynosi określone korzyści (dodatkowe złoto, materiały, rekruci).
2.1 Lokacje
W świecie gry Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści gracz przemierza następujące lokacje:
- Lyria - stolica Lyria (letnia) - część zjednoczonego królestwa Lyrii i Rivii. Głównym zajęciem ludności jest uprawa roli i hodowla zwierząt. Z Lyrii pochodzi królowa Meve.
- Rivia - stolica Rivia (zimowa) - część zjednoczonego królestwa Lyrii i Rivii. Kraj rolniczo-hodowlany, rzekoma ojczyzna wiedźmina Geralta. Ludzie z Rivii uważani są za złodziei.
- Mahakam - stolica Carbon - państwo na północy, obejmujące pasmo górskie zamieszkane przez krasnoludy i gnomy. Na terenie Mahakamu znajduje się wiele kopalni, hut i kuźni. Znane jest z produkcji doskonałej jakości żelaza i broni.
- Aedirn - stolica Vengerberg - zasobne królestwo północy, bogate w surowce, z dobrze rozwiniętą gospodarką. Znajdują się tu zarówno huty i kuźnie, jak i młyny czy gorzelnie, a także tkalnie i farbiarnie.
- Angren - kraina leżąca nad rzeką Jarugą, pod panowaniem Temerii, a następnie Nilfgaardu. Porośnięta borami. Jest naturalnym źródłem drewna, spławianego następnie w dół rzeki.
2.2 Główni bohaterowie
- Królowa Meve - władczyni Lyrii i Rivii - główna postać, w którą wciela się gracz.
- Raynard Odo - doradca i prawa ręka królowej Meve.
- Król Demawend III - władca Aedirn, bogatego królestwa północy. Sojusznik królowej Meve.
- Brouver Hoog - krasnoludzki starosta Mahakamu, górskiej krainy krasnoludów i gnomów.
- Ardal aep Dahy - nilfgaardzki generał, dowódca cesarskiej Grupy Armii “Wschód”.
- Gascon - zwany Księciem Psów, szef gangu Kundli ze Spali i bandyta do wynajęcia, grasujący po Lyrii i Rivii.
Wszyscy bohaterowie spotkani w świecie gry, którzy zechcą dołączyć do armii gracza, stają się "karcianymi" jednostkami, które można użyć w bitwie. Podczas interakcji z postaciami może zdarzyć się, że postawa Meve zniechęci sojusznika do dalszego towarzyszenia armii królowej i jego karta zniknie z talii gracza.
3. Tryby rozgrywki
W grze dostępny jest jedynie tryb dla pojedynczego gracza. Można wziąć udział w kampanii, a także stoczyć 100 niezależnych bitew (Story Battles), wykorzystując talię złożoną w trakcie kampanii.
4. Mechanika
W trakcie zabawy w Wojnę Krwi: Wiedźmińskie opowieści gracz wędruje przez ląd ukazany w rzucie izometrycznym. Ma do dyspozycji też mapę. Armia królowej Livii i Rivii symbolizowana jedynie jest przez jej postać, którą można sterować. Gracz eksploruje ziemie, zbiera materiały (złoto, drewno), gromadzi skarby, napotyka różne postaci, jednostki i bohaterów niezależnych (z których część może się przyłączyć do Meve), a także nieprzychylnie nastawione bestie i wrogie oddziały.
Osobny ekran, przedstawiający obóz wojskowy, służy do zarządzania posiadanymi zasobami. Można zająć się rekrutacją, szkoleniem i rozwijaniem umiejętności jednostek, jak również rozbudową infrastruktury obozu. Można tutaj skorzystać ze sklepu, a także porozmawiać z towarzyszami w kantynie. Jest wiele ścieżek rozmów, a ich konsekwencje mają realny i często nieodwracalny wpływ na przebieg rozgrywki.
Gdy dojdzie do potyczki z nieprzyjacielem, otwiera się "karciankowy" ekran walki. Starcia rozgrywane są według zasad znanych z Gwinta: Wiedźmińskiej gry karcianej. Głównym warunkiem zwycięstwa jest pokonanie wrogiej armii. Są też cele drugorzędne, odpowiednio premiowane, jak np. zabicie wrogiego dowódcy. Aby wygrać bitwę, należy wygrać dwie rundy.
Potyczki rozgrywane są w systemie turowym na planszy, na której żywy i komputerowy gracz zagrywają / wykładają naprzemiennie karty. W odróżnieniu od Gwinta: Wiedźmińskiej gry karcianej, w Wojnie Krwi swoje jednostki można układać w dwóch, nie trzech rzędach. Zadaniem gracza jest wykorzystanie w odpowiedni sposób potencjału walczących jednostek i wspierających ich kart specjalnych, tak, aby wartość bojowa jego oddziałów była wyższa od przeciwnika. Do dyspozycji jest w sumie 250 wzorów kart, w tym 20 całkiem nowych.
5. Technikalia
Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści dostępna jest na platformach PC (GOG.com oraz Steam), Xbox One oraz PlayStation 4.
5.1 Minimalne wymagania sprzętowe:
- System: Windows 7 / 8 / 8.1 /10 (64bit)
- Procesor: Intel Celeron G1820 / AMD A4-7300
- Pamięć RAM: 4 GB
- Karta graficzna: NVIDIA GeForce GT 730 / Radeon R7 240 (min. rozdzielczość 1280x720 px)
- Karta dźwiękowa: kompatybilna z DirectX
- Miejsce na twardym dysku: 15 GB
- Internet: bez specjalnych wymagań
5.2 Rekomendowane wymagania sprzętowe:
- System: Windows 7 / 8 / 8.1 /10 (64bit)
- Procesor: Intel Core i3 6100 / AMD FX-6300
- Pamięć RAM: 4 GB
- Karta graficzna: NVIDIA GeForce GTX 660 / AMD Radeon R7 265
- Karta dźwiękowa: kompatybilna z DirectX
- Miejsce na twardym dysku: 15 GB
- Internet: szerokopasmowy
6. Edycje specjalne i bonusy
[Aktualizacja #1]: Wraz z premierą Wojny Krwi: Wiedźmińskich opowieści na PC ukazały się następujące bonusy związane z grą:
- szkice koncepcyjne, zawierające m.in. mapę Lyrii,
- 216-stronicowa cyfrowa wersja albumu z grafikami pt. „GWENT: Art of The Witcher Card Game", wydawnictwa Dark Horse Comics,
- komiks w języku angielskim osadzony w świecie Wiedźmina pt. „Fox Children", wydawnictwa Dark Horse Comics,
- dwa tytuły gracza do wykorzystania w grze Gwint: Wiedźmińska gra karciana,
- dwa avatary gracza do wykorzystania w grze Gwint: Wiedźmińska gra karciana,
- pięć beczek premium do otwarcia w grze Gwint: Wiedźmińska gra karciana,
- 20 nowych kart (tylko na GOG.COM),
- oficjalna ścieżka dźwiękowa do gry Wojna Krwi: Wiedźmińskie Opowieści,
- darmowa kopia gry Wiedźmin - Edycja Rozszerzona (tylko na Steam).
Aby ściągnąć bonusy pochodzące z Dark Horse Comics, należy wcześniej założyć konto na stronie wydawnictwa.
[Aktualizacja #3]: Posiadacze wersji na PlayStation 4 i Xboxa One otrzymali następujące dodatki do Wojny Krwi: Wiedźmińskich opowieści:
- szkice koncepcyjne z gry, zawierające m.in. mapę Lyrii,
- 216-stronicową cyfrową wersję albumu z grafikami pt. „GWENT: Art of The Witcher Card Game", wydawnictwa Dark Horse Comics,
- komiks w języku angielskim osadzony w świecie Wiedźmina pt. „Fox Children", wydawnictwa Dark Horse Comics,
- oficjalną ścieżkę dźwiękową do gry Wojna Krwi: Wiedźmińskie Opowieści.
Aby otrzymać bonusy do wersji konsolowych, należy posiadać konto na GOG.COM oraz Dark Horse Comics.
7. Patche
Update 1.01
[Aktualizacja #3]: Wraz z premierą Wojny Krwi: Wiedźmińskich Opowieści na konsolach, 4 grudnia ukazała się aktualizacja do wersji 1.01. Autorzy skupili się na zwiększeniu poziomu trudności w trybach “Zaprawiony w Bojach” i “Łamacz Kości”, a także na naprawie błędów związanych z rozgrywką, osiągnięciami i umiejętnościami kart, oraz literówek. Poniżej pełna lista zmian.
Poprawki ogólne:
Wartości siły i pancerza przeciwników są teraz dostosowywane, w zależności od mapy, na poziomach trudności “Zaprawiony w Bojach” oraz “Łamacz Kości”.
Poprawki w rozgrywce:
- Naprawiono problem znikających ikon po lewej stronie interfejsu po opuszczeniu obozu.
- Naprawiono błąd, w związku z którym Szary Goniec nie liczył wszystkich złotych skrzyń znalezionych podczas rozgrywki.
- Naprawiono błąd, w związku z którym zdolność karty Kundle ze Spalli nie aktywowała się w rzędzie objętym efektem Ogień +.
- Naprawiono błąd powodujący zatrzymanie gry podczas Bitwy o Most w pewnych okolicznościach.
- Naprawiono błąd, który powodował, że możliwe było ukończenie zagadki “Archiwa Mahakamskie” bez spełnienia wszystkich wymagań.
- Naprawiono błąd, który powodował, że możliwe było ukończenie zagadki “Niedola Trolla” zabijając Sklepa kiedy był szpiegiem.
- Naprawiono błąd, który powodował, że możliwe było ukończenie zagadki “Wśród gruzów” bez zabicia wszystkich potworów.
- Naprawiono problem błędnie wyświetlanej informacji o maksymalnej ilości złotych skrzyń na ekranie podsumowania, która brała pod uwagę nieistniejące skrzynie na mapie Aldersberg.
- Naprawiono problem, w związku z którym Całkowity Poświęcony Czas był niepoprawnie liczony na ekranie podsumowania.
- Naprawiono błąd, w związku z którym po użyciu kart z odpowiednimi zdolnościami, ładunki Rozkazów nie były dodawane do kart Krasnoludów.
- Naprawiono problem uniemożliwiający interakcję z niektórymi elementami gry po przerywniku.
- Naprawiono problem nieznikającej ikony wykrzyknika znad Sztabu, pomimo że żadna z kart w armii Meve nie była oznaczona jako nowa.
- Naprawiono problem nieprawidłowej pracy kamery po wczytaniu stanu gry, który zapisano w momencie, kiedy Meve podziwiała odległe krajobrazy.
- Naprawiono błąd, w związku z którym karta Słaby Punkt nie była nieruchoma w trakcie Oblężenia Tuzli.
- Naprawiono błąd, w związku z którym Mahakamski Tarczownik był w stanie użyć swojej umiejętności na przeciwnikach specjalnych.
- Naprawiono błąd, który powodował, że po najechaniu kursorem na dowódcę przeciwnika w zagadce z Himem wyświetlany był błędy opis należący do dowódcy Zgnilca.
- Naprawiono problem, w związku z którym mapy skarbów czasem nie były dodawane do ekwipunku.
- Naprawiono błąd, który powodował, że Isbel: Uzdrowicielka rozdzielała wzmocnienia, które przekraczały sumę wszystkich obrażeń odniesionych podczas danej bitwy.
- Naprawiono błąd, który powodował, że karta o nazwie “Invisible Card, Ignore” pojawiała się podczas Oblężenia Karlobagu.
- Naprawiono błąd, który powodował, że tekstury pola bitwy czasem się nie wyświetlały na Placu Ćwiczebnym w Aldersbergu.
- Naprawiono problem ze zdolnością Mahakamskiego Pogromcy, która nie działała zgodnie z opisem.
- Naprawiono błąd, który powodował, że osiągnięcie “Wszycy inni, każdy równy” nie odblokowywało się pomimo spełnienia wymogów.
- Naprawiono błąd, który powodował, że w niektórych okolicznościach osiągnięcie “Mam tę moc, mam tę moooc…” nie odblokowywało się pomimo spełnienia wymogów.
- Naprawiono błąd, który powodował, że osiągnięcie “Za czwartą ścianą” nie odblokowywało się pomimo spełnienia wymogów.
- Od teraz opis Lyrijskiego Kusznika + poprawnie wskazuje, że ilość zadawanych obrażeń jest zwiększana przez inne karty w jego rzędzie.
- Poprawiono literówki w różnych językach.
- Poprawiono opisy i naniesiono inne poprawki w różnych językach.
- Wprowadzono kilka usprawnień poprawiających stabilność i wydajność gry.
8. Ciekawostki
1. Nowe wzory 20 kart można będzie użyć tuż po premierze Wojny Krwi: Wiedźmińskich opowieści także w sieciowym Gwincie: Wiedźmińskiej grze karcianej.
2. Szczegółowa eksploracja świata Wojny Krwi: Wiedźmińskich Opowieści pozwoli na odblokowanie alternatywnych animacji kart, nowych avatarów postaci itd.
3. Autorem ścieżki dźwiękowej do Wojny Krwi: Wiedźmińskich Opowieści jest Marcin Przybyłowicz, kompozytor odpowiedzialny również za oprawę muzyczną drugiej i trzeciej części komputerowego Wiedźmina. Według serwisu Spotify, w 2016 roku Marcin był najchętniej słuchanym za granicą polskim muzykiem.
4. [Aktualizacja #2]: Wojna Krwi: Wiedźmińskie Opowieści została wydana w 11 wersjach językowych: polskiej, angielskiej, francuskiej, niemieckiej, włoskiej, hiszpańskiej, japońskiej, koreańskiej, brazylijskiej, rosyjskiej, latynoamerykańskiej i chińskiej. Do polskiego dubbingu zatrudniono plejadę znanych aktorów, między innymi:
- Paulina Holtz (Meve) - aktorka Teatru Powszechnego w Warszawie, znana z roli Agnieszki Lubicz w Klanie;
- Kazimierz Kaczor (Brouver Hoog) - gwiazda polskiego teatru, filmu i serialu. Do klasyki przeszły jego role Janka w Janie Serce i kaprala Kurasia w Polskich drogach. Głosy w grze podkłada nie od dziś, pierwszy raz było to w... 1998 roku (postać Archivalda w Księciu i Tchórzu);
- Wojciech Machnicki (Caldwell) - weteran polskiego dubbingu, który podkładał głosy w ponad 50 filmach i serialach oraz w prawie 90 grach (grał samego Imperatora w Star Wars: Battlefront II);
- Artur Dziurman (Ardal aep Dahy) - aktor teatralny (Teatru Starego w Krakowie), a także głosowy (to on mówi głosem Lucjusza Malfoya w kinowych i komputerowych odsłonach Harry'ego Pottera);
- Kamil Kula (Gascon) - aktor Teatru Kwadrat w Warszawie, znany z ról w serialach Hotel 52 i Na dobre i na złe;
- Wojciech Wysocki (narrator) - aktor znany z filmów Wierna Rzeka, Życie wewnętrzne i Deja Vu, a także głos w radiowych Matysiakach. Był również narratorem w Gwincie: Wiedźmińskiej grze karcianej.
Warto wspomnieć, że reżyserem polskiej edycji dubbingowej jest znany i lubiany Jarosław Boberek (wcielający się w grze również w Falbesona), aktor, któremu dużą popularność przyniosła rola pasterunkowego w Rodzinie zastępczej. Pan Jarosław potrafi głosem naśladować wszystko, od Kaczora Donalda i króla Juliana po Sticha, a nawet Popeye'a.
5. W opublikowanym 14 listopada 2018 roku przez CD Projekt "Śródrocznym skonsolidowanym sprawozdaniu Grupy Kapitałowej CD Projekt za okres od 1 lipca do 30 września 2018 roku" na stronie 41 zamieszczono informację o okolicznościach premiery gry Wojny Krwi: Wiedźmińskich Opowieści. Wspomniano o dużej akcji marketingowej, prowadzonej na 14 głównych rynkach na pięciu kontynentach (poza Europą w USA, Australii, Brazylii, Japonii, Chinach i Korei). Przypomniano o przedpremierowych pokazach tytułu w kraju i zagranicą w sumie dla ponad 100 przedstawicieli mediów (m.in. IGN, GameSpot, Eurogamer.net, GryOnline, Gamestar, PC Gamer, Famitsu itd.), a także mocnej ekspozycji w portalach społecznościowych. Zwrócono uwagę na bardzo pozytywny odbiór gry przez kluczowe serwisy gamingowe w branży oraz wysoką notę w serwisie agregującym oceny z recenzji - Metacritic (85%). A w ostatnim zdaniu stwierdzono, że Zarząd Spółki zakładał wyższy, niż osiągnięty od dnia premiery do dnia publikacji sprawozdania, poziom sprzedaży tytułu. Nie podano jednak konkretnej liczby zbytych egzemplarzy gry oraz zakładanego pułapu. Komentatorzy branżowi uważają, że wpływ na wynik sprzedaży mogła mieć późniejsza o dwa tygodnie premiera gry na Steamie, który jest bardziej popularną platformą niż GOG.com, a także późniejsza premiera wersji konsolowych (planowana na 4 grudnia 2018 roku).